چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

اعطای تسهیلات ۱.۵میلیارد دلاری اشتغال روستایی در سمنان           

اعطای تسهیلات ۱.۵میلیارد دلاری اشتغال روستایی در سمنان

از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر ۴۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در بانک کشاورزی استان پرداخت شده که عمده آن به کشاورزان استان اعطا شده است.

مدیریت شعب بانک کشاورزی استان سمنان از اعطای بیش از ۲۲ هزار فقره تسهیلات از ابتدای سال جاری تاکنون در این استان خبر داد.

به گزارش تعاون آنلاین، علی کیومرثی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر ۴۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در بانک کشاورزی استان پرداخت شده که عمده آن به کشاورزان استان اعطا شده است.

وی با اشاره به اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به مناطق روستایی و عشایری که اخیرا به اذن رهبری صورت گرفته از آغاز اعطای این تسهیلات در بانک کشاورزی خبر داد و افزود: عمده این تسهیلات در بانک کشاورزی و بخشی از آن نیز در سه بانک و صندوق دیگر به روستاییان و عشایر پرداخت می‌شود.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان از ایجاد یک سامانه تحت عنوان”کارا” در ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌منظور استفاده از تسهیلات ۱.۵ میلیارد دلاری توسعه اشتغال روستایی و عشایری  خبر داد و خاطرنشان کرد: مشمولین این طرح که روستاییان و عشایر و مردم شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر هستند می‌توانند از این تسهیلات با نرخ ۴ درصد در روستاهای مرزی، ۶درصد در روستاهای مرزی و مناطق محروم و کمتر برخوردار و ۱۰ درصد در همه روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر بهره‌مند شوند.

وی، سهمیه استان سمنان در این طرح را ۹۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در مرحله نخست ۲۳۱ میلیارد ریال به بانک کشاورزی استان اعتبار تخصیص داده شده لذا از هم‌اکنون برای پرداخت این تسهیلات ویژه آمادگی داریم.

کیومرثی با اشاره به لزوم اشتغالزا بودن طرح‌های این پروژه گفت: با توجه به اینکه برآورد شده که به ازای هر ۵۰ میلیون تومان یک شغل ایجاد شود به نظر می‌رسد که با اعطای این تسهیلات بخشی از مشکلات روستاییان و عشایر در مناطق روستایی و کمتر برخوردار مرتفع شود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص چگونگی پرداخت این تسهیلات ادامه داد: دوران مشارکت این تسهیلات دو سال، تنفس آن یک سال و مدت بازپرداخت نیز ۶سال پیش‌بینی شده است.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان در پاسخ به پرسشی در خصوص مشکل کشاورزان و عشایر در تامین وثیقه و عدم پذیرش وثیقه‌ها و املاک روستاییان گفت: در بانک دولتی کشاورزی ،ضمین‌ها و ضمانت‌ها کاملا قانونی و به روان‌ترین شکل ممکن هستند و همه شعبات از گذشته موظفند که وثیقه‌های روستایی را به عنوان ضمانت بپذیرند لذا هر شعبه‌ای برخلاف آن عمل کند کشاورزان و مشتریان می‌توانند از مجاری قانونی پیگیری لازم را انجام دهند. ضمن اینکه ما نیز با متخلفین برابر قانون برخورد می‌کنیم.

وی از آمادگی این بانک برای تعیین‌تکلیف بدهکاران خبر داد و افزود: باتوجه به مشکلاتی که ممکن است برخی کشاورزان در این حوزه داشته باشند ما آمادگی داریم که با پرداخت ۲۰درصد بدهی‌ها بستر را برای استفاده کشاورزان و مشتریان بدهکار نیز فراهم کنیم.

وی از اعطای ۱۸۶ فقره تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی به کشاورزان استان در سال ۹۶خبر داد و گفت: استان سمنان به واسطه اعطای این تسهیلات از نظر ضریب مکانیزاسیون در جایگاه ممتازی در کشور قرار دارد.

عضو کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان با اشاره به پرداخت غرامت به بیمه شدگان بخش کشاورزی در سال‌جاری از درآمد ۷۰میلیارد ریال در بخش بیمه محصولات کشاورزی استان خبر داد و گفت: این در حالی است که از ابتدای سال زراعی امسال تاکنون بیش از ۱۶۵ میلیارد ریال خسارت برای پرداخت به کشاورزان بیمه شده استان تصویب شده که ۶۲میلیارد ریال آن پرداخت و ۱۰۳ میلیارد ریال نیز تا پایان سال پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در این بخش به دنبال سود نیستیم و اضافه کرد: بانک کشاورزی استان تاکنون ۲.۳۵ برابر حق بیمه دریافتی، خسارت به زارعان، باغداران، دامداران و مرغداران و…استان پرداخت کرده است./ ل.ق

درج دیدگاه