جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

بانک ها سال گذشته چقدر سود به سپرده گذاران پرداخت کردند؟

سال گذشته بانک ها بیش ز ۲۰۰ میلیارد تومان سود به سپرده گذاران پرداخت کرده اند . به گزارش تعاون آنلاین، این نکته را ولی ملکی ، نماینده مردم مشکین شهر در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس اعلام کرده است . بزرگی رقم اعلامی در حالی معلوم می شود که وی میزان […]

سال گذشته بانک ها بیش ز ۲۰۰ میلیارد تومان سود به سپرده گذاران پرداخت کرده اند .

به گزارش تعاون آنلاین، این نکته را ولی ملکی ، نماینده مردم مشکین شهر در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس اعلام کرده است .

بزرگی رقم اعلامی در حالی معلوم می شود که وی میزان درامد شرکت های دولتی در این سال را مورد اشاره قرار می دهد . به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی شرکت های دولتی در این سال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سود به دست آورده اند . به این ترتیب روشن می شود که میزان سود بانکی پرداختی به سپرده گذاران دو برابر درآمدی است که شرکت های دولتی از محل فعالیت های اقتصادی به دست آورده اند .

بسیاری از کارشناسان معتقدند این وضعیت هزینه های مفت خوارگی در کشور را کاهش داده و سبب شده است درامد کار و تولید در کشور کاهش یابد .

در سال جاری بانک مرکزی با هدف معکوس کردن این وضعیت نسبت به کاهش نرخ سود بانکی اقدام کرد . به عبارت دیگر کاهش سود سپرده بانکی اتفاق تازه ای نبود بلکه بانک مرکزی بر اجرایی شدن مصوبه پیشین شورای پول و اعتبار در خصوص نرخ سود سپرده بانکی اقدام کرد .

بر اساس این گزارش نرخ سود سپرده های کوتاه مدت بانکی حداکثر به ۱۰ درصد و نرخ سود سپرده های بلند مدت حداکثر به ۱۵ درصد رسیده است .

بررسی ها نشان می دهد اغلب بانک ها نسبت به اجرای مصوبه مذکور پایبندی از خود نشان داده اند .

نماینده مشکین شهر در این زمینه می گوید: وقتی تولید با موانع روبروست و سرمایه‌گذاری برای دریافت مجوزها ماه‌ها و سال‌ها دوندگی می‌کند  کدام آدم عاقلی در تولید سرمایه‌گذاری می‌کند؟ وقتی بانک‌ها در بدترین شرایط به سپرده‌های بانکی بهره ۱۸ درصد پرداخت می‌کند کدام فرد عاقلی حاضر است در کار تولیدی که ۹ درصد مالیات ارزش افزوده و در پایان سال مالیات بر درآمد می‌پردازد، در تولید سرمایه‌گذاری کند؟وی ابراز تاسف کرد: وقتی تولید با موانع روبروست و سرمایه‌گذاری برای دریافت مجوزها ماه‌ها و سال‌ها دوندگی می‌کند  کدام آدم عاقلی در تولید سرمایه‌گذاری می‌کند؟ وقتی بانک‌ها در بدترین شرایط به سپرده‌های بانکی بهره ۱۸ درصد پرداخت می‌کند کدام فرد عاقلی حاضر است در کار تولیدی که ۹ درصد مالیات ارزش افزوده و در پایان سال مالیات بر درآمد می‌پردازد، در تولید سرمایه‌گذاری کند؟

درج دیدگاه