شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

برای ارتقای سطح اقتصادی باید به تقویت بخش‌خصوصی بپردازیم

تعاون آنلاین – روسای دو اتاق بازرگانی و تعاون با آیت الله نوری همدانی از مراجع عظام دیدار کردند.

در این دیدار آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص جنگ اقتصادی، گفت: دشمنان سعی می‌کنند با بوجود آوردن جریان‌هایی اقتصاد ما را فلج کرده و حکومت اسلامی را ناکارآمد جلوه دهند.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) در خصوص وظیفه حکومت اسلامی در ایجاد و حفظ امنیت، عدالت و فراوانی در کشور تصریح کرد: اگر به دنبال ارتقای سطح اقتصادی هستیم باید به سخن رهبر معظم انقلاب عمل کرده و به تقویت بخش خصوصی بپردازیم.

آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی بر لزوم دوری دولت از تصدی‌گری در عرصه اقتصاد تاکید کرد و گفت: در روزهای اول این دولت به دولت تاکید کردم هر جنسی که تولید می‌شود، محاسبه دقیقی روی آن انجام شود، برای آن قیمت عادلانه تعیین کنید و همین جنس را با همین قیمت در سراسر کشور ارایه دهید، ولی متاسفانه این کار عملی نشد.

وی افزود: عدم نظارت کافی یکی از مشکلات بزرگ اقتصاد کشور است و باید به سمتی پیش برویم که تولیدات در کشور انجام شود تا به قاچاق دچار نشویم.

آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی با انتقاد از عملکرد سیستم بانکی در کشور تصریح کرد: امروزه بانک‌ها کمک رسان اقتصاد ما نیستند؛ بانک‌ها به دلیل اینکه ثروت عمومی را در دل خود جای داده‌اند، می‌توانند واسطه بین مردم و فعالان اقتصادی باشند؛ بانک‌ها نباید خودشان وارد فاز تجارت شوند. بانک‌ها وضعی ایجاد کرده‌اند که مردم و سرمایه گذاران پول‌های خود را به آنها می‌دهند و سود می‌گیرند به همین خاطر بسیاری از کارگران بیکار می‌شوند؛ بارها اعلام کرده‌ایم که جریمه دیرکرد وام حرام است ولی گوش نمی‌دهند؛ متاسفانه هر روز نیز نام این کارها را تغییر می‌دهند و نام‌های خاصی روی این کارِ حرام می گذارند.

این مرجع تقلید با اشاره به موضوع دریافت هزینه دیرکرد از معوقات تسهیلات بانکی، تاکید کرد: بحث دیرکرد وام در زمان امام راحل نیز مطرح شد و امام فرمودند که دیرکرد وام باید از پیش تعیین و اعلام شود که اگر این پول را در زمان خود ندهید یک مقدار جریمه خواهید شد. این مقدار جریمه نیز تنها یک بار باید اخذ شود ولی امروز این دیرکردها به اقسام و بارهای متمادی از مردم اخذ می‌شود که کاملا حرام است.

پیش از ایشان، غلامحسین شافعی با اشاره به اهمیت تشکیل دبیرخانه سه اتاق گفت: سه اتاق بازرگانی، اصناف و اتاق تعاون در اولین سفر منطقه‌ای بنای یک ائتلاف سه گانه در بخش‌های غیردولتی را گذاشتند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با ذکر این مطلب که قم مبنای همه حرکت‌های تاریخی ما بوده است، گفت: به همین جهت قم را انتخاب کردیم که این کار تاریخی را از قم آغاز کنیم و مراجع عظام را در جریان این حرکت قراردهیم.

وی افزود: اتاق‌ها نهادی غیرسیاسی هستند که وظیفه مشاوره منصفانه و مشفقانه به حاکمیت کشور را به عهده دارند و در هیچ جناح و گروه سیاسی حضور نداشته‌اند و نخواهد داشت. به عنوان یک وظیفه اصلی نظرات کارشناسی خود را به قوای حاکمیتی ارایه می‌دهیم.

رییس پارلمان بخش خصوصی تاکید کرد: متاسفانه رهنمودهای کارشناسی و حکیمانه رهبر معظم انقلاب در اقتصاد به دلیل عدم پیگیری علمی به حوزه عمل نرسیده است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی فرمانی حکومتی است که رهبری بیان کرده‌اند و تمام قوای حاکمیتی این مساله را قبول دارند ولی در روش‌های اجرای آن اختلاف وجود دارد. به عنوان بخش‌خصوصی به دنبال آن هستیم که مجموعه روش‌هایی که در بخش خصوصی، تعاون و اصناف است پس از بحث درون گروهی به عنوان یک نظر واحد به قوای حاکمیتی و دولت ارایه دهیم. باید بتوان این موضوع را در کشور نهادینه کنیم زیرا دولت چنین ظرفیت تجمیع سازی را ندارد.

شافعی اظهارکرد: مسلم است که موضوع اقتصاد مقاومتی اگر در گذشته مورد توجه قرار می‌گرفت و ایرادات رفع می کردیم، آسیب‌های کمتری می‌دیدیم.

شافعی در این دیدار ضمن تقدیر از نگاه رهبری معظم انقلاب نسبت به ضرورت اصلاح الگوی مصرف در کشور افزود: سرمایه‌های راکد زیادی در دست خانواده‌ها نگه‌داری می‌شود که با بکارگیری و در جریان انداختن آن بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

به گزارش مهر، در ادامه، بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به بخش تعاون به عنوان یکی از مبانی اقتصاد اسلامی که پس از انقلاب اسلامی در کشور ما توسعه پیدا کرد، گفت: ترویج اقتصاد عدالت محور، مردم محور و مبتنی بر اقتصاد اسلامی از جمله مهمترین اهداف انقلاب اسلامی است که در اقتصاد تعاون‌محور محقق می‌شود.

رئیس اتاق تعاون ایران اظهارکرد: این روند متاسفانه با مشکلات متعددی مواجه بوده است که بخشی ازاین موانع و مشکلات مرتبط به تحریم‌های ظالمانه‌ای بود که بر کشور حاکم شد.

عبداللهی خاطرنشان کرد: امیدواریم فضای کشور برای ترویج اقتصاد تعاونی که نزدیک‌ترین الگو به مدل اقتصاد اسلامی است، فراهم شود و در آینده نزدیک شاهد توسعه این بخش باشیم.

درج دیدگاه