پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

انتقاد مدیر کل تعاون  ایلام از نظام آموزشی کشور/ زیرساخت حضور بخش خصوصی در کشور ایجاد نشده است

مدیر‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام با بیان این‌که استان ایلام، جدای از نظام اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور نیست، ادامه داد: ما در استان، شرایط را برای حضور قدرتمند بخش خصوصی ایجاد نکرده‌ایم و جامعه جوان ما برای حضور قدرتمند در محیط واقعی کار در بخش غیردولتی، آمادگی لازم را ندارد.

مدیر‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام گفت: شرایط حضور قدرتمند سرمایه گذار بخش خصوصی در ایلام ایجاد نشده است.

به گزارش تعاون آنلاین شکراله شیرخانی در ارتباط با برطرف کردن بیکاری اظهار  داشت: موضوع بیکاری، مهم‌ترین مسئله کشور است که حل آن ممکن است مشکل باشد اما حل‌شدنی است و راه حل‌های ما نباید متوجه قسمتی از مسئله باشد. باید در فرآیند حل مسئله بیکاری ابعاد مختلف آن را بررسی کرد.

وی با بیان این‌که باید ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، روابط بین الملل، اقتصادی را به صورت عمیق بررسی کرد تا به یک راه‌حل جامع و عملیاتی دست پیدا کرد افزود: در مسیر تقویت ایجاد رفتارهای کارآفرینانه و تولید ثروت و کار، نیازمند ترکیب تمامی منابع موجود به آن درک درست و جامع از وضعیت موجود هستیم .

شیرخانی به نظام آموزشی انتقاد کرد و گفت: نظام آموزشی کم‌ترین تغییر را در مخاطب برای حضور در فعالیت‌های کسب و کار ایجاد نکرده است.

مدیر‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی  استان ایلام با بیان این‌که استان ایلام، جدای از نظام اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور نیست، ادامه داد: ما در استان، شرایط را برای حضور قدرتمند بخش خصوصی ایجاد نکرده‌ایم و جامعه جوان ما برای حضور قدرتمند در محیط واقعی کار در بخش غیردولتی، آمادگی لازم را ندارد.

وی یادآور شد: نظام آموزشی کم‌ترین تغییر را در مخاطب برای حضور در فعالیت‌های کسب و کار ایجاد نکرده و تغییرات نگرشی نظیر مثبت اندیشی، اعتماد به نفس، ارتباط موثر، تقویت و ایجاد تفکر خلاق  حلقه‌های مغفول در نظام آموزشی ما هستند.

شیرخانی حضور سرمایه‌گذران قدرتمند و دارای اهلیت لازم در استان ایلام و اجرای طرح‌های منطبق بر نیازهای استان را از دیگر مواردی دانست که می‌تواند در ایجاد اشتغال پایدار در استان سهم بالایی داشته باشد.

وی نرخ بیکاری استان ایلام را در تابستان گذشته  ۱۱.۸ اعلام کرد و گفت: مرکز آمارتنها مسئول اعلام آمار نرخ بیکاری در کشور و به‌طبع آن در استان‌ها است و بر اساس یک سری  شاخص‌ها از بین جمعیت فعال، نرخ بیکاری را مشخص می‌کند که ممکن است این شاخص‌ها با آن چه که من و شما فکر می‌کنیم متفاوت باشد اما این شاخص ها، شاخص‌های جهانی هستند.

شیرخانی ادامه داد: فردی که در هفته یک ساعت به کار اشتغال داشته باشد، بر اساس این شاخص‌ها این فرد بیکار نیست، اما در کشورهای توسعه یافته، ممکن است کسی با یک ساعت کار در هفته از میزان دریافتی برخوردار باشد که از پس هزینه‌های جاری روزمره برآید اما در کشور ما، بسیاری از افراد تمام روزهای طول سال را به کار مشغول‌اند و از پس تأمین حداقل مخارج زندگی هم بر نمی‌آیند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام در بخش دیگری از سخنانش در خصوص استخدام کارگران بومی استان ایلام گفت: امیدواریم شاهد استخدام کارگران خارج از استان نباشیم و با انجام پروژه‌های نفت و گاز در جنوب استان، فرصت لازم را برای اشتغال حدود پنج هزار نفر در آینده ایجاد شود.

شیرخانی افزود: با استناد به ماده ۴۷ قانون بودجه برنامه ششم توسعه امیدواریم فرصتی برای اشتغال جوانان بیکار بومی استان فراهم شود و انتظار داریم شاهد استخدام کارگران خارج از استان نباشیم، زیرا اولویت استخدام نیروی کارگری، حق جوانان بومی استان است.

وی تاکید کرد: این اداره کل پیگیری‌های لازم و جدی را برای این مهم انجام داده و امیدواریم، در صورت نیاز، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، توصیه ها و تذکرات لازم را به وزارت نفت بدهند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام به پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اشاره کرد و گفت: پرداخت تسهیلات بخشی از فرآیند اشتغال اگر این تسهیلات به طرح‌های منطبق با نیازهای استان ایلام و حلقه های زنجیره تولید و مجریان واجد اهلیت اختصاص یابد، می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال شود.

وی اعلام کرد: بر اساس گزارش کمیته نظارت استان تاکنون یک هزار و ۱۰۰ نفر تسهیلات روستایی پرداخت شده و از قبل تسهیلات روستایی، بیمه‌گذار مدیریت بیمه روستاییان، عشایر، کشاورزان و تامین اجتماعی شده‌اند.

درج دیدگاه