چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

تست

بازار آرام میوه در آستانه شب یلدا/ قیمت مصوب میوه را ببینید

بازار میوه اما امسال افزایش قیمت چندانی را تجربه نکرد چرا که وفور میوه در بازار مانع از رشد شدید قیمت ها در بازار شد. در این میان هندوانه شرایطی متفاوت را دارد چرا که هر کیلو هندوانه را پذیرش افزایشی دو برابری به حدود ۲ تا ۳ هزار تومان در مناطق مختلف شهر رسیده است.

هر چند قیمت آحیل شب یلدا در آستانه این شب افزایشی قابل توجه کرده است اما قیمت میوه و دیگر اقلام پرمصرف این بازار، بازاری آرام و کم نوسان را پشت سر می گذارد.

به گزارش تعاون آنلاین، گزارش های رسیده از بازار نشان می دهد در حالی که شمارش معکوس برای رسیدن شب یلدا آغاز شده است ، قیمت آجیل و هندوانه افزایشی محسوس را در بازار تجربه کرده است .

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار در گفتگو با تعاون آنلاین درباره نوسانات قیمت آجیل گفت: بخشی از گرانی آجیل به رشد قیمت ارز در بازار طی هفته های اخیر باز می گردد و طبیعی است که رشد تقاضا نیز این بازار را تحت تاثیر قرار می دهد.

مصطفی احمدی پسته را شاخص قیمت تعیین آجیل دانست و گفت: برخی از اقلام آجیل وارداتی است اما باید دید که اگر یک محصول مانند پسته قیمتی مضاعف پیدا کند، طبیعی است که قیمت سایر محصولات هم تغییر خواهد کرد، چرا که وقتی قیمت پسته به کیلویی ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان می‌رسد، هیچ وقت تخمه ژاپنی ۱۵ هزار تومان باقی نمی‌ماند و قیمت آن هم حداقل ۲۵ هزار تومان می‌شود.

وی ادامه داد: تخمه آفتابگردان چینی به وفور وارد ایران می‌شود حال اگر چه مدتی است به دلیل گرانی نرخ ارز کمی قیمت این کالا بالا رفته اما تا دو ماه قبل آفتابگردان چینی ۵۰۰۰ تومان بود و نمونه ایرانی ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان هزینه داشت. در موارد متعدد تعرفه واردات انواع خشکبار رقم پایینی در نظر گرفته می‌شود تا نیاز داخلی تامین شود اما کفایت صرف به بحث تعرفه‌گذاری، روند درستی نیست، چراکه در این سال‌ها در موارد متعدد شاهد بوده‌ایم که برخی تولیدکنندگان کالای خود را به داخل کشور نفروخته و ترجیح می‌دهند آن را صادر کنند. اگر بنا بر حمایت از تولید گذاشته می‌شود، این راه درستی نیست که تنها تعرفه واردات کالای خارجی را کاهش یا افزایش دهیم تا در بازار داخلی شاهد تورم نباشیم.

قیمت میوه های مصوب شب یلدا

بازار میوه اما امسال افزایش قیمت چندانی را تجربه نکرد چرا که وفور میوه در بازار  مانع از رشد شدید قیمت ها در بازار شد. در این میان هندوانه شرایطی متفاوت را دارد چرا که هر کیلو هندوانه را پذیرش افزایشی دو برابری به حدود ۲ تا ۳ هزار تومان در مناطق مختلف شهر رسیده است.

آخرین بررسی از سطح بازار میوه و تره بار بیانگر آن است که نرخ هر کیلو انار ۵ تا ۸ هزار، خرمالو ۶ تا ۷ هزار، انگور ۴ تا ۶ هزار ، هندوانه ۲ تا ۳ هزار،  ازگیل ۵ تا ۶ هزار، نارنگی ۳ تا ۶ هزار ، پرتقال ۲ تا ۴ هزار، موز ۳ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

رییس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به آخرین وضعیت بازار میوه و تره بار در آستانه شب یلدا گفت: اکنون نرخ هر کیلو نارنگی هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار، تامسون شمال هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰، پرتقال جنوب ۷ تا ۸ هزار، سیب هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار، گریپ فروت ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و گلابی بیروتی ۶ تا ۱۵ هزار تومان است.

مهاجران از افزایش ۲.۵ برابری قیمت انار نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار خبر داد و افزود: کمبود انار ناشی از سرمازدگی باغات دلیل اصلی افزایش قیمت محصول در بازار به شمار می رود.

گزارش های رسیده از بازار میوه و تره بار نشان می دهد نرخ هرکیلو خرمالو ۶ تا ۸ هزار، ازگیل ۴ تا ۶ و انگور ۳ تا ۴ هزارو ۵۰۰ تومان است.همچنین هر کیلو گوجه فرنگی با نرخ ۳ تا ۴ هزار،سیب زمینی ۷۰۰ تا هزار و ۵۰۰، پیاز هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان در میدان عرضه می شود.

به گفته مهاجران؛ نرخ هر کیلو سبزی خوردن هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۵۰۰ و سبزی جور( پلو،آش،قورمه) ۸۰۰ تا هزار و۲۰۰ تومان است.

درج دیدگاه