پنج شنبه, فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

بازار فرش پس از برجام ۲۰ درصد بزرگتر شد/یک پیشنهاد مهم به تعاونی های تولید فرش

بیکاری چهار میلیون نفر
فرش دستباف

صادرات فرش دستباف پس از برجام افزایشی ۲۰ درصدی را نسبت به قبل تجربه کرده است. مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آنلاین افزود: در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ ،بازار فرش دستباف در جهان با رونق روبرو شد و این وضعیت منجر به افزایش ۲۰ درصدی صادرات […]

صادرات فرش دستباف پس از برجام افزایشی ۲۰ درصدی را نسبت به قبل تجربه کرده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آنلاین افزود: در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ ،بازار فرش دستباف در جهان با رونق روبرو شد و این وضعیت منجر به افزایش ۲۰ درصدی صادرات فرش ایران شده است .

عبدالله بهرامی با تاکید بر اینکه با اجرایی شدن برجام ، درهای بازار آمریکا به عنوان یکی از مهمترین بازارهای فرش ایرانی در جهان نیز به روی صادرکنندگان ایرانی باز شده است، ادامه داد: میزان صادرات فرش دستباف در سال ۱۳۹۵ برابر با ۳۶۰ یملیون دلار بود این در حالی است که در سال پیش از آن یعنی سال ۱۳۹۴ ایران از محل صادرات فرش ۲۹۵ میلیون دلار درآمد به دست آورده است .

او در پاسخ به این سئوال که تشدید تحریم ها مقوعیت بازار فرش ایران دربازارهای جهانی را با چه تغییراتی روبرو کرد؟ گفت: هنوز هم رتبه اول بازار فرش جهان در اختیار ایران است و ایران سهمی بین ۲۹ تا ۳۰ درصد از بازار فرش را در اختیار دارد .

او رقبای ایران را پاکستان؛، هند ، ترکیه و افغانستان خواند و گفت:باید تاکید کنم که رقبای ما مترصد در اختیار گرفتن بازار فرش ایرانی هستند اما هنوز هم برند فرش دستباف در جهان برندی معتبر و قابل سرمایه گذاری است .

او در پاسخ به این سئوال که آیا بازار فرش ایران قابلیت بزرگ شدن را دارد یا خیر؟ گفت: به رغم فعالیت شدید رقبا ، هنوز می توانیم با اقداماتی میزان صادرات فرش را به ۵۰۰ میلیون دلار در سال برسانیم چرا که بازارهای نوینی در جهان برای فرش ایجاد شده است .

بهرامی چین را یکی از بازارهای نوظهور فرش دانست و گفت: بالا رفتن درآمد خانوار در چین سبب شده است که این کشور به یک مصرف کننده عالی برای فرش دستباف ایران تبدیل شود از سوی دیگر روسیه و کشورهای عربی نیز با افزایش تقاضا برای این کالا روبرو هستند .

او فرش را هنر- صنعتی متعلق به ایران خواند و ادامه داد: اکنون سه هزار و ۵۷۰ تعاونی فرش دستباف در کشور وجود دارد که از این تعداد هزار و ۶۲۰ تعاونی یعنی حدود ۴۵ درصد آنها فعالند اما با بزرگ تر شدن این بازار نه تنها حجم ارزاوری که میزان اشتغال در این صنعت نیز به شدت افزایش می یابد .

به گفته وی در شرایط کنونی بیش از یک میلیون نفر در ایران در این صنعت فعالیت می کنند .

او گفت: گستره تولید فرش به وسعت تمام ایران است و هر استانی فرش مخصوص به خود را داراست اما متاسفانه به رغم این که برند فرش به نام ایران در جهان شناخته شده است می بینیم که سرمایه گذاری چندانی برای بازاریابی صورت نمی گیرد .

او در توضیح این مطلب افزود: عمر فرش ایرانی بیش از ۵۰ سال است اما ما تنها به فروش ، آن هم بدون سرمایه گذاری منسجم برای بازاریابی رو آورده ایم در حالی که ایجاد تعاونی های بزرگ با حمایت محموعه سیاستگذاران کشور با هدف ارائه خدمات پس از فروش به خریداران فرش در اقصی نقاط جهان می توان منجر به کسب درآمدی به مراتب بیش از صادرات فرش شود .

بهرامی گفت: بهتر است مطلب را دقیق تر توضیح دهم . فرش پس از یک دوره چند ساله نیاز به شستشو دارد و قالیشویی ها می تواند به نام ایران در سراسر کشورهای خریدار فرش راه اندازی شود . در ضمن در صورت پارگی و سوختگی و … می توان خدماتی برای رفو و ترمیم فرش ارائه داد که این مطلب در بازار کنونی مغفول مانده است به این ترتیب تعاونی ها می توانند در این حوزه فعال شوند.

او با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در این حوزه از بخش خصوصی و تعاونی به تنهایی ساخته نیست، گفت: لازم است دولت نیز در این رعصه وارد میدان شود و حمایت های لازم را به عمل بیاورد تا درآمد ایران از این محل افزایشی قابل توجه را تجربه کند.

او گفتم تبلیغ بر برند فرش،با توجه به تعلق آن به کل کشور، اقدامی است که نفعش به تمامی احاد جامعه می رسد از این رو لازم است تصمیمی جدی در این عرصه اتخاذ شود.

درج دیدگاه