پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

افزایش حقوق کارگران در شورای عالی کار کلید می خورد

جلسه شورای عالی کار با توجه به اعلام وزارت تعاون، با هدف تعیین میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۸، در این هفته برگزار می شود.

جلسه شورای عالی کار با توجه به اعلام وزارت تعاون، با هدف تعیین میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۸، در این هفته برگزار می شود.

به گزارش تعاون آنلاین، بحث افزایش حقوق و دستمزد کارگران از بهار امسال آغاز شد؛ چرا که نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر روند جهش قیمتی کالا به نحوی بود که تفاوت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی میان هزینه و دستمزد کارگران ایجاد کرد؛ به همین دلیل لازم بود تا حقوق کارگران افزایش یابد تا اندازه سفره کارگران بیش از این کوچک نشود.

هرچند نمایندگان کارگری در شورای عالی کار بر افزایش حقوق کارگران به دلیل نوسانات نرخ ارز و گران شدن قیمت کالاهای اساسی تاکید داشتند ولی در نهایت دولت با توزیع بسته حمایتی برای کارگران که همان حمایت غیر نقدی محسوب می شود، موافقت کرد.

بحث حمایت غیر نقدی کارگران از شهریور ماه امسال کلید خورد تا اینکه در پایان آبان ماه امسال نخستین بسته حمایتی میان اقشار آسیب پذیر و کارگران توزیع شد. البته هنوز همه کارگران این بسته را دریافت نکرده اند و کارگرانی که به شکل فصلی و یا بدون بیمه کار می‌کنند نیز در مرحله پایانی اجرای این طرح مشمول دریافت بسته حمایتی می شوند.

با توجه به اینکه حمایت نقدی از کارگران با وجود افزایش هزینه‌های آنها محقق نشد، بحث افزایش حقوق و دستمزد کارگران در پایان امسال و برای سال آینده به شکل جدی از سوی نمایندگان کارگری و کارگران مورد پیگیری قرار گرفت؛ زیرا بر اساس آنچه مسوولان وعده داده اند، باید میزان افزایش حقوق و دستمزد بر اساس نرخ تورم افزایش یابد. در این رابطه، کارفرمایان مخالف افزایش نقدی حقوق کارگران و در مقیاس زیاد هستند.

حمایت دولت از کارفرمایان برای افزایش حقوق کارگران

پیش از این اصغر آهنی ها نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار طرح تعیین حقوق و دستمزد بر اساس استان و نوع صنعت را مطرح کرد و اظهار داشت: باید حقوق و دستمزد بر اساس این ۲ شاخص تعیین شود، زیرا برخی از صنایع دارای سود بالا هستند اما در صنایع کوچک میزان فروش و سود بالایی وجود ندارد؛ به همین دلیل تعیین افزایش حقوق یکسان به زیان این دست از کارفرمایان تمام می شود.

وی با اشاره به اینکه کارفرمایان به لحاظ تامین نقدینگی در تنگنا هستند، ادامه داد: برای افزایش حقوق نقدی کارگران لازم است تا دولت از کارفرمایان حمایت کرده و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

آهنی‌ها البته هر نوع افزایش حقوق و دستمزد برای سال ۹۸ را منوط به برگزاری جلسه شورای عالی کار و تصمیماتی که به شکل سه جانبه اتخاذ می شود، دانست.

افزایش یکسان حقوق حق کارگران است

اما در همین رابطه علی خدایی نماینده بخش کارگری تصریح کرد: نباید میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران بر اساس صنعت و استان تعیین شود.

وی این طرح را نوعی ستم علیه کارگران تلقی کرده و ادامه داد: بر اساس ماده ۴۱ قانون کار باید حقوق ثابتی برای کارگران تعیین شود و افزایش ها نیز به شکل یکسانی صورت بگیرد.

نماینده بخش کارگری در شورای عالی کار با گلایه از عدم برگزاری جلسات این شورا به شکل مستمر و ماهیانه، ادامه داد: بر اساس قانون باید جلسه های شورای عالی کار ماهانه یک بار برگزار شود و در صورت تقاضای سه نفر از اعضای این شورا برای برگزاری جلسه فوق‌العاده باید این امر محقق شود اما از اواسط آبان ماه به بعد هنوز جلسه شورای عالی کار برگزار نشده است.

خدایی تاکید کرد ما در این جلسه ها همه تلاش خود را خواهیم کرد تا میزان افزایش حقوق کارگران برای سال ۹۸ رضایت بخش باشد.

برگزاری جلسه شورای عالی کار تا پایان هفته

محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز درباره میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۹۸ و زمان برگزاری جلسه شورای عالی کار، اظهار داشت: میزان افزایش حقوق کارگران بر اساس تصمیم سه جانبه گرایانه کارگران کارفرمایان و دولت تعیین شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در کمیته حقوق و دستمزد چکش‌کاری ها برای میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال ۹۸ انجام شده و نتیجه آن در قالب پیشنهادهایی در شورای عالی کار ارائه می شود تا در خصوص آنها بررسی های کارشناسانه صورت گرفته و تصمیم‌گیری ‌کنیم.

شریعتمداری درباره زمان برگزاری جلسه های شورای عالی کار و اینکه چه زمانی نمایندگان بخش کارگری و کارفرمایی می‌توانند در این جلسه حضور پیدا کنند، اظهار داشت: همه تلاش خود را خواهیم کرد که تا پایان هفته جاری جلسه شورای عالی کار برای بررسی میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال ۹۸ برگزار شود.

درج دیدگاه