پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

بازدید دانشجویان رشته مدیریت تعاون از تعاونی های موفق

تعاون آنلاین – برنامه بازدید فارغ التحصیلان رشته مدیریت تعاون از تعاونی های موفق به همت مرکز علمی، کاربردی پیشتازان آیین زندگی برگزار شد.

یکی از وجوه تمایز تعاون با سایر بخش های اقتصادی، تامین نیازهای انسان در دو بعد اقتصادی و اجتماعی است. از این منظر آموزش در شرکت های تعاونی نقش سازنده و زیر بنایی دارد. هنگامی که نارسایی ها و نابسامانی های شرکت ها و اتحادیه های تعاونی را مورد بررسی قرار می دهیم، به این نتیجه می رسیم که قسمت عمده این نارسایی ها ناشی از ناآگاهی اعضا و مدیران به وظایف و مسئولیت های خویش در چارچوب و روش اقتصادی و اجتماعی تعاون و قانون و مقررات مربوطه است. آموزش در تعاونی ها وسیله ای است که باعث همکاری بیشتر ، کارایی و توانمندی و سرانجام افزایش بهره وری تعاونی می شود. یکی از معضلات اساسی فعالیت های تعاونی درکشورهای توسعه نیافته، فقدان علاقه و اعتقاد اعضا و ناآگاهی تعاونی نسبت به کاربرد آموزش است. شرکت تعاونی پیشتازان آیین زندگی با شناسایی این مشکل بنیادی از چند سال گذشته نسبت به پرورش آکادمیک افراد و آموزش اصول تعاون اقدام کرده است. این مرکز علمی و کاربردی رشته های متفاوتی برای تربیت تعاونگران آکادمیک و آشنا به علوم روز ارائه می دهد که از جمله آنها می توان به مدیریت تعاون و امور تعاون اشاره کرد. روز پنجشنبه (۹ دی) سومین دوره از فارغ التحصیلان رشته مدیریت تعاون با حضور در محل تعاونی ها از نزدیک با شرایط موجود در تعاونی ها آشنا شدند.

تولید با اعمال شاقه

به گزارش تعاون آنلاین اولین تعاونی که دانشجویان از آن بازدید کردند یکی از تعاونی های تولیدی واقع در شهریار به نام “شقایق همای شهریار” بود. مدیر عامل این تعاونی از تاریخچه تعاونی و ورشکستگی تقریبی در سال ۹۳  همزمان با اعمال تحریمها و همینطور مشکلات پیش روی تعاونی از جمله بیمه کارگران و مالیت بر ارزش افزوده گفت. حوزه کار تعاونی “شقایق همای شهریار” تولید روکش اولیه اتومبیل است اما به گفته مدیر عامل تعاونی اداره مالیات روکش اولیه را که از ملزومات هر اتومبیل است جزو وسایل تزیینی به حساب می آورد و مالیات بیشتری از تعاونی می گیرد.  این تعاونی با سابقه برای بیش از ۱۵ نفر از بانوان شهریاری کار ایجاد کرده است و در همین رابطه یکی از کارگران به خبرنگار تعاون آنلاین گفت : «ما از حقوق تعیین شده توسط وزارت کار بیشتر حقوق دریافت می کنیم و از فضای زنانه و امنیت کارگاه راضی هستیم» . بزرگترین مشکل تعاونی در حال حاضر تعرفه بالای سازمان تامین اجتماعی برای بیمه کردن کارگران است. در ادامه دانشجویان از بخش های برش زنی و دوزندگی روکش ها بازدید کردند.

داروخانه زمین کشاورزی

تعاونی دوم اما شرایط بسیار بهتری دارد. شرکت نوآوران حیات پاک از زیر مجموعه های شرکت تعاونی روستایی شباهنگ شهریار، در زمینه واردات مواد و تجهیزات بیولوژیک کنترل آفات کشاورزی فعالیت می کند. تعاونی شباهنگ شهریار در سال ۱۳۵۲ به دنبال اجرای طرح اقتصادی کردن شرکت های تعاونی روستایی از ادغام ۶ شرکت تعاونی به وجود آمد. شباهنگ از معدود تعاونی هایی است که در عمل به تمامی اصول تعاون پایبند است و آنها را اجرا می کند. از جمله بخش های این تعاونی می توان به ساختمان آی تی و فضای آموزشی مجهز اشاره کرد. شرکت نوآوران حیات پاک نماینده رسمی شرکت های راسل انگلستان، پروبلته اسپانیا و فروبانک هلند در ایران است. دانشجویان از انبار و همچنین داروخانه شرکت نوآوران حیات پاک بازدید کردند. در این شرکت کشاورزان به متخصص رجوع کرده و مشکل زمین خود را در میان می گذارند و پس از دریافت نسخه به فروشگاه که در واقع یک داروخانه است مراجعه می کنند.

2 دیدگاه ها

  1. بازدید از شرکت های تعاونی شباهنگ و شقایق همای شهریار بسیار مفید و آموزنده بود .امید است که در آینده از این دست بازدیدها برای دانشجویان تعاون تدارک دیده شود چرا که آموزش در محیط کار بسیار تاثیرکذار تر خواهد بود.

  2. بازدید از شرکت های تعاونی شباهنگ و شقایق همای شهریار بسیار مفید و آموزنده بود .امید است که در آینده از این دست بازدیدها برای دانشجویان تعاون تدارک دیده شود چرا که آموزش در محیط کار بسیار تاثیرکذار تر خواهد بود.

درج دیدگاه