پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

بازخوانی حکایت جذاب جنبش شیر در هند؛ تعاونی های هندی از چه کمک هایی برخوردارند؟

هند،کشوری که با حضور گسترده تعاونی ها در عرصه اقتصاد روبروست و در این مسیر توفیقات فراوانی را برای فقر زدایی به همراه داشته،در عرصه توسعه روستایی نیز حرف هایی برای گفتن دارد.

معاونت تعاون وزارت تعاون شاهد برگزاری نشستی با حضور نمایندگانی از صنعت لبنی و تولید شیر هند و ایران بود .

نمایندگانی از اتحادیه سراسری توسعه صنعت لبنیات هند ( NDDB)با حضور در تهران از تجربیات خود در عرصه صنعت لبنیات در هند سخن گفتند و تجربیات نمایندگان تعاونی های ایرانی در این حوزه را شنیدند.

به گزارش تعاون آنلاین،در این جلسه که در معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور سید حمید کلانتری ، معاونت تعاون این وزارتخانه برگزار شد، انتقال تجربیات دو طرف در این عرصه را به همراه داشت .

هند،کشوری که با حضور گسترده تعاونی ها در عرصه  اقتصاد روبروست و در این مسیر توفیقات فراوانی را برای فقر زدایی به همراه داشته،در عرصه توسعه روستایی نیز حرف هایی برای گفتن دارد.

نماینده اتحادیه سراسری توسعه صنعت لبنیات هند که پیش از این نشست از دامداری های استان های مازنداران و گلستان بازدید کرده بود، شرحی درباره وضعیت دامپروری و تولید شیر در هندوستان داد و گفت: متوسط تولید شیر از هر دام در هندوستان در حدود ۳ لیتر است این در حالی است که متوسط تولید شیر در ایران از هر دام به حدود ۳۰ لیتر می رسد .

یوراج پاتیل با تاکید بر اینکه مشکل اصلی هند در این صنعت سهم ۷۰ درصدی تولید شیر توسط کشاورزانی است که یک یا دو راس دام دارند، گفت: طبیعتا این مسائل سبب می شود این صنعت به جای آنکه صنعتی تجاری شود به محلی برای تامین درآمد خانوار تبدیل شود.

او با تاکید بر اینکه بنیان صنعت شیر در هندوستان از دوره استثمار آغاز شد،

گفت: اولین تعاونی در شهر آلاند در سال ۱۹۴۵ شکل گرفت ، زمانی که این تعاونی آغاز به کار کرد رقم تولید شیر بسیار پایین بود و شاید به حدود ۶۰ لیتر در روز می رسید اما در شرایط کنونی این رقم به ۲.۵ میلیون لیتر در سال رسیده است .

او با اشاره به اینکه هندی ها شیر را قطره قطره جمع کردند و بنای تعاونی ها و اتحادیه ها و اتحادیه مرکزی را گذاشتند، اضافه کرد: این اقدام سبب شد درآمد روستاییان افزایشی قابل توجه را تجربه کند ، در حقیقت تعاونی ها به ابزاری اقتصادی برای افزایش درآمد مردم و روستاییان و تولیدکنندگان شیر تبدیل شدند .

او گفت: پیش از استقلال هند، در همین منطقه ، که اولین منطقه شکل گیری نهضت تولید شیر بود، ظلم زیادی به روستاییان می شد.از سوی دیگر مقامات ایالت گوجرات حاضر نبودند تعاونی ثبت شده را بپذیرند و در نتیجه تولید کنندگان شیر با اقدامی جمعی برای ۱۵ روز قحطی شیر را در مطنقه ایجاد کردند . نخست وزیر هند نیز در این سال ها بازدیدی از منطقه داشت و متوجه اهمیت کار اهالی در تشکیل این تعاونی شد ، در نتیجه حمایت سیاسی از این اقدام را اعلام کرد و این چنین بود که اولین مجموعه در آنجا شکل گرفت . او با تاکید بر اینکه این مجموعه در حال حاضر چهار شرکت زیر مجموعه با انبوهی خدمات را داراست ، گفت: هنوز هم تولید کنندگان شیر، شیرهای تولیدی خود را به تعاونی ها می فروشند، گفت: خدماتی در حوزه اصلاح نژادی ، مهندسی ، آموزش و … از سوی ما به فعالان این حوزه ارائه می شود .

او در پاسخ به سئوال دکتر کلانتری در خصوص نحوه مالکیت در این فدراسیون گفت: زنجیره تعریف شده در این حوزه از تولید کنندگان شیر آغاز می شود و به تعاونی ها می رسد . تعاونی ها اتحادیه ها را شکل می دهند و اتحادیه ها نیز اتحادیه مرکزی را. او با تاکید بر اینکه تعاونی ها شخصیت هایی کاملا مستقل هستند، گفت: این تعاونی ها با ظرفیت خودشان مدیریت می شوند و البته وقتی ما تسهیلاتی به تعاونی ها می دهیم ، نماینده ای از ما عضو هیات مدیره آن تعاونی می شود تا وضعیت هزینه کرد و اقدامات را سامان دهد .

او در پاسخ به این سئوال که مجموعه فدراسیون چند تعاونی را زیر مجموعه دارد؟ گفت: در هر بخشی ۲ یا ۳ تعاونی داریم اما در کل یک میلیون و ۱۷۰ هزار تعاونی عضو اتحادیه هایی هستند که زیر مجموعه ما هستند . وی اعضای این اتحادیه ها را ۳۵ میلیون عضو خواند و گفت: شرط عضویت در تعاونی ها ما تولید حداقل یک لیتر شیر در روز است. به گفته وی زنجیره در این حوزه تکمیل است و تعاونی دامپروری با ساختار مشابه در این کشور وجود ندارد.

او با تاکید بر اینکه رییس هیات مدیره این فدراسیون از سوی دولت انتخاب می شود . دیگر اعضا نیز با پیشنهاد رییس هیات مدیره و فدراسیون های ایالتی و … با تایید دولت منصوب می شوند، گفت: بخشی از درآمد ما از محل کارمزد تسهیلات تامین می شود. به عنوان مثال تسهیلات پرداختی به ما کارمزدی ۷.۵ درصدی دارد و ما این تسهیلات را با نرخ ۸.۷ درصد به کشاورزان می دهیم و ریسک معوقات نیز بر گردن ماست.

او در پاسخ به سئوالی در خصوص شیوه حمایت از تعاونی ها در هندوستان گفت: تعاونی ها هم از سوی دولت مرکزی، دولت ایالتی و دولت محلی با اعطای تسهیلات بلاعوض حمایت می شوند.

درج دیدگاه