شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

بخش خصوصی و تعاونی بیکاری را کاهش می دهد

استان ۵۵۰ هزار نفری ایلام به رغم جمعیت کم و ظرفیت های بزرگ نفت و گاز اما از بیکاری رنج می برد و بیشتر جوانان استان هم برای اشتغال دست به مهاجرت می زنند.

در حالی طبق آمارها در استان ایلام بیش از ۱۹ هزار بیکار وجود دارد که اشتغال در بخش دولتی وجود نداشته و بخش خصوصی نیز به خوبی در استان شکل نگرفته است.

به گزارش تعاون آنلاین، بیکاری امروزه به یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در سطح جامعه تبدیل شده اما این بخش در استان ایلام به دلیل عدم وجود طرح های اشتغالزایی بیشتر به چشم می خورد.

در مورد مسئله بیکاری در استان ایلام علل مختلفی وجود دارد که در این ارتباط مسئولان پاسخگوی بخشی از وجود این معضل در استان شده اند.

شکرالله شیرخانی مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان ایلام در این باره اظهار داشت: مهمترین مسئله در کشور و در استان ایلام موضوع بیکاری است و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در نوک پیکان بحث حل کردن این مسئله است.

بخش خصوصی باید پای کار باشد

وی افزود: ما باید این واقعیت را بپذیریم که باب اشتغال در  بخش و واحدهای اداری بسته است و باید بخش خصوصی فربه شود که این بخش بتواند خود را پیدا کند. کاری که هم اکنون در برنامه مسئولان در سطح کشور و استان ایلام در حال اجرا است، این است که توجه ویژه ای به بخش خصوصی داشته باشیم. تولید که بیشتر شود، اشتغال نیز  به تبع آن ایجاد خواهد شد.

شیرخانی اضافه کرد: بخش خصوصی در استان با موانعی مواجه است، برنامه ما در این راستا این است که دو پکیج شامل یک پکیج توسعه روستایی و یک پکیج توسعه مشاغل در محیط های شهری و شهرک های صنعتی به نام اشتغال فراگیر را اجرایی کنیم.

مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان افزود: در پکیج توسعه روستایی ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی اختصاص یافته، همچنین ۱.۵ میلیارد تومان نیز آورده بانک ها است.

سهم استان ایلام جهت ایجاد اشتغال در مناطق روستایی حدود ۳۴۰ میلیارد تومان است و افراد متقاضی می توانند از این وام ارزان قیمت با نرخ ۴ تا ۹ درصد استفاده کنندوی تصریح کرد: در مجموع سه میلیارد دلار که معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده، برای این مهم اختصاص یافته است سهم استان ایلام جهت ایجاد اشتغال در مناطق روستایی حدود ۳۴۰ میلیارد تومان است و افراد متقاضی می توانند از این وام ارزان قیمت با نرخ ۴ تا ۹ درصد استفاده کنند و با ارائه طرح های خود هم برای خود و هم برای دیگران ایجاد اشتغال ایجاد کنند.

شیرخانی افزود: در پکیج توسعه مشاغل در محیط های شهری و شهرک های صنعتی که به نام اشتغال فراگیر است، سهم کشور ۲۰ هزار میلیارد تومان است که در این راستا سامانه ای به نام سامانه کارا به متقاضیان معرفی شده است.

وی بیان داشت: تاکنون ۱۰ هزار نفر در استان ایلام در این سامانه ثبت نام کرده اند، طرح ها به تدریج در کمیته های فنی بررسی می شود. تاکنون طرح های بسیار زیادی به بانک معرفی و برخی از این طرح ها رد شده اند.

شیرخانی در پاسخ به این که آیا وام یا تسهیلات یک نسخه مطلوب است که می تواند ایجاد اشتغال کند یا نه افزود: وام یا تسهیلات به تنهایی نمی تواند ایجاد اشتغال کند.

مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان ایلام گفت: ما باید این تسهیلات را در اختیار افرادی که اهلیت لازم را دارند و در یک کلام کارآفرین هستند، قرار دهیم. بر همین اساس ما در کمیته فنی و نیز در شورای اشتغال در مجموعه دستگاه های اجرایی سعی همه ما بر این است که از بین افرادی که ثبت نام کرده اند بررسی های لازم را انجام دهیم و افرادی که کننده کار هستند را معرفی کنیم.

بیش از ۱۹ هزار نفر بیکار در استان ایلام وجود دارد

احمد خان محمدی معاون اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی ایلام اظهار داشت: مطابق آمار و اعدادی که در سرشماری سال ۹۵ ارائه شده بیش از ۱۹ هزار نفر بیکار در استان ایلام وجود دارد که نرخ بیکاری نیز در حدود ۱۱.۵ درصد است.

وی گفت: آن چه که برای ما مهم است بحث بیکاری فارغ التحصلان دانشگاهی در استان است که به عنوان یک معضل بزرگ شناخته می شود و خانواده ای را نمی توان یافت که جوان تحصیل کرده بیکار در خانه نداشته باشد.

وی افزود: در مقوله کارآفرینی مولفه های زیادی وجود دارد که یکی از این مباحث بحث سرمایه گذاری و تامین منابع سرمایه گذاری است، ما در کشور و در استان در قسمت های مختلف اگر کارآفرینی را یک فرایند تلقی کنیم مسائل و مشکلات مختلفی را داریم.

آفت های بزرگ کارآفرینی در استان

وی تصریح کرد: در حوزه کارآفرینی با مشکلاتی مواجه هستیم، با توجه به اینکه کارآفرینی در استان تازه شکل گرفته است، ما برعکس دیگر استان ها  افراد پیشرو زیادی در استان نداریم.

خان محمدی تصریح کرد: با نگاه به آن می توان دریافت که استان ما به نسبت جمعیت بیشترین تعداد کارمندان دولتی را دارد که این خود یک آفت برای بحث کارآفرینی است.

خان محمدی با اشاره به موانع سد راه افراد جویای کار اضافه کرد: در حوزه اشتغال یکی از مسائلی که در استان وجود دارد و با عناوین مختلفی عنوان شده اینکه استان سال های سال از بحث سرمایه گذاری به دلایل مختلفی از جمله جنگ تحمیلی به دور مانده است.

وی عنوان کرد: استان ایلام در بسیاری از بخش ها قابل رقابت با دیگر استان ها نیست.

خان محمدی در ادامه گفت: یکی از برنامه هایی که در دستور کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قرار دارد، بحث کارورزی فارغ التحصیلان به صورت بیمه اولی است. فارغ التحصیلانی که  هیچ تخصص و مهارتی را ندارند در این راستا از این طرح به یک واحد خصوصی معرفی شوند.

وی گفت: سعی می کنیم مطابق سازوکاری که طراحی شده تا مدت شش ماه، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی حقوق این کارورزان را پرداخت کند و کوچکترین هزینه ای را ما در این راستا به کارفرما تحمیل نمی کنیم.

وی افزود: رویه این طرح از اواسط سال ۹۶ شروع شده و هم اکنون نیز در حال اجرا است و نزدیک به یک هزار و ۵۰ نفر کارورز تاکنون به واحدهای مختلف معرفی شده است.

می توان گفت استان ایلام با ظرفیت های بزرگ برای حل مسئله اشتغال و بیکاری نیازمند حضور بخش خصوصی، کارآفرینی و همت خود جوانان است.

درج دیدگاه