پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

جزییات اعزام نیروی کار به خارج از کشور

اعزام نیروی کار به خارج

منصوری: در کشورهای ترکیه و کانادا که بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر نیروی کار ایرانی فعالیت دارند، دفاتر حفظ امنیت شغلی ایجاد شده و وزارت امور خارجه در این زمینه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همکاری کامل را دارد.

معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: دفاتر هدایت و حمایت از نیروی کار ایرانی در کشورهای هدف تشکیل شده که علاوه بر افزایش اثربخشی اعزام نیرو به خارج از کشور، حمایت های لازم در چارچوب قوانین از این افراد داشته باشد.

براساس گزارش های مرکز آمار در سال ۱۳۹۷، سهم جمعیت دانش آموختگان مراکز آموزش عالی بیکار از کل بیکاران ۳۸.۵ درصد است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. همچنین این شاخص نسبت به سال قبل ۱.۴ درصد افزایش یافته است.

نیروهای آماده به کار به خارج از کشور اعزام می‌شوند/ اولویت با چه کسانی است؟

امسال یکی از سیاست ها و برنامه های عملیاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش اشتغال، اعزام نیروی کار به خارج از کشور است و «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اواخر فروردین ماه اعلام کرد که مذاکراتی با کشورهای خارجی برای اعزام نیروی کار ماهر و با تایید مشترک مراکز فنی و حرفه‌ای کشور با مراکز فنی و حرفه‌ای کشورهای خارجی انجام شده است.

معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در گذشته سیستم مشخصی برای اعزام نیروی کار به خارج از کشور نداشتیم.

عیسی منصوری افزود: روال کار در گذشته این طور بود که وزارتخانه به کاریابی هایی که حوزه فعالیتشان خارج از کشور بود مجوز اعزام نیرو را می داد، اما در عمل تعداد قابل توجهی نیروی انسانی اعزام نمی شد و اگر هم اعزام می شد، قواعد رعایت نمی کردند.

وی تصریح کرد: برای اینکه اعزام نیروی کار افزایش یابد و در عین حال قواعد نیز رعایت شود، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام به مدیریت کارها را به دست گرفت و حضور پررنگ تری در این امر داشت.

معاون وزیر افزود: جلساتی درخصوص اینکه کدام کشورها، در چه رشته هایی و چه تعداد نیروی ماهر و تحصیلکرده می خواهند را بررسی و ارزیابی کردیم و در مرحله بعد مراوداتی با این کشورها انجام شد.

وی ادامه داد: اقدام دیگری که باید انجام می شد، تشکیل دفاتر هدایت و حمایت از نیروی کار ایرانی در کشورهای هدف با محوریت بخش خصوصی و با هماهنگی وزارت خارجه بود که صورت گرفت.

منصوری اظهارداشت: البته در گذشته دفاتر وابسته کار در سفارتخانه وجود داشت که تعداد آنها به شدت کم شد و بنابراین اثربخشی زیادی برای پیدا کردن کار برای نیروی ایرانی و حمایت از آنها در چارچوب های اداری کارآمدی نداشت.

وی افزود: بنابراین سال گذشته دفاتر هدایت و حمایت از نیروی کار در کشورهای هدف همچون آلمان، ترکیه، کانادا، عمان و دیگر کشورها تشکیل شد و به تدریج افزایش می یابد.

معاون توسعه کارآفرینی وزارت کار گفت: همچنین در کشور نیز سامانه ای راه اندازی کردیم تا متقاضیان اعزام مشخصات خود را وارد کنند و سپس مراحل ارزیابی و کنترفل مدارک را داریم و مصاحبه ای انجام می شود تا چنانچه آموزش ها با نیاز و استانداردهای کشور هدف تطابق داشته باشد.

وی افزود: در صورتی که همه مراحل انجام شد وارد بحث میزان تسلط به زبان های خارجی متقاضیان می شویم که در چه سطحی قرار دارند و چنانچه در هر کدام از مهارت های زبانی و نرم اشکال داشته باشد دوره آموزش تکمیلی برای این افراد در نظر گرفته شده که باید سپری کنند.

منصوری با تاکید براینکه متقاضیان هزینه ای برای این دوران نمی پردازند، گفت: بعد از اینکه فرد شایستگی های سخت و نرم را کسب کرد، روش برقراری ارتباط اجتماعی با کشور هدف نیز آموزش داده می شود.

این مقام مسوول افزود: پس از طی تمامی مراحل آموزشی متقاضی و کارفرما برای عقد قرارداد معرفی می شوند و در محله بعد اقدامات لازم برای اخذ ویزا انجام می شود که آن نیز طی دوره زمانی یک تا یک و نیم سال آمده می شود.

وی تاکید کرد: زمانی که نیروی کار وارد کشور هدف می شود کارهای لازم برای استقرار این افراد انجام می شود و در طول این مدت نیز حمایت های لازم صورت می گیرد.

منصوری تاکید کرد: نیروی کار ایرانی به خارج از کشور اعزام نمی‌شود، مگر اینکه تا پیش از نهایی شدن مراحل اعزام وی، عقد قرارداد با کارفرما، پوشش بیمه‌ای، اقامت و امنیت شغلی آنها تضمین شده باشد.

معاون وزیر تعاون گفت: تا کنون کمتر از هشت هزار نفر در سامانه اعزام نیرو به خارج از کشور ثبت نام کردند و در حال انجام فرآیند کار آنها هستیم و البته بیشتر این افراد مشکل زبان های خارجی دارند که طرحی برای آموزش فشرده پیش بینی شده است.

 

 

درج دیدگاه