جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

اقتصاد درهفته ای که گذشت؛ از بورس تا واردات و صادرات

اقتصاد در هفته ای که گذشت
اقتصاد در هفته ای که گذشت

نوسانات بازار بورس و فرابورس، واکاوی تغییرات بازار مسکن و همچنین بررسی روند تعاون آنلاین – صادرات و واردات از جمله مهمترین موضوعاتی بود که در هفته گذشته مورد توجه مطبوعات اقتصادی قرار گرفت.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، روزنامه های اقتصادی کشور طی هفته گذشته در ارتباط با موضوعات مختلف، یادداشت و گزارش هایی را منتشر کردند که در این نوشتار به مهمترین آن ها اشاره می شود.

** نوسانات بازار بورس و فرابورس
روزنامه «صمت» در یادداشتی با درج عنوان «مزایای بورس اوراق بهادار از دیدگاه اقتصاد کلان»، نوشت: بازار سرمایه در هر کشوری به‌ عنوان بخشی از بازار مالی تاثیر بسیار زیادی در توسعه اقصادی کشورها دارد و کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست. بازار سرمایه با رشد تولید ناخالص ملی و افزایش میزان اشتغال، می‌تواند به حفظ تعادل اقتصادی در کشور کمک شایان توجهی کند. از دیگر آثار اقتصاد کلان بازار سرمایه می‌توان به فراهم کردن توزیع عادلانه ثروت از سوی این بازار اشاره کرد که این موضوع می‌تواند از طریق گسترش مالکیت عمومی، ایجاد احساس مشارکت عمومی را نیز در جامعه افزایش دهد. از سوی دیگر کارشناسان معتقدند، به دلیل عملکردی که این بازار دارد، می‌تواند درجه نقدینگی ثروت افراد را در جامعه افزایش دهد.
روزنامه «تجارت» در گزارشی با انتشار عنوان «چراغ سبز تالار شیشه ای به اخبار انتخاباتی»، می نویسد: شاخص بورس در جریان معاملات ۲۱ فروردین بازار سرمایه ۲۴۷ واحد رشد کرد و وارد کانال ۷۸ هزار واحد شد تا با ادامه روند رو به رشد بسیاری از این اتفاق به عنوان چراغ سبز بورس تهران به اخبار انتخاباتی یاد کنند. در جریان داد وستدهای امروز بازار سرمایه تعداد ۱۶۸۹ میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش ۳۱۸ میلیارد تومان در ۱۰۸ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۲۴۷ واحدی در ارتفاع ۷۸ هزار و ۱۰۷ واحد قرار گرفت.
روزنامه «تعادل» در گزارشی با انتخاب عنوان «ورود تدریجی بورس به فضای انتخاباتی»، آورد: صعود شاخص کل با ورود به کانال ۷۸ هزار واحدی با آهنگ کندی پیگیری می‌شود. کندی این روند با عرضه برخی حقوقی‌ها روی نمادهای خودرویی و پالایشی تقویت شده است اما با توجه به فضای مثبت بازار و رشد ارزش معاملات بورس تهران و فرابورس این امیدواری وجود دارد که در هفته‌های آینده شاهد تداوم روند مثبت بازار باشیم؛ هرچند ریسک سیاسی بر فضای بورس حاکم بوده و این نگرانی وجود دارد که تا حدودی فضای انتخاباتی بر بورس تاثیر منفی بگذارد.

** واکاوی تغییرات بازار مسکن
روزنامه «تجارت» در گزارشی با عنوان «یک بام و دو هوای مسکن در بازار بهاری»، نوشت: بازار مسکن در سال ۹۵ به گفته بسیاری از کارشناسان و مسئولان سالی همراه با رکود و افزایش قیمت به ویژه در بازار رهن و اجاره بود که این موضوع برای مستاجران گران تمام شد. از سوی دیگر کاهش نرخ سود بانکی بهانه ای برای بالا بردن قیمت اجاره بها برای مالکان شد به طوری در حال حاضر قیمت اجاره ها در اکتر مناطق تهران بیش از یک میلیون تومان است و همین موضوع مستاجران را هر ساله بیش از گذشته نگران می کند. در همین رابطه حسن محتشم رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران معتقد است: قیمت ها در سال ۹۶ با یک شیب ملایم افزایش می یابد و رکود سه ساله از این بازار رخت می بندد. وی در ادامه افزود: عقب ماندگی های بسیاری در این بازار وجود دارد که با افزایش قیمت این عقب ماندگی ها جبران می شود.
روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با انتشار عنوان «سه پیش‌نیاز «رونق ملایم» مسکن»، می نویسد: سه پیش‌شرط و پیش‌نیاز برای تغییر فاز بازار مسکن از «پیش‌رونق» به «رونق ملایم» وجود دارد که در صورت تحقق در سال جاری، بازار به‌طور کامل از رکود خارج خواهد شد. این پیش‌شرط‌ها شامل دو سیاست برای طرف عرضه و تقاضا و یک اصلاح نگرش نسبت به بازار مسکن از سمت سازنده‌ها و سرمایه‌گذاران است. با این حال دو گروه از تحقق رونق غیرمعیوب و طبیعی در بازار مسکن ناراضی هستند و تلاش می‌کنند تصویر غیرواقعی و نادرستی از بازار را بازتاب دهند تا شاید بتوانند از آب گل‌آلود التهابات احتمالی پس از آن، ماهی بگیرند. اما بازار مسکن اکنون سه محافظ دارد که مانع از التهاب قیمتی در یک‌سال پیش‌رو می‌شود.
روزنامه «تعادل» در گفت وگویی با «انبوه‌سازان به دنبال افزایش قیمت مسکن مهر نیستند»، آورد: هفته گذشته ایرج رهبر عضو هیات‌مدیره و رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرد: استفاده از آورده متقاضیان برای آماده‌سازی زمین مسکن مهر، ساخت و تکمیل واحد‌های مسکن مهر پردیس را با تاخیر مواجه کرد و از همین رو انبوه‌سازان درخواست تجدیدنظر در قیمت مسکن مهر پردیس را دارند. صحبت‌های ایرج رهبر اما موجب شد تا روز گذشته شرکت عمران پردیس در نامه‌یی که آن را برای خبرگزاری منتشرکننده مصاحبه رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران فرستاد، نسبت به سخنان ایرج رهبر واکنش نشان‌ داده و سخنان وی را بهانه‌یی تازه برای تاخیر در تکمیل واحدهای مسکن مهر از سوی انبوه‌سازان و علاقه آنها برای افزایش قیمت واحدهای مسکن مهر پردیس بدانند. درهمین ارتباط، ایرج رهبر رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با «تعادل» در پاسخ به ادعای شرکت عمران پردیس در خصوص بهانه‌جویی انبوه‌سازان برای افزایش قیمت واحدهای مسکن مهر پردیس با رد این ادعا گفت: برعکس مطالبی که عمران پردیس در بر داشت از سخنان من منتشر کرده است منظور من نه تنها برای افزایش قیمت مسکن مهر نبود بلکه من گفتم پولی که از مردم گرفته شده باید صرف احداث ساختمان شود اما مدیریت ضعیف موجب شد تا محل مصرف این پول جابه‌جا شده و صرف آماده‌سازی زمین شود.

** بررسی روند صادرات و واردات
روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با انتخاب عنوان «۱۶ قربانی «بحران جهانی صادرکنندگان»، نوشت: جهان امروز در قلب «بحران صادرکنندگان» قرار دارد. افت مصرف جهانی و کاهش قیمت کالاها باعث ایجاد نا اطمینانی و بی‌ثباتی در کشورهایی شده که اقتصادشان به‌شدت وابسته به صادرات است. در این رابطه، پایگاه‌های اینترنتی-تحلیلی «فوربس» و «بیزینس اینسایدر» در گزارشی مشابه، ۱۶ کشوری را که بیشترین آسیب را از «بحران جهانی صادرکنندگان» خواهند دید، معرفی کردند. بر این اساس در منطقه خاورمیانه تنها نام عربستان سعودی در این فهرست به چشم می‌خورد، این در شرایطی است که «سازمان تجارت جهانی» در تازه‌ترین ارزیابی خود پیش‌بینی کرده است که تجارت جهانی در سال ۲۰۱۷ رشد ۴. ۲ درصدی را تجربه خواهد کرد.
روزنامه «صمت» در گزارشی با انتخاب عنوان «گسترش بازارهای صادراتی فولاد در سال ۹۶»، می نویسد: در سال۹۶، باید بیش از پیش به فکر گسترش بازارهای صادراتی بود. البته گسترش این بازارها الزام‌هایی را می‌طلبد که باید آنها را به نحوی فراهم کرد. یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح شده برای گسترش بازارهای صادراتی در محصولات فولادی، ارتقای کیفیت و موضوع رقابت‌پذیری آن خواهد بود. در این‌باره فرزاد ارزانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: برای گسترش بازارهای صادراتی مهم‌ترین موضوع حائز اهمیت، افزایش کیفیت است.به عبارت دیگر، محصول باید به اندازه‌ای مطلوب باشد که بتوانیم آن را در بازار صادراتی عرضه کنیم. بنابراین مهم‌ترین مسئله حساس شدن روی کیفیت انواع محصولات فولادی است.
روزنامه «تجارت» در گزارشی با انتشار عنوان «پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی ۲۰۱۷ در ایران»، نوشت: بازار خودروی ایران در سال ۹۵ پیشرفت محسوسی داشت و علاوه بر افزایش میزان تولید داخلی، تعداد واردات خودرو نیز رقم قابل توجهی را نشان می‌داد که حکایت از اقبال بخش بیشتری از جامعه به خرید این محصولات با کیفیت داشت. بر اساس آمارهای یک شرکت وارداتی، در میان خودروهای وارداتی سال ۲۰۱۷ که حدود یک سوم آن سپری شده، هیوندای سانتافه حرف اول را می‌زند و همچون سال‌های قبل، این محصول کره‌ای همچنان در صدر فروش خودروهای وارداتی قرار دارد و در عین حال، در کنار نمونه‌های مشهور تولید شده توسط هیوندای، محصولات برند دیگر کره‌ای یعنی کیا نیز با استقبال مردم کشورمان مواجه شده است.

درج دیدگاه