جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

اصلاح بازار زعفران هدف اصلی دولت است

بازدید از انبارهای زعفران و محصولات کشاورزی خراسان رضوی و بررسی مناسبات بورس زعفران و کم و کیف قراردادهای آتی خرید و فروش زعفران هدف سفر یک روزه معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تعاون روستایی به این استان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تعاون روستایی گفت: هدف دولت از ورود هدفمند به بازار زعفران، اصلاح و نوسازی این بازار است.

به گزارش تعاون آنلاین حسین شیرزاد اظهار کرد: عصر مزیت های نسبی در حوزه محصولات کشاورزی به پایان رسیده و باید قدرت رقابت پذیری محصولات در بخش های مختلف از جمله زعفران بالا برود.

وی تاکید کرد: در این مسیر اصلاح فرایندها، ساختار بازار و تعادل در قیمت زعفران، مورد پیگیری دولت است و خرید حمایتی این محصول امسال نیز برای دومین سال پیاپی اجرا می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه زعفران دارای بازاری با قدمت بیش از ۲۱۰ ساله در ایران است، ادامه داد: مداخله هدفمند دولت در بازار زعفران و خرید حمایتی محصول به شکل بی سابقه و با آثار مثبت فراوانی در کشور در سال گذشته اجرا شد.

شیرزاد، کمک به خرده پایان مرزی و مناطق محروم و حمایت از زعفران کاران را هدف جدی دولت در این مسیر دانست و گفت: شیب تند قیمت زعفران در بازار مهم نیست بلکه جلوگیری از نوسانات قیمت این محصول است که مهم و تعیین کننده است.

این مسئول بیان کرد: عارضه تاریخی و بازار بخش کشاورزی مربوط به ذات تولیدات این حوزه است به این معنا که در مدت کوتاهی برای برخی محصولات خاص از جمله زعفران در فصل برداشت، شاهد عرضه فراوان و کاهش قیمت هستیم.

رئیس سازمان تعاون روستایی ادامه داد: تعادل در بازار و حذف نوسانات قیمتی همان چیزی است که مورد توجه و پیگیری دولت است.

شیرزاد با اشاره به خرید بیش از ۶۸ تن زعفران در استانهای سه گانه خراسان، گفت: تا کنون حدود ۴۱ تن زعفران به عالی ترین شکل ممکن در بورس خرید و فروش شده و ۷.۵ تن دیگر نیز در دالان فروش قرار دارد.

وی با بیان اینکه علاوه بر خطه خراسان، ۹ استان دیگر اقدام به کشت زعفران می کنند ، افزود: با توجه به ۲۳ سال خشکسالی کشور که ۱۳ سال آن شدید بوده، تغییرات اقلیمی تحمیل شده، کشاورزان نقاط مختلف را به کشت محصولاتی کم آب بری مانند زعفران هدایت می کند.

رئیس سازمان تعاون روستایی گفت: هم اکنون ۷۲۵ هزار خانوار در حوزه تولید زعفران مشغول به کار هستند که پیش بینی می شود این میزان طی سالهای آینده افزایش یابد.

وی باتاکید بر اینکه اجازه نمی دهیم مشکل برنج مازندران و گیلان برای محصول زعفران هم پیش بیاید، تصریح کرد: اگر وضعیت تولید برنج که صرفا در خطه شمال مزیت نسبی دارد به همین روال پیش برود، هیچ فرق قیمتی میان برنج شمال با برنج ۱۱۲۱ هندی وجود نخواهد داشت.

شیرزاد افزود: بنابر این دیگر مزیت نسبی در تولید محصولات کشاورزی جایگاهی ندارد و این مزیت رقابتی محصولات است که باید مورد پیگیری باشد.

مشکل کمبود کود نداریم

رئیس سازمان تعاون روستایی با اشاره به اینکه مشکل تامین و توزیع کود کشاورزی برطرف شده، افزود: در پی اختلاف نظر همیشگی شرکت های پتروشیمی با وزارت جهاد کشاورزی، عرضه کود کاهش یافت اما هم اکنون این مشکل برطرف شده است.

شیرزاد ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی بر این نظر پافشاری دارد که کود باید به صورت یارانه ای در اختیار کشاورز قرار گیرد اما شرکت های پتروشیمی به واسطه فعالیت خصوصی مخالف این امر هستند و همین مساله موجب بروز برخی اختلالات شد.

وی افزود: از ابتدای امسال بیش از ۴۰ هزار تن کود شیمیایی بین کشاورزان توزیع شده است که ۲۰ تن آن کودهای ریزمغذی و ۱۵۰۰ تن کودهای عالی بود. همچنین ۱۱۵ هزار تن سموم شیمیایی در بین کشاورزان توزیع شده است.

امحای سیب زمینی در کشور نداشتیم

شیرزاد با اشاره به اینکه امسال با خرید و جمع آوری ۳۰ هزار تن سیب زمینی کشاورزان، امحای این محصول را نداشته ایم، افزود: این میزان خرید سیب زمینی در چهار استان کشور انجام شده که به صورت موثر و هدفمند از این محصول استفاده شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سیاست دولت در حوزه خرید محصولات کشاورزی، تنظیم بازار این محصولات است و به محض اینکه بازار به تعادل لازم برسد، دولت از صحنه خارج می شود.

شیرزاد افزود: به عنوان مثال هم اکنون خرید تضمینی شیر در کشور متوقف شده زیرا این محصول به خوبی در بازار به فروش می رسد و تولید کنندگان مشکلی در این زمینه ندارند.

وی با اشاره به فعالیت سه هزار شرکت تعاونی تولید محصولات کشاورزی در کشور، گفت: از این تعداد ۱۷۰۰ مورد شرکت تعاونی زنان هستند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش کمی شرکت های تعاونی به هیچ وجه مد نظر نیست، افزود: افزایش فعالیت موثر و کیفی شرکت هاست که در دولت مورد توجه و در سازمان تعاون مورد پیگیری است.

بازدید از انبارهای زعفران و محصولات کشاورزی خراسان رضوی و بررسی مناسبات بورس زعفران و کم و کیف قراردادهای آتی خرید و فروش زعفران هدف سفر یک روزه معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تعاون روستایی به این استان است.

درج دیدگاه