شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

بازسازی جامعه مهمترین هدف تعاونی مصرف کره جنوبی

تعاونی هانسالیم

تعاون آنلاین – در زبان کره ای واژه «هان» به تمام موجودات زنده روی کره زمین اطلاق می شود. از طرفی واژه «سالیم» نیز به معنای زنده کردن و جان بخشیدن است. با این تفاسیر «هانسالیم» یعنی نجات و محافظت از تمام موجودات زنده. یک نام زیبا و البته بلندپروازانه، اما تعاونی «هانسالیم» نیز به […]

تعاون آنلاین – در زبان کره ای واژه «هان» به تمام موجودات زنده روی کره زمین اطلاق می شود. از طرفی واژه «سالیم» نیز به معنای زنده کردن و جان بخشیدن است. با این تفاسیر «هانسالیم» یعنی نجات و محافظت از تمام موجودات زنده. یک نام زیبا و البته بلندپروازانه، اما تعاونی «هانسالیم» نیز به عنوان بزرگترین تعاونی مصرف کره جنوبی یک پروژه جاه طلبانه در سر دارد. این تعاونی در سال ۱۹۸۶ با یک فروشگاه خواروبار فروشی کار خود را آغاز کرد اما امروز بالغ بر ۲۸۴ هزار عضو مصرف کننده، ۲ هزار عضو تولید کننده، ۳۲۸ کارگر، ۱۳۱ فروشگاه و گردش مالی ۱۶۰ میلیون دلاری دارد.

هانسالیم محصولات طبیعی و ارگانیک تولید می کند و بدون واسطه از تولید کننده به دست مصرف کننده می رساند. حوزه فعالیت این تعاونی فقط به مواد غذایی (برنج، دانه های خوراکی، میوه، سبزیجات، انواع گوشت، شیر و محصولات لبنی، رشته فرنگی و تنقلات) محدود نمی شود و محصولاتی مانند کتاب، مواد آرایشی و بهداشتی، مواد شوینده سازگار با محیط زیست و دستمال کاغذی نیز در فروشگاه های این تعاونی توزیع می شود. مواد غذایی مطابق با آخرین استاندارد ها تولید می شود به عنوان مثال هیچ گونه آفت کش و کودهای شیمیایی و مواد افزودنی مصنوعی در تولید به کار نمی رود. همچنین اعضا و مصرف کنندگان به طور مستمر بر روند تولید محصولات نظارت دارند.

تعاونی «هانسالیم» فقط یک توزیع کننده صرف نیست. بر طبق گفته «ژیو هو ژئونگ» یکی از محققان این تعاونی، شعار «هانسالیم» این است که تولید کنندگان مسئول سلامت  مصرف کنندگان و مصرف کنندگان مسئول معاش تولیدکنندگان هستند. فعالیت ما فقط به تامین نیاز و رفع نیاز مصرف کننده محدود نمی شود بلکه تلاش می کنیم تا ساکنین مناطق شهری و روستایی و همینطور انسان و طبیعت بتوانند در کنار هم همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند و رشد یکی باعث تخریب دیگری نشود.

تولید کنندگان در مناطق روستایی و مصرف کنندگان در مناطق شهری بدون واسطه و از طریق تعاونی هانسالیم با هم همکاری و مشارکت می کنند. قیمت محصولات از طریق رایزنی بین اعضا و مستقل از بازار تعیین می شود و به همین دلیل قیمتی پایین تر از بازار دارد. ۷۶ درصد از قیمت فروش محصول به دست تولید کننده می رسد در حالی که ۲۴ درصد باقیمانده صرف هزینه حمل و نقل، کارگران و فعالیت های اجتماعی با هدف ساخت جامعه ای بهتر برای همان تولیدکنندگان می گردد. تعاونی هانسالیم با حذف واسطه ها توانسته است سود تولید کننده را تا حد بی سابقه ای افزایش دهد.

دفتر مرکزی تعاونی «هانسالیم»  در کره جنوبی با ساماندهی و سیاست گذاری تجاری ۲۰ شعبه این تعاونی در سرتاسر کره جنوبی را هدایت می کند. «ژیو هو ژئونگ» می افزاید:« بازسازی جامعه مهمترین اولویت تعاونی «هانسالیم» است. ما در حوزه های متفاوتی فعال هستیم. نه فقط تولید محصولات عذایی بلکه در زمینه حفظ محیط زیست، رفاه، آموزش و تحصیلات فعالیت می کنیم تا اول اعضای تعاونی خود و بعد از آن جامعه را برای رسیدن به رشد و توسعه پایدار کمک کنیم.»

 

درج دیدگاه