جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

انتقادات تند رییس اتاق تعاون: نیمی از تعاونی‌ها تعطیل هستند

عبداللهی رییس اتاق تعاون ایران

رئیس اتاق تعاون کشور با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد تعاونی ها غیرفعال هستند گفت:بانک توسعه تعاون، بانکی تخصصی است که قرار بود وظیفه حمایتی ایفاء کند اما اکنون این بانک به سودآوری روی آورده و از ریل اصلی خود خارج شده است.

رئیس اتاق تعاون کشور با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد تعاونی ها غیرفعال هستند گفت:بانک توسعه تعاون، بانکی تخصصی است که قرار بود وظیفه حمایتی ایفاء کند اما اکنون این بانک به سودآوری روی آورده و از ریل اصلی خود خارج شده است.

رییس اتاق تعاون: ۹۰ درصد قوانین مربوط به بخش تعاون اجرایی نشده است

به گزارش تعاون انلاین، بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه نظام بانکی فشل است گفت: با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی متأسفانه همچنان نظام بانکی فشل است و به‌ غیر از یک یا دو بانک مشکلات ارزی در همه بانک‌ها وجود دارد.

وی افزود: نخستین قدمی که در اصلاح نظام بانکی صورت گرفت موضوع ادغام بانک‌های نظامی بود که امیدواریم تا ۳ سال آینده نظام بانکی در ایران به ساختار مناسبی برسد.

رئیس اتاق تعاون کشور بابیان اینکه از بانک‌ها انتظار می‌رود که بخش تولید را حمایت کنند، گفت: بانک توسعه تعاون، بانکی تخصصی است که قرار بود وظیفه حمایتی ایفاء کند اما اکنون این بانک به سودآوری روی آورده است. متأسفانه بانک‌هایی که قرار بود نقش حمایتی ایفا کنند از ریل اصلی خود خارج‌ شده و مانند دیگر بانک‌ها مسیر سودآوری را دنبال می‌کنند.

وی افزود: سرمایه اولیه بانک توسعه تعاون در زمان آغاز به کار ۵۰۰ میلیارد تومان بود که این سرمایه همچنان ثابت مانده و افزایشی نداشته است. با پیگیری‌های صورت گرفته قرار است دولت سرمایه این بانک را به هزار میلیارد تومان افزایش دهد تا جوابگوی درخواست تسهیلات بخش تولید باشد.

رئیس اتاق تعاون کشور به موضوع واگذاری سازمان تعاون روستایی به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: به سبب وجود موازی کاری در بخش تعاون، قرار است سازمان تعاون روستایی توسط هیئت واگذاری به بخش خصوصی واگذار شود.

وی ادامه داد: تلاش داریم تا این سازمان را به اتحادیه‌ها واگذار کنیم تا از موازی کاری بخش تعاون کشور جلوگیری شود. اگر بخش تعاون کشور یکپارچه‌سازی نشود سبب اتلاف وقت و هزینه‌های بسیاری خواهد شد.

رئیس اتاق تعاون کشور با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد، عنوان کرد: بخش کشاورزی محور اقتصاد است و همه می‌دانند که این محور باید تقویت شود تا بتوان نیاز غذایی کشور را تأمین کرد. سالانه میلیاردها دلار مواد غذایی به کشور وارد می‌شود اما همچنان برای افزایش راندمان کشاورزی تلاش چشمگیری صورت نگرفته است.

رئیس اتاق تعاون کشور در ادامه با اشاره به وجود ظرفیت‌های مختلف اقتصادی در خوزستان، گفت: خوزستان به‌تنهایی هیچ نیازی به تهران ندارد اما متأسفانه مدیران استان از ظرفیت‌های موجود برای توسعه استان استفاده نمی‌کنند. اگر از ظرفیت‌های خوزستان استفاده شود علاوه بر تأمین نیازهای مختلف مردم استان، می‌توان منافع بسیاری نیز به استان‌های هم‌جوار آن ارائه کرد.

عبداللهی تأکید کرد: از ظرفیت بخش تعاون در خوزستان تاکنون به‌خوبی استفاده‌ نشده است.

رئیس اتاق تعاون کشور در بخش دیگری از سخنان خود به وجود ۱۹۵ هزار تعاونی ثبت‌شده در کشور اشاره کرد و گفت: از این تعداد فقط حدود ۹۴ هزار تعاونی فعالیت می‌کنند و بیش از ۵۰ درصد آن‌ها غیرفعال هستند.

وی افزود: ۱۴ میلیون نفر عضو تعاونی‌های هستند که بالغ‌بر یک‌میلیون و هفت‌صد هزار شغل تاکنون ایجاد کرده‌اند. براساس نرم جهانی تعاونی‌ها حدود ۱۰ درصد تولید شغل کشورها را برعهده دارند که این رقم در ایران باوجود بی‌مهری‌ها به ۹ درصد می‌رسد.

رئیس اتاق تعاون کشور درباره دسته‌بندی جدید کارت‌های بازرگانی عنوان کرد: براساس دستورالعمل جدید و به سبب بروز مشکلات و سوءاستفاده‌هایی که از کارت‌های بازرگانی شده بود مقرر شد کارت‌های بازرگانی براساس میزان فعالیت بازرگانان طبقه‌بندی‌شده و میزان افزایش صادرات آن‌ها به‌صورت پلکانی باشد. اتاق تعاون و اتاق بازرگانی دو مرجع صدور کارت بازرگانی هستند و هیچ مرجع دیگری حق صدور کارت بازرگانی ندارد.

درج دیدگاه