پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

ایجاد ۴۵ هزار شغل تو سط تعاونی های یک استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه ، با بیان اینکه اکنون سه هزار تعاونی در استان با یک میلیون و ۱۹۷ هزار نفر عضو فعال است، گفت: این تعداد تعاونی زمینه اشتغال بیش از ۴۵ هزار نفر را فراهم آورده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه ، با بیان اینکه اکنون سه هزار تعاونی در استان با یک میلیون و ۱۹۷ هزار نفر عضو فعال است، گفت: این تعداد تعاونی زمینه اشتغال بیش از ۴۵ هزار نفر را فراهم آورده است.

به گزارش تعاون آنلاین، حسن عزیزی افزود: چهار شرکت تعاونی استان توانستند در سطح کشور به عنوان تعاونی برتر ملی، تعاونی سبز برتر و سفیر ملی تعاون کشور در سیزدهمین جشنواره ملی تعاونی های برتر کشور انتخاب و مورد تجلیل قرار گیرند.
او در ادامه گفت: سرمایه در بخش تعاون سرمایه ای کاملاً مردمی است و چرخه های ثروت را عادلانه تقسیم می کند و با حمایت دولت و با تدوین برنامه های توسعه ای از چالش های اقتصاد به راحتی عبور می کند.
وی اظهار داشت: یکی از اهرم های توسعه اقتصادی و تقسیم عادلانه ثروت و شاید به جرات بتوان گفت یکی از قطب های بزرگ حرکت به سوی ترقی و تحول و حتی یکی از شاخه های اصلی اقتصاد مقاومتی تعاون است.
وی از الزامات اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد دانست و گفت: دولت تدبیر و امید در تدوین برنامه های خود به مردمی کردن اقتصاد نگاهی ویژه دارد و این بار دولت است که از مردم می خواهد حمایتش کنند و برنامه های ابلاغی را برای اجرا مردم در دست بگیرند.
وی ادامه داد: از دیگر مولفه های اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی به نفت است و در این زمینه هم، با توسعه فعالیت های اقتصادی در چرخه های تعاونی می توانیم یاری گر دولت خود باشیم فرزندان بیکار ما در کنار هم و با انباشت سرمایه های اندک یک بنگاه اقتصادی می شوند این را باید بیاموزند و باور کنند تا شهر و دیارشان در مسیر تغییر قدم بردارد.
وی به مولفه های دیگر اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: کارآفرینی از دیگر مولفه های اقتصاد مقاومتی است و خلاقیت، ابتکار، ریسک پذیری و سرمایه گذاری از خصوصیات بارز کارآفرینان است و بنگاه های تعاونی باید ابداع گر و خلاقانه به اقتصاد بدون نفت نگاه ویژه داشته باشند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در ادامه گفت: نتیجه اینکه پایه های اصلی اقتصاد مقاومتی در اختیار مردم است، رونق اقتصادی و چرخه های تولید و تقسیم ثروت از ظرفیت های اندک و تبدیل تهدیدها به فرصت ها و خلاقیت و ابداع گری در نهاد تعاونی ها نهفته است و تعامل با دولت این پتانسیل عظیم را به کارگاهی فراملی و وسیع برای تحول و تغییر تبدیل می کند.
عزیزی در خصوص خصوصیت منحصر به فرد تعاونی ها افزود: تعاونی ها سدی در برابر توسعه و منفعت طلبی های شخصی هستند و این در شرایط اقتصاد مقاومتی، پله ای برای ارتقا و بهبود وضعیت محسوب می شود تعاونی ها ظرفیت مناسبی برای ارائه خدمات قبل، حین و بعد از تولید خواهند بود و توازن بازار با همین شیوه ارایه خدمات به دست خواهد آمد و حذف واسطه ها و دلالان از افزایش قیمت ها جلوگیری می کند و تورم را مهار کرده و وضعیت بازار را به حالت تعادل می رساند.
وی همچنین ادامه داد: در دولت دوازدهم از آنجایی که در سند اقتصاد مقاومتی به فعال سازی سرمایه های انسانی، توسعه کارآفرینی و ارتقای درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط و اقتصاد دانش بنیان با ترویج مصرف کالاهای داخلی اشاره دارد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تمام مقوله ها مرتبط بوده و سیاست های آن به گونه ای طراحی شده که در دولت دوازدهم با حمایت از تعاونی های دانش بنیان و اشتغال بزرگ در بنگاه های کوچک قدم در عرصه ای عظیم تر برای حمایت از تعاونی ها بگذارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه همچنین اظهار داشت: تشکیل تعاونی های توسعه و عمران شهرستان، دانش بنیان- فراگیر ملی، صنایع دستی و گردشگری، صنعت و کشاورزی و در نهایت طرح روستا تعاون در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته و انشاالله با حمایت خود مردم به سرانجام خواهد رسید.
وی در ادامه گفت: طرح روستا تعاون یکی از پایگاه های فعال برای ظرفیت های تولید و اشتغال روستا ها محسوب می شود که در صورت تقویت ظرفیت های شغلی علاوه بر ایجاد اشتغال به رفع فقر و محرومیت از چهره روستاها و پیشگیری از مهاجرت بی رویه روستائیان و بازگشت پذیری آنها منجر خواهد شد.
عزیزی افزود: آنچه نیاز امروز اقتصاد است ترغیب جوانان تحصیل کرده به سمت فعالیت های غیر دولتی با هدف تحول اقتصاد مردم محور می باشد جوانان ما سرمایه و فرصت فردای نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و این قشر را به سمت و سوی مهارت آموزی سوق دهیم و اجازه بدهیم خودشان کارفرما و حافظ سرمایه هایشان باشند باید بیاموزند با انباشت سرمایه های خورد و در کنار هم سرمایه کلان اقتصادی را برای اشتغال مولد فراهم آورند.
کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و براساس آمارها نرخ بیکاری در این استان حدود ۲۰ درصد است.
براساس آمارهای رسمی در این استان حدود ۱۷۳ هزار نفر جویای کار هستند.

درج دیدگاه