شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

معاون روابط کار وزیر تعاون خبر داد؛

امکان شکایت غیرحضوری کارگران

معاون روابط کار وزیر تعاون با اشاره به اینکه امکان ثبت دادخواست‌ها، ثبت هرگونه شکایت و طرح دادخواست توسط کارگران بدون مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف در سامانه قرارداد وجود دارد، گفت: امکان شناسایی و ساماندهی قرادادهای کار فراهم می شود.

معاون روابط کار وزیرکار پیرامون تعدد قراردادهای موقت ابراز داشت: بر اساس قانون قرارداد می تواند کتبی یا شفاهی باشد، بنابراین بخش شفاهی قرارداد اگر موقت باشد آمار مشخصی از آن در دسترس نیست.

وی افزود:طبق قانون یک نسخه از کلیه قرارداد های موقت باید در اختیار اداره کار قرار گیرد که در این امر کوتاهی هایی صورت گرفته است لذا امیدواریم با رونمایی از سامانه قرارداد کار تمامی قراردادها اعم از شفاهی و کتبی و کوتاه مدت در این سامانه ثبت شود.

معاون روابط کار وزیر تعاون بیان کرد: اقدام وزارت کار در راه‌اندازی این سامانه گام بلندی در جهت افزایش رضایت‌مندی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و تحقق بخش اعظمی از مطالبات آنها در حوزه روابط کار است.

مشیریان در ادامه به ویژگی های نرم افزاری سامانه اشاره و تصریح کرد: سامانه روابط کار از ۳۰ نرم‌افزار تشکیل شده که بخشی از آنها به طور پراکنده وجود داشت، ولی قابلیت ارتباط با یکدیگر را نداشتند و امروز پیوند بین این نرم‌افزارها به وجود می‌آید تا بتوانیم در زمینه‌ی مختلف روابط کار از آنها استفاده کنیم.

وی افزود: این سامانه از چند زیرسامانه مختلف تشکیل شده که از جمله آنها می‌توان به زیرسامانه جامع ثبت دادخواست، بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور، حفاظت فنی و ایمنی، آموزش ایمنی نیروهای کار، بیمه بیکاری و حمایت از مشاغل، شناسایی واحدهای مشکل‌دار، بازرسی کار، شوراهای سازش، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه کارگران ساختمانی و طبقه‌بندی مشاغل اشاره کرد.

مشیریان گفت: این سامانه امکان ثبت دادخواست‌ها، ثبت هرگونه شکایت و طرح دادخواست توسط کارگران را بدون مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف امکان پذیر می‌کند.همچنین سامانه مذکور ضمن تفکیک نوع قراردادهای کار اعم از دائم و موقت زمینه‌ی شناسایی و ساماندهی قراردادهای کار را فراهم می‌کند.

درج دیدگاه