سه شنبه, اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳

افزایش ظرفیت سیلوهای ذخیره سازی

سازمان تعاون روستایی همه ساله به عنوان مباشر خرید تضمینی، توافقی و حمایتی محصولات کشاورزی انتخاب می شود که امسال نیز در استان کردستان ۷۱ مرکز خرید تضمینی گندم را راه اندازی کرده است.

مدیر سازمان تعاون روستایی کردستان گفت: نخستین مرحله از افزایش ظرفیت سیلوهای تعاون روستایی استان با مناقصه گذاری ۲ طرح آغاز شد.

به گزارش تعاون آنلاین، پیمان اسکندری با بیان اینکه این سازمان ظرفیت سیلوهای موقت ذخیره سازی محصولات را از ۱۲۰ هزار تن فعلی به ۳۴۵ هزار تن می رساند اظهار کرد: هم اکنون مطالعه احداث ۲ سیلو به ظرفیت ۱۵ و ۲۰ هزار تن در شهرستان های دیوانده و سقز به مناقصه رفته است.

وی افزود: این طرح ها با عنوان سیلوی شرکت تعاونی روستایی صاحب سقز و وزیر دیواندره به مناقصه رفته و جز ۱۳ سیلویی بوده که این سازمان مجوز احداث آنها را به منظور افزایش ظرفیت های خود اخذ کرده است و هم اکنون درخواست مهندسان مشاور به این سازمان ارسال و در انتظار بررسی هستند.

وی اضافه کرد: این سیلوها به صورت مکانیزه احداث می شوند که سعی خواهد شد در حدود ۹۰ درصد از فعالیت های آن از جمله هوادهی، تخلیه و بارگیری گندم دخالت دست در آن حذف شود. سازمان تعاون روستایی در نظر دارد برای سهولت در خرید گندم هنگام برداشت محصول، انبار موقت محصول جهت افزایشی کیفی، افزایش حق سهام روستاییان در شرکت های تعاونی و ایجاد اشتغال در بین جامعه روستایی این سیلوها را احدث کند.

وی افزود: این سازمان اعتبارات مورد نیاز سیلوها از محل منابع شرکت های تعاونی سازمان و تسهیلات بانکی دولت تامین و هزینه می شود. ظرفیت این طرح ها از یک تا ۳۰ هزار تن متغیر است و مناقصه های بعدی نیز در شهرستان های بیجار، دهگلان، کامیاران و سنندج برگزار می شود.

وی اضافه کرد: این سیلوها پس از راه اندازی اقدام به ذخیره محصول به صورت تضمینی می کنند و در مرحله بعدی به نهادهای مسئول در خرید تضمینی گندم از جمله غله و خدمات بازرگانی تحویل می دهند.

هم اکنون سیلوها و انبارهای استان ظرفیت ذخیره ۵۰۰ هزار تن گندم را دارند که این میزان شامل ۱۲۰ هزار تن در انبارها و سیلوهای مسقف و ۳۸۰ هزار تن نیز در انبارهای رو باز است.

 

درج دیدگاه