جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

ایجاد اشتغال روستایی ۱۰ برابر شده است/ مشاغل خانگی توسعه می‌یابد

سهم ایجاد اشتغال روستایی در سال گذشته به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است و قریب به ۱۰ برابر شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پس از جریانات سیاسی و برجام، رشد اقتصادی طبق نظر همه صاحبنظران با آنچه در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده بود، تفاوت پیدا کرد.
به گزارش تعاون آنلاین، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم امضای  تفاهم نامه‌ای که صبح امروز در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاددانشگاهی برگزار شد، گفت: پس از جریانات سیاسی و برجام، رشد اقتصادی طبق نظر همه صاحبنظران با آنچه در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده بود، تفاوت پیدا کرد.

وی افزود: برای برون داد از این موضوع دو‌راه حل داریم که یا نرخ بیکاری را در کشور تحمل کنیم که این  مورد سلیقه دشمن است تا ایران گرفتار شود و راه حل دوم این است که با تکیه بر توانمندی داخلی و با الگوبرداری از کشورهای موفق به سمت و سوی جدیدی حرکت کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سهم ایجاد اشتغال روستایی در سال گذشته به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است و قریب به ۱۰ برابر شده است.

وی ادامه داد: ما تصور می کنیم کمک‌های حداقلی بلاعوض در کنار آموزش، خوشه سازی و برندسازی و اتصال اشخاص تسهیل‌گر و پشتیبان با جامعه روستایی و تعداد زیادی از تولیدات کوچک می تواند ما را از این شرایط نجات دهد.

شریعتمداری تصریح کرد: مشاغل خانگی یکی از مشاغل ارزشمند است و ۳/۲ میلیون جمعیت سرپرست خانوار هستند که پتانسیل خوبی است به این صورت به تامین معیشت خانوار هم کمک کردیم.

وی ادامه داد: بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برای مشاغل خانگی ثبت نام کردند که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر پذیرفته شدند و ۳۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات داده شده که ۷۰ درصد آنان، زنان هستند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: برای پیشبرد این کار نیازمند حضور جهاد دانشگاهی به عنوان تسهیل‌گر هستیم، ۳۳ هزار نفر مورد بررسی و استعداد سنجی قرار گرفتند و ۲۳ هزار نفر به سمت مشاغل  هدایت شدند و امیدواریم بتوانیم با این طرح که پیش از این به صورت پایلوت در ۹ استان انجام شد در ۲۳ استان انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان ناظر است و سه میلیاردتومان از طرف معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده تخصیص داده شده است.