چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

بخش تعاون به دنبال تاسیس دومین بانک

تعاون آنلاین – رییس اتاق تعاون ایران می‌گوید پیگیر تاسیس بانک جدیدی برای بخش تعاون هستیم چون سرمایه بانک توسعه تعاون پاسخگوی نیاز همه تعاونی‌ها نیست.

بهمن عبدالهی اظهار کرد: علیرغم آنکه تاسیس بانک توسعه تعاون به منظور حمایت از اتحادیه‌ها و شرکتهای تعاونی پیش‌بینی شده ولی متاسفانه سرمایه اندک این بانک جوابگوی نیازهای بخش تعاون نیست.

وی با تاکید بر لزوم افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون تصریح کرد: این بانک با سرمایه اولیه ۵۰۰ میلیارد تومان فعالیت خود را آغاز کرد و طبق تعهد باید ۷۰ درصد منابع خود را در قالب اعطای تسهیلات در اختیار تعاونی‌ها قرار بدهد ولی برای خدمت رسانی بهتر و موثرتر به تعاونگران لازم است منابع بانک افزایش پیدا کند.

رییس اتاق تعاون ایران در ادامه با بیان اینکه مسیر ایجاد اشتغال از تعاونی‌ها می‌گذرد، خاطرنشان کرد: ایجاد اشتغال در کشور با مردمی کردن اقتصاد امکانپذیر است و دولت باید از ظرفیت تعاون در طرح‌های اشتغال و فرصتهای شغلی جدید استفاده کند. امسال رشد اقتصادی ۷ درصد را تجربه کردیم اما بخش زیادی از این رشد حاصل فروش نفت بود لذا تولید باید رونق بگیرد تا اشتغال واقعی ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، عبدالهی درعین حال با بیان اینکه ظرفیتهای بکر و مغفول مانده زیادی در بخش تعاون وجود دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه علیرغم آنکه بخش تعاون در کشورهای دیگر مورد توجه و حمایت گسترده قرار دارد در کشور ما از ظرفیتهای موجود تعاون به نحو شایسته استفاده نشده است در حالی که این بخش به عنوان یکی از سه رکن اقتصاد کشور سهم بسزایی در تولید ملی، اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.

رییس اتاق تعاون ایران در پایان سهم فعلی بخش تعاون در اقتصاد ملی را بین ۷ تا ۸ درصد ذکر و اظهار کرد: یکی از احکام برنامه پنجم دستیابی به سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون بود ولی به دلیل اجرای ناقص سیاستهای کلی اصل ۴۴ و احکام مربوط به تعاون در برنامه پنجم، بخش تعاون نتوانست به سهم و جایگاه واقعی خود برسد.

درج دیدگاه