سه شنبه, فروردین ۲۸, ۱۴۰۳

اخبار در هفته ای که گذشت

ایجاد ۲۰۰هزار شغل با کارورزی لیسانسه ها

تعاون آنلاین – پیش‌بینی ایجاد ۲۰۰ هزار شغل در سال آینده، پرداخت مقرری بیکاری به کارگران فاقد بیمه پلاسکو، اختتامیه هفدهمین مسابقات ملی مهارت و ایجاد ۳۰۰۰ شغل تعاونی در ۱۰ ماهه امسال از مهمترین خبرهای حوزه کار و تعاون در هفته جاری بود.

در هفته‌ای که گذشت وزیر کار از ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی جدید در سال آینده از طریق اجرای طرح کارورزی فارغ التحصیلان خبر داد.
ربیعی گفت: بخشی از حقوق و دستمزد فارغ‌التحصیلانی که از طریق این طرح جذب بازار کار شوند را دولت و بخشی دیگر را کارفرمایان می‌پردازند.

او با اشاره به ایجاد ۷۰۰ هزار شغل در سال گذشته سه عامل افزایش نقش زنان، جهت گیری اشتغال از صنعت به خدمات مولد و جذب افراد ماهر را در این امر موثر خواند.
از دیگر رویدادهای این هفته به برگزاری اختتامیه هفدهمین مسابقات ملی مهارت اختصاص داشت و دستاورد این دوره از مسابقات مهارت کسب ۴۵ مدال طلا، ۳۵ مدال نقره و ۳۷ مدال برنز بود.
اختتامیه هفدهمین مسابقات ملی مهارت همچنین با خبری برای بستگان درجه یک خانواده‌های شهیدان آتش نشان همراه بود اعلام شد که بستگان و خانواده درجه یک شهدای آتش‌نشان حادثه Incident پلاسکو به طور رایگان از آموزش‌های مهارتی برخوردار می شوند و می‌توانند با ثبت نام در آموزشگاه‌های آزاد فنی و آموزش‌های مورد نیاز خود را رایگان دریافت کنند. در این مراسم از نشان مهارت آموزی الکترونیک نیز رونمایی شد.
ثبت ۲۱۵ شرکت تعاونی با اشتغالزایی ۳۲۲۸ نفر در دی ماه امسال خبر دیگر این هفته بود.
بر اساس گزارش سامانه جامع آمارهای ثبتی وزارت تعاون، در دی ماه سال ۱۳۹۵ تعداد ۲۱۵ تعاونی و دو اتحادیه با عضویت بیش از چهار هزار نفر در کل کشور به ثبت رسیده که برای ۳۲۲۸ نفر اشتغالزایی داشته است.
بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده به استانهای فارس، خراسان رضوی و خوزستان تعلق دارد و بیشترین میزان فرصت شغلی نیز مربوط به تعاونی‌های کشاورزی و صنعتی است.
برقراری مقرری بیمه بیکاری برای کارگران فاقد بیمه پلاسکو از دیگر خبرهایی بود که این هفته انتشار یافت.
هیات وزیران در جلسه مورخ ۹ بهمن ماه با مصوبه‌ای وزارت کار را مکلف کرد با همکاری اتاق اصناف ایران و هیات مدیره پلاسکو کارگران و کارفرمایان فاقد بیمه‌ای که در پلاسکو کار می‌کردند را شناسایی و مقرری بیمه بیکاری آنها را به مدت چهار ماه برقرار کند.
به موجب بند چهار این تصویب‌نامه کلیه شاغلانی که دارای بیمه نیستند اعم از کارگر یا کارفرما با شناسایی از طریق اتاق اصناف توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همانند بیمه شده‌ها به مدت چهار ماه از حداقل دستمزد قانونی و سایر مزایای مربوط به آن برخوردار خواهند شد.
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار تاکید کرده در صورتی که هیات مدیره پلاسکو و اتحادیه صنفی مربوطه شاغل بودن فرد فاقد بیمه در پلاسکو را تایید کنند، به مدت چهار ماه از دی ماه سال ۱۳۹۵ تا فروردین ۱۳۹۶ حداقل حقوق و دستمزد قانونی به وی پرداخت خواهد شد.
آنطور که یاوری گفته برای بازماندگان و خانواده‌های آتش نشانان و جانباختگانی که نان‌آور خود را از دست داده و یا از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست باید مستمری دائمی برقرار شود.

درج دیدگاه