پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

بانک ها برای کاهش نرخ سود سپرده پیش قدم شدند

در حالی که شورای پول و اعتبار هنوز برای کاهش دستوری نرخ سود سپرده ها و تسهیلات تصمیمی نگرفته است، بانک ها برای کاهش نرخ سود سپرده ها پیش قدم شده اند. علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی چندی پیش شکاف ۱۲ درصدی میان نرخ تورم و نرخ سود سپرده ها و تسهیلات […]

در حالی که شورای پول و اعتبار هنوز برای کاهش دستوری نرخ سود سپرده ها و تسهیلات تصمیمی نگرفته است، بانک ها برای کاهش نرخ سود سپرده ها پیش قدم شده اند.

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی چندی پیش شکاف ۱۲ درصدی میان نرخ تورم و نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی را غیرقابل قبول دانسته و گفته بود: در شرایطی که نرخ تورم به ۱۰ درصد رسیده، نرخ تسهیلات ۲۲ درصد است و به طور قطع نرخ سود باید کاهش یابد.
کاهش سود سپرده های بانکی از بانک های خصوصی آغاز شد و به تازگی یکی از بانک ها نرخ سود سپرده یکساله خود را از ۱۸ درصد به ۱۶ درصد کاهش داد و خبرهای رسیده از دیگر بانک ها نیز حاکی از آن است که دیگر بانک های خصوصی نیز قصد دارند در روزهای پیش رو، نرخ سود سپرده های خود را به ۱۵ تا ۱۶ درصد تعدیل کنند.
به این ترتیب، نرخ سود سپرده های بانکی در دو سال گذشته (از اردیبهشت ۱۳۹۳ تاکنون) از ۲۲ درصد به ۱۶ درصد رسیده و کاهش ۶ درصدی را تجربه کرده است.
البته مدیران بانکی توافقی برای کاهش نرخ سود سپرده ها نگرفته اند و از این نظر «کوروش پرویزیان» رئیس کانون بانک ها و موسسه های اعتباری خصوصی به ایرنا گفت که هر بانک با توجه به سیاست های داخلی خود و در چارچوب ضوابط قانونی نرخ سود سپرده ها را تعدیل می کند.
با این حال حرکت بانک ها در جهت کاهش سود بانکی آن هم برای چهارمین بار در دو سال گذشته از این نظر اهمیت دارد که هنوز شورای پول و اعتبار در این زمینه جلسه ای نداشته است.
آخرین تصمیم شورای پول و اعتبار درخصوص تعیین نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی به بهمن ماه ۹۴ باز می گردد که بر اساس آن نرخ سود سپرده های یکساله را به ۱۸ درصد، نرخ سود تسهیلات عقود مبادله ای به ۲۰ درصد و عقود مشارکتی را به ۲۲ درصد کاهش داد.
البته در مصوبه شورای پول و اعتبار، حداکثر سود پرداختی تعیین شده است و از این رو تصمیم خودجوش بانک ها در کاهش نرخ سود سپرده ها تابعی از مصوبه پیشین این شوراست.
دلیل تمایل بانک ها به کاهش نرخ سود سپرده ها را می توان در کاهش نرخ سود بین بانکی جست و جو کرد که به دلیل نظارت بانک مرکزی و ساماندهی موسسه های اعتباری غیرمجاز از حدود ۳۰ درصد در اوایل روی کار آمدن دولت یازدهم اکنون به حدود ۱۷ درصد کاهش یافته است.
از سوی دیگر، بازگشت رونق به بازار مسکن و امید به آزاد شدن بخشی از منابع بانک ها در تصمیم مدیران بانکی بی تاثیر نبوده است زیرا آنطور که «حمید زمان زاده» معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی به ایرنا گفت، در سال های گذشته بخشی از منابع بانک ها در بخش بازار مسکن راکد شده بود.
هرچند به اعتقاد کارشناسان این بخش، اقدام پیش دستانه بانک ها در کاهش نرخ سود بانکی تحسین برانگیز است اما همانگونه که وزیر اقتصاد نیز اعلام کرده، کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده ها از سیاست های دولت در سال ۹۵ است و انتظار می رود شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود تسهیلات اعطایی نیز وارد عمل شود.

درج دیدگاه