جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

انتخاب هیئت رئیسه کمیسیون آموزش اتاق تعاون ایران

معاونت امور استان ها و اتحادیه های اتاق تعاون در اولین نشست کمیسیون آموزش، توسعه و ترویج فرهنگ تعاون این اتاق گفت: وظیفه اصلی این کمیسیون تدوین سند راهبردی تعاون در بخش آموزش است. محمد مهدی تیموری در این جلسه که با حضور جمعی از مدیران اتحادیه ها و اتاق های تعاون استانی و تعدادی […]

معاونت امور استان ها و اتحادیه های اتاق تعاون در اولین نشست کمیسیون آموزش، توسعه و ترویج فرهنگ تعاون این اتاق گفت: وظیفه اصلی این کمیسیون تدوین سند راهبردی تعاون در بخش آموزش است.
محمد مهدی تیموری در این جلسه که با حضور جمعی از مدیران اتحادیه ها و اتاق های تعاون استانی و تعدادی از معاونین اتاق تعاون و مدیرکل ترویج، آموزش و تحقیقات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، به تعداد کمیسیون های اتاق تعاون اشاره کرد و افزود: با توجه به نیاز اتاق تعاون به افزایش تعداد کمیسیون ها، آنها را از ۸ به ۱۳ کمیسیون ارتقا دادیم.

وی چند ماموریت را برای کمیسیون های اتاق تعاون برشمرد و گفت: کمیسیون های تخصصی اتاق تعاون باید موضوعات ارجاع شده از سوی اتاق را بررسی کرده و نظرات خود را به اتاق ارائه دهند.

تیموری افزود: این کمیسیون ها هم چنین باید موضوعاتی که از سوی بخش به آنها ارجاع داده می شود را بررسی کرده و اظهار نظر کنند.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی بخش تعاون بحث آموزش است، بیان داشت: بخش تعاون به علت مشکل آموزش، نتوانسته به سهم خود در اقتصاد برسد و بنا براین در شرایط فعلی باید در این بخش خود را به علم روز مسلح کنیم و مدیران خود را آموزش دهیم و به این ترتیب تدوین برنامه ها و راهکارها و چشم اندازهای آینده برای بخش در حیطه آموزش از وظایف این کمیسیون است.

تیموری با تاکید بر اینکه یک وظیفه اصلی این کمیسیون تدوین سند راهبردی تعاون در بخش آموزش است، گفت: کمیسیون آموزش باید موضوعات را از حیث علمی و آموزشی کارشناسی کند و به تدوین برنامه های مورد نظر بپردازد.

این معاونت اتاق تعاون با اشاره به اینکه اتاق تعاون عضو چندین کارگروه و شورا است، تاکید کرد: بنابراین می تواند موضوعات تعاونگران را در شوراهای مربوط پیگیری کند که در راستای ترویج فرهنگ تعاون موثر خواهد بود.

وی به اقداماتی که قرار است از سوی اتاق تعاون انجام شود، اشاره کرد و گفت: برگزاری کرسی های آزاد اندیشی با موضوعات مرتبط با تعاون، برگزاری همایش های ملی و استانی، طراحی یک اتاق فکر، طراحی شورای عالی تعاون و انتشار فصل نامه های علمی و پژوهشی را در نظر داریم که در همه این موارد کمیسیون آموزش می تواند کمک های شایانی بکند.

مدیرکل ترویج، آموزش و تحقیقات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست با ارائه تعریفی از آموزش گفت: هرگونه تغییری ابتدا از تغییر نگرش آغاز می شود و در بخش تعاون نیز آموزش جزو اصول این بخش است و با آموزش و تغییر نگرش در تعاونی ها می توان تحولات خوبی در بخش تعاون ایجاد کرد.

وی بیان داشت: در حال حاظر دوره جدیدی از حیات سیاسی و اجتماعی را آغاز کرده ایم که از آن به پسابرجام یاد می شود و در این دوره رقابت ها از سطح منطقه ای به سطح بین المللی ارتقا می یابد و مرزهای سیاسی مانعی برای انتقال کالا، سرمایه و نیروی انسانی نیستند.

رستمی با بیان اینکه آموزش یکی از ابزارهای رقابت جهانی است، گفت: اگر تعاونی ها به ویژه تعاونی های مصرف این موضوع را درک نکنند که اکنون خرید به یک تفریح تبدیل شده است، از صحنه رقابت حذف خواهند شد.

وی از برگزاری دوره های آموزشی مجازی در بخش تعاون خبر داد و تاکید کرد: این دوره ها می توانند در این زمینه مفید واقع شوند.

در ادامه این نشست ذکریا متولی معاونت امور بین المللی اتاق تعاون ایران برآموزش در عرصه بین الملل تاکید کرد و گفت: آموزش عنصر کلیدی در شناخت عرصه بین الملل است و در این عرصه باید به سه اصل شناخت محیط بین المللی، ایجاد مراودات بین المللی و شناخت فرصت های بین المللی توجه کرد و هیچ کدام بدون دیگری موثر نخواهد بود.

وی بیان داشت: هر سه اصل به آموزش نیاز دارند و آموزش خمیرمایه همه رفتارها در عرصه بین المللی از تولید، بازار داخلی و صادرات است.

عابدی مدیر اموراداری و منابع انسانی اتاق تعاون ایران با تاکید بر ارتقا دانش عمومی و آموزش مستمر منابع انسانی تعاونی ها و اتحادیه ها  اظهار داشت: واحد آموزش اتاق آمادگی لازم برای دوره های تخصصی و عمومی را برای تعاونگران دارد.

وی با اشاره به ظرفیت های مناسب موجود اتاق در حوزه آموزش گفت: کمیسیون تخصصی آموزش می تواند با نیازسنجی در تعاونگران اتاق را در تدوین تقویم آموزشی سالانه و پیشنهاد برگزاری دوره های تخصصی و کاربردی کمک کند.

عابدی گفت: هم اکنون با کمک سازمان فنی و حرفه ای دوره های آموزشی مرتبط در حال برگزاری در اتاق است.
بر اساس این گزارش، در این نشست بر عدم کاربردی بودن آموزش در کشور ما به عنوان یک مشکل اصلی و کاربردی شدن آموزش در تعاونی ها و هم چنین ایجاد ساختار و سازمان آموزش تعاون برای دستیابی به یک استرانژی موثر در آموزش تعاون تاکید شد.

در ادامه این نشست، با رای گیری از اعضای کمیسیون، هیئت رئیسه اتاق تعاون انتخاب شد و توسلی با ۷ رای، به عنوان رئیس کمیسیون، احمدی با ۷ رای به عنوان نایب رئیس و عباسیان نیز با ۸ رای به عنوان دبیر کمیسیون آموزش اتاق تعاون برگزیده شدند.

در این راستا توسلی، رئیس کمیسیون با بیان اینکه آموزش و پژوهش از موارد کلیدی در هر سازمانی است، ابراز تاسف کرد: در ایران نمره اثربخشی و بهره وری پایین است و کارمندان نیز از اعتماد به نفس بالایی برخوردار نیستند که عامل آن مشکلات آموزشی است.

وی با تاکید بر آموزش های ضمن کار، گفت: تربیت مدرسان حرفه ای در حال حاظراهمیت زیادی دارد که متاسفانه تاکنون به طور جدی دیده نشده است.

توسلی تاکید کرد: قصد داریم برای پویا کردن بخش تعاون گام های جدی در زمینه آموزش برداریم.

درج دیدگاه