پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

چالش اقتصاد ایران دولتی بودن آن است/ بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد کمرنگ هستند

چالش اقتصاد ایران دولتی بودن آن است/ بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد کمرنگ هستند
عباس آرگون

سهم بخش خصوصی و تعاونی از کیک اقتصاد ایران کوچک است و همین موضوع باعث شده تا همه موضوعات رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه بخش خصوصی کوچکی در ایران وجود دارد گفت: در کشورهای پیشرفته که تولید محور هستند بخش خصوصی نقش مفید و بسزایی در اقتصاد دارند اما در ایران هنوز چالش دولتی بودن اقتصاد وجود دارد.

عباس آرگون، در گفت و گو با تعاون آنلاین به کمرنگ بودن بخش خصوصی در اقتصاد ایران پرداخت و افزود: سهم بخش خصوصی و تعاونی از کیک اقتصاد ایران کوچک است و همین موضوع باعث شده تا همه موضوعات رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد. وقتی بخش خصوصی قوی و کارآمد در اقتصاد نداشته باشیم دولت همه اقدامات را می‌خواهد به تنهایی انجام دهد که نتیجه آن رکود تورمی است که در یک دوره رکود اتفاق می‌افتد و در یک دوره تورم.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد به جز خصوصی شدن رشد نخواهد کرد گفت: دولت اکنون به جای اینکه کمک حال بخش خصوصی باشد به یک رقیب قدرتمند برای این بخش تبدیل شده است. رقیبی که حتی در زمان ورود هیات های تجاری آنقدر پافشاری می‌کند و تضامین می‌دهد که سرمایه گذار ترغیب می‌شود به آن سمت وارد شود تا یک بخش کاملا خصوصی.

آرگون به پرسشی مبنی بر اینکه اکنون بزرگترین معضل بخش خصوصی چیست پاسخ داد: نرخ ارز یکی از بزرگترین مشکلات برای بخش خصوصی است. علی رغم اینکه بانک مرکزی ابتدای فعالیت خود در دولت یازدهم از تک نرخی شدن ارز سخن گفت اما این شرایط پیش نیامد و همچنان رانت و فساد از دو نرخی بودن ارز اتفاق می‌افتد که نتیجه آن ضعیف شده توان بخش خصوصی برای ادامه حیات خود است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه پیشنهادی درباره رشد نرخ ارز به دولت داده شده تصریح کرد: اگر نرخ ارز سالانه متناسب با تورم اعلامی از سوی مرکز آمار رشد کند تولید کنندگان صادراتی وضعیت مطلوبی به دست خواهند آورد. این در حالی است که سرکوب کردن نرخ ارز و پایین نگه داشتن آن مشکلاتی را به بخش تولید تحمیل می‌کند.

وی افزود: نرخ ارز یک کالا است و باید متناسب با نرخ تورم رشد کند.

آرگون به فعالیت بخش خصوصی و تعاونی‌ها در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: اکنون تولید وضعیت مناسبی ندارد و نیازمند حمایت‌هایی غیر از حمایت های مالی هستیم. به عنوان مثال تعدد قوانین تولید یکی از مشکلاتی است که کسی از آن سخن نمی‌گوید اما با حل این معضل بخشی از مشکلات بخش خصوصی حل خواهد شد.

درج دیدگاه