جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

گزارش تعاون آنلاین از آخرین روز نمایشگاه توانمندیهای روستاییان و عشایر

ایران در اتوبان چمران

تعاون آنلاین – از در هر سالن نمایشگاه توانمندیهای روستاییان و عشایر که داخل می شدید صدای سازهای محلی نظیر سرنا و طبل و قیچک گوشتان را پر می کرد.نواهایی که هر کدام از گوشه و کنار ایران بزرگ یک جا جمع شده اند تا بگویند می توانند کارهای بزرگی انجام دهند. صدای ساز ها با هم تداخل می کرد به طوری که نمی توانستی صدای سرنای کردی و قاپوز ترکی را تشخیص دهی اما مگر ایران غیر از این است؟ جمع جدا ناپذیری از اقوام که با وجود سنت ها و ظاهر و آداب متفاوت چنان به هم تنیده و متحدند که نمی توان بینشان تفاوتی قائل شد.

با این که نمایشگاه دومین دوره برگزاری خود را می گذراند اما بیش از ۴۰۰ شهرستان از مجموع ۴۳۰ شهرستان کشور در آن حضور داشتند. این حضور پر شور نشان می دهد که روستاییان و عشایر این سرزمین تشنه به نمایش گذاشتن تولیدات خود هستند. علاوه بر این ۳۳ کارگاه آموزشی برای روستاییان و عشایر برگزار شد و به ۷۵۰ نفر از آنان گواهینامه فنی و حرفه ای اعطا شد.
روز آخر نمایشگاه توانمندیهای روستاییان و عشایر مصادف شد با روز اول کاری هفته و همین امر باعث کاهش تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه شد اما با این حال نمی توانستید به راحتی و بدون برخورد با دیگران راهروهای نمایشگاه را طی کنید. استقبال کم نظیر مردم نکته ای است که همه غرفه داران مسئولان به آن اذعان دارند. یکی از غرفه داران گفت دیروز (جمعه) آنقدر شلوغ بود که مجبور شدم چند دقیقه غرفه را ببندم تا بتوانیم کمی استراحت کنیم.
تعاونی در روستا یک کلمه کلیدی است و با زندگی روزمره روستاییان عجین شده است. دور از انتظار نبود که تعاونی ها در نمایشگاه حضور چشمگیر داشته باشند. شاید آن ۲۵ درصد سهم تعاون که در تمام اخبار و سخنرانیها می شنویم در این نمایشگاه و در قالب سهم تعداد شرکت کنندگان تعاونی محقق شده باشد.
کریم نیسی مدیر عامل تعاونی دهیاران بخش مرکزی شهرستان شوشتر که شامل ۳۸ روستا می گوید: استقبال فراتر از حد انتظار ما بوده است. ما محصولاتی از قبیل صنایع دستی روستا ها و صنایع غذایی تولیدات منطقه را برای معرفی به نمایشگاه آورده ایم. هچنین در نمایشگاه تعاونی های صادراتی که از فردا در مصلی امام خمینی شروع می شود نیز حضور داریم.
اولین کنسرسیوم فرش در ایلام
اولین کنسرسیوم فرش دستباف در استانی تاسیس شده است که شاید سابقه کمتری در زمینه تولید فرش دستباف داشته باشد. مدیر عامل کنسرسیوم فرش ایلام در این رابطه گفت: کنسرسیوم فرش دستباف ایلام اولین کنسرسیوم ثبت شده در زمینه فرش دستباف است و ۱۴ عضو از کل استان دارد. از اوایل سال ۹۵ در زمینه احیای نقوش بافته های استان وایجاد رنگرزی و کارگاه پرداخت کردیم و گروه طراحان را به وجود آوردیم. به عبارت دیگر تلاش کردیم تا حلقه های مفقوده تولید در استان را احیا کنیم و برند فرش ایلام را بشناسانیم. به دلیل اینکه قالی بافان عمدتا عشایری و قبیله ای هستند سابقه طولانی فرش بافی ندارند اما در زمینه گلیم و جاجیم از قدمت زیادی برخوردارند و سبک خاص خود را دارند.
تمام روستاهای کاشان تحت حمایت تعاونی زنان روستایی
به گزارش خبرنگار تعاون آنلاین، محمدی مدیر عامل تعاونی زنان روستایی همیاران سبز کویر نیز به خبرنگار تعاون آنلاین گفت: تعاونی همیاران شهرستان کاشان دارای ۱۸۰ عضو است و از سال ۸۸ شروع به کار کرده است و تمام روستاهای شهرستان را تحت پوشش قرار داده است. تمام اعضای تعاونی خانوم هستند و هدف ما اشتغالزایی برای زنان روستایی و ایجاد تشکل برای زنان روستایی بود. تعاونی ما چندین سال در استان و یک بار در سطح کشوری تعاونی برتر شده ایم.
در آیین اختتامیه نمایشگاه چندین گروه موسیقی محلی به اجرای برنامه پرداختند و مراسم با حضور شهین دخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم به پایان رسید.