پنج شنبه, فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

الگوی تعاون در اقتصاد کشور با فاصله است

یکی از عواملی که در عدم پیشرفت بخش تعاون نقش دارد بی توجهی به نوآوری و تحول در سبک مدیریت است. عامل دیگر بهره‌وری پایین و فاصله گرفتن از الگوی تعاون در اقتصاد کشور است.

دبیرکل خانه تعاونگران ایران با اشاره به علل عدم پیشرفت و عقب ماندگی بخش تعاون، اظهار کرد: یکی از عواملی که در عدم پیشرفت بخش تعاون نقش دارد بی توجهی به نوآوری و تحول در سبک مدیریت است.

به گزارش تعاون آنلاین، علی حسین شهریور با بیان این مطلب افزود: عامل دیگر بهره‌وری پایین و فاصله گرفتن از الگوی تعاون در اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد: نبود نهادسازی و فقدان مدل تعالی و سرآمدی طی سالهای گذشته موجب شده تا تعاون نتواند به رشد و تعالی و جهش مورد نظر دست پیدا کند. دبیرکل خانه تعاونگران ایران با بیان اینکه برای تغییر و تحول در بخش تعاون باید از تعاونی‌ها شروع کرد، گفت: برای آنکه بخش تعاون متحول شود و جنبش عظیمی در آن اتفاق بیفتد باید در تعاونی‌ها تغییر به معنای واقعی ایجاد شود.

به گفته شهریور حضور در بازارهای جهانی و باقی ماندن در بازارهای داخلی مستلزم رقابت با رقبای قدرتمند است و با توجه به گسترش و پیچیدگی اهداف، فرایندها و ساختارها در صحنه رقابت، تعاونی‌هایی می‌توانند در صحنه باقی بمانند که نسبت به انتظارات اعضا، ذینفعان و مشتریان خود پاسخگو باشند.

وی به ارائه آماری از تعاونی‌ها در جهان پرداخت و گفت: بیش از ۱۲ میلیون تعاونی در ۱۴۵ کشور دنیا با یک میلیارد نفر عضو وجود دارند که دارایی آنها به ۲۰ هزار میلیارد دلار می‌رسد و سالانه ۳۰۰۰ میلیارد دلار درآمد دارند.

شهریور سهم متوسط تعاونی‌ها در اقتصاد دنیا را ۴.۳ درصد ذکر کرد و گفت: نیوزیلند با ۲۰ درصد، فرانسه و هلند با ۱۸ درصد و فنلاند با ۱۴ درصد جزو کشورهایی هستند که سهم تعاون در اقتصاد آنها بیش از ۱۰ درصد است.

به گفته وی در قاره اروپا ۴۵ درصد مردم، در آمریکای شمالی  ۳۸ درصد، آسیا ۱۲.۶ درصد و خاورمیانه ۱.۵ درصد مردم با تعاونی‌ها ارتباط مستقیم دارند و این امر حاکی از آن است که بخش تعاون در کشورهای پیشرفته و صنعتی فعالتر و موفق‌تر عمل می‌کند.

درج دیدگاه