جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

ایران میزبان سیزدهمین اجلاس منطقه ای اتحادیه جهانی تعاون شد/ ایران ۹۵ هزار تعاونی فعال دارد

بخش تعاون در ایران دارای ۹۵ هزار تعاونی فعال و بیش از ۱۴ میلیون عضو است . معاون اقتصادی اتاق تعاون با اعلام این مطلب در در نشست کنفرانس جهانی و مجمع عمومی اتحادیه جهانی تعاون که به میزبانی مالزی در هتل ‘سان وی ریزورت’ شهر شاه عالم برگزار شد ، خواستار انتقال تجربیات اتاق […]

بخش تعاون در ایران دارای ۹۵ هزار تعاونی فعال و بیش از ۱۴ میلیون عضو است .

معاون اقتصادی اتاق تعاون با اعلام این مطلب در در نشست کنفرانس جهانی و مجمع عمومی اتحادیه جهانی تعاون که به میزبانی مالزی در هتل ‘سان وی ریزورت’ شهر شاه عالم برگزار شد ، خواستار انتقال تجربیات اتاق تعاون به اتحادیه جهانی تعاون شد و افزود: این بخش ظرفیت ۱۶ میلیون شغل است، خواستار انتقال برخی از تجربه های اتاق تعاون ایران به اتحادیه جهانی تعاون شد.

‘محمدعلی ضیغمی’ افزود: تعاونی های ایران بسیار متنوع هستند و ما دارای رشد ۲۳ درصدی صادرات بخش تعاون در کشور نفت خیزی همچون ایران هستیم.

‘ضیغمی’ خاطرنشان کرد: نبود اطلاعات در همه بخش های جهان، به ویژه خاورمیانه این منطقه را همچون جعبه سیاه کرده است، جایی که اطلاعات زیاد و همچنین ظرفیت های گسترده ای وجود دارد. در نتیجه اتحادیه جهانی تعاون نمی تواند از تجربیات، مراسم، ظرفیت های و جزئیات این منطقه بهره مند شود.

وی با اشاره به نقش خود در تغییر جریان ها و منابع درآمدی اتاق تعاون ایران به گونه ای که این درآمدها به چهار برابر افزایش یافته است، تصریح کرد: ما در اتاق تعاون ایران از طریق تقویت کردن خود مسیر حمایت مالی دولت را از مستقیم به غیرمستقیم تغییر داده ایم.

معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران افزود: درحال حاضر ۱۵ درصد از درآمد اتاق تعاون ایران از حق عضویت تامین می شود که این رقم بزرگی است و ۸۵ درصد درآمد دیگر از منابع مختلف تامین می گردد. بنابراین ضرورت دارد که از این رویه در ساختار اتحادیه جهانی تعاون نیز به منظور تقویت مالی آن استفاده شود.

ایران میزبان سیزدهمین اجلاس منطقه ای اتحادیه جهانی تعاون شد

بر اساس گزارش های رسیده ایران میزبان سیزدهمین اجلاس منطقه آسیا و اقیانوسیه اتحادیه جهانی تعاون شد و قرار است در ماه نوامبر سال آینده با حضور کشورهای آسیایی، استرالیا و نیوزیلند در تهران برگزار شود.

این اجلاس منطقه ای می تواند در توسعه بخش تعاون نقش مهمی ایفا کند. هیات های مختلف با شرکت در کارگاههای آموزشی ، ارائه مقالات و نشست های گوناگون آخرین تجربیات و دستاوردهای این بخش را به اشتراک می گذارند.

منطقه آسیا و اقیانوسیه اتحادیه جهانی تعاون در سال ۱۹۶۰ با تاسیس مرکز آموزش و دفتر منطقه ای جنوب شرق آسیا در نتیجه گفت وگوهایی که در کنگره های گوناگونی از سال ۱۹۴۸ آغاز شده بود، وارد این منطقه شد.

تعداد اعضای منطقه ای این اتحادیه حدود ۸۰ سازمان از بیش از ۲۰ کشور هستند که جلسات دوره ای آنها هر ۲سال برگزار می گردد.

مدیر منطقه ای این اتحادیه بر عهده ‘بالاسوبرامانیان ایر’ است و پیش از نیز مدیرانی از کشورهای میانمار، هند و سریلانکا (هر کدام دو دروه)، اندونزی و کره جنوبی (دو دوره) مدیریت این اتحادیه منطقه را بر عهده داشته اند.

ارتقا و دفاع از ارزش های تعاونی ها و اصول منطقه ای، ارائه برنامه ها و بودجه های سالانه، ارجاع طرح های استراتژیک منطقه ای و برنامه کاری منطقه ای، ایجاد منابع برای انجام فعالیت های فنی و ارتقایی، انجام فعالیت هایی که مورد درخواست دبیرکل اتحادیه جهانی تعاون است، از جمله اهداف و وظایف این دفتر منطقه ای عنوان شده است.

کنفرانس جهانی و مجمع عمومی اتحادیه جهانی تعاون با شعار ‘قرارگیری مردم در مرکز توسعه’ از روزهای ۱۴ تا ۱۷ نوامبر (۲۳ تا ۲۶ نوامبر) به میزبانی مالزی در محل هتل ‘سان وی ریزورت’ شهر عالم برگزار شد که نمایندگانی از اتاق تعاون ایران، مجلس شواری اسلامی و اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران حضور داشتند.

برگزاری نشست منطقه ای این اتحادیه علاوه بر ارتقاء جایگاه ایران در بخش تعاون، همچنین می تواند فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت های مختلف ایران در بخش های دیگری از جمله گردشگری، صنعت، انرژی و فرهنگی باشد.

گفتنی است ایران از سال ۸۲ تاکنون عضو اتحادیه جهانی تعاون شده است ولی تاکنون نماینده ای در هیات مدیره این سازمان بین المللی نداشته است .

اتحادیه جهانی تعاون هر چهارسال یکبار انتخابات رئیس واعضای ۱۵ نفره هیات مدیره آن را برگزار می کند.

علاوه بر این انتخابات مجامع بخشی و منطقه ای زیر مجموعه این اتحادیه نیز به طول سالانه برگزارمی شود.

اتحادیه جهانی تعاون مشتمل بر عضویت تعاونی های کشورهای مختلف جهان است و اکنون حدود دو هزار و ۷۰۰ تعاونی از ۹۷ کشور مختلف در آن عضو هستند.

ضیغمی گفته است: اهمیت حضور هیات ایرانی در اجلاس کنونی که در مالزی در حال برگزاری است به علت انتخاب هیات مدیره اتحادیه جهانی تعاون است که برای بخش های مختلف از رئیس تا اعضای۱۵ نفره هیات مدیره انتخابات برگزار می شود .

در انتخابات دیروز اعضای این اتحادیه ‘آریل گوارکو’ از آرژانتین به عنوان رئیس چهار سال آینده این نهاد بین المللی انتخاب شد.

همچنین از ۲۵ کشور برای هیات مدیره این اتحادیه نامزدهایی معرفی شدند که ضیغمی معاون اقتصادی اتاق تعاون گزینه ایران در این انتخابات بود که در زمره ۱۵ نفر اول قرار نگرفت. قرار است در این انتخابات ۱۵ نفر به عنوان اعضای جدید این هیات مدیره برای فعالیت در چهار سال آینده معرفی شوند.

علاوه براین ،اتحادیه جهانی تعاون دارای چهار زیر مجموعه منطقه ای شامل آسیا – اقیانوسیه، اروپا، آمریکاو آفریقا مشغول به فعالیت است که ایران اکنون عضو مجمع منطقه ای آسیا- اقیانوسیه اتحادیه جهانی تعاون (INTERNATIONAL CO-OPRATIVE ALLIANCE ) فعالیت دارد.

درج دیدگاه