سه شنبه, اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳

انتقاد مدیر تعاون استان البرز: تعاونی‌های خدماتی نمی‌توانند تسهیلات کم‌بهره دریافت کنند

 علی محمد علی ، مدیر بخش تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز گفت: ۲۳۲هزار نفر در استان البرز در بخش تعاون مشغول به کار هستند.

یک مقام مسئول در استان البرز گفت: ۲۳۲هزار نفر در استان البرز در بخش تعاون مشغول به کار هستند.

ثبت بیش از یک هزارو۳۵۷ طرح اشتغالزا روستایی در البرز

علی محمد علی ، مدیر بخش تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز با اعلام این مطلل در گفتگو با تعاون انلاین افزود: بر اساس اخرین امارهای استخراج شده ۹۶۳ تعاونی فعال در استان البرز وجود دارد که اشتغال مناسبی در حد ۲۳۲ هزار نفر را دارا هستند .

وی در پاسخ به این سئوال که تعاونی های استان البرز بیشتر در کدام حوزه ها فعالیت می کنند؟ ادامه داد: تولید صنعتی اصلی‌ترین حوزه فعالیت تعاونی های فعال استان می‌شود و پس از آن تعاونی‌های خدماتی و توزیعی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند که می‌توان به تعاونی‌های مصرفی و مسکن به عنوان تعاونی‌هایی با دارا بودن بیشترین تعداد اعضا اشاره کرد.

به گفته وی در این استان تعداد ۱۰۸۰ تعاونی غیرفعال وجود دارد که حوزه کاری آنها بیشتر در بخش خدماتی است و پس از آن تعاونی های تولیدی، کشاورزی و صنعتی که در سال های گذشته متاسفانه به صورت غیرفعال درآمده‌اند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال که بیشترین اشتغالزایی در تعاونی‌ها در کدام استان‌ها وجود دارد؟ گفت:استان البرز دارای ۶شهرستان است که بیشترین تعداد اشتغالزایی در بخش تعاونی ها مربوط به کرج است و پس از آن ساوجبلاغ و نظرآباد قرار دارند و شهرستان اشتهارد دارای کمترین میزان اشتغالزایی در زمینه تعاونی ها هستند.

علی محمد در پاسخ به این سئوال که مهمترین مشکلات تعاونی ها در استان البرز چیست؟ گفت:مهمترین مشکلی که تعاونی‌های استان البرز با آن مواجه هستند، موضوع مشوق‌های قانونی است .

وی در توضیح این مطلب افزود: متاسفانه قوانین و مقررات در این بخش به درستی و به صورت کامل اجرایی نمی شود به طوری برای نمونه معافیت‌های ۲۵درصدی مالیاتی در این استان به صورت سلیقه‌ای اعمال می‌شود و یا تامین اجتماعی تخفیف ۲۰درصدی قانونی را برای تعاونی‌ها اعمال نمی‌کند و می‎گویند که سهم دولت در این زمینه تعریف نشده است.

او ادامه داد: از همه مهمتر پرداخت نشدن و تخصیص نیافتن تسهیلات بانکی کم بهره است که سبب بروز مشکلات فراوانی برای تعاونی‌های استان البرز شده است البته تعاونی‌ها مجبورند برای دست یافتن به نقدینگی مورد نیاز خود از بانک ها تسهیلاتی با بهره ۱۵ تا ۱۸درصد دریافت کنند و در مقابل فشار مضاعفی را متحمل شوند.

وی گفت: این در حالی است که انتظار داریم بر اساس قانون تسهیلات کم بهره بانکی دریافت کنیم اما متاسفانه بارها شاهد بوده‌ایم برخی تعاونی ها مانند تعاونی های خدماتی اصلا نمی‌توانند چنین تسهیلاتی را دریافت کنند.

درج دیدگاه