جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

برای اولین بار منابع بیمه بیکاری از مصارف پیشی گرفت

تعاون آنلاین – مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس گزارش مدیرعامل تامین اجتماعی، پس از گذشت ۱۲ سال برای اولین بار منابع بیمه بیکاری طی عملکرد سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ از مصارف پیشی گرفت.

کریم یاوری در کارگاه آموزشی یک روزه ویژه مدیران و کارشناسان حوزه بیمه بیکاری در اراک اظهار کرد: براساس برنامه‌های تنظیمی، گسترش دامنه پوشش بیمه بیکاری با رویکرد کاهش مدت ماندگاری مقرری‌بگیران در بیمه بیکاری و مقرری بگیری از طریق هدایت مقرری بگیران به اشتغال مجدد و توانمندسازی و ارتقای مهارت آنها در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: حسب دستور و تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اساس تشکیل جلسات و کارگاه‌های آموزشی باید در جهت هم‌فکری، هم‌اندیشی، دانش‌افزایی و کارآمدی در راستای ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر به جامعه هدف و خدمت‌بگیران، تولید کنندگان، کارفرمایان، کارآفرینان و کارگزاران باشد.

یاوری افزود: بیمه بیکاری به کارگرانی که قبلا شاغل بوده و بدون میل و اراده از کار بیکار شده‌اند با داشتن حداقل یکسال سابقه کار و پرداخت حق بیمه و حق بیمه بیکاری که سه درصد است، از سوی کارفرمایان پرداخت می‌شود و براساس شرایط و مقررات قانونی و سابقه کار به کارگران متاهل حداقل ۱۲ و حداکثر ۵۰ ماه و به کارگران مجرد حداقل شش ماه و حداکثر ۳۶ ماه پرداخت می‌شود.

یاوری اظهار کرد: حسب دستور و تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذاری امور غیرحاکمیتی و تصدی‌گری با رعایت موارد قانونی و تشریفات اداری و طی فرآیند و مراحل و چگونگی واگذاری و پس از الکترونیکی شدن تمام فرآیندها صرفا در چهارچوب موازین و مقررات قانونی قابل واگذاری به بخش خصوصی است.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تشکیل کارگروه‌های مشترک فی‌مابین ستاد وزارتخانه، سازمان تامین اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و در استان‌ها و شهرستان‌های تابعه براساس دستور و تاکید وزیر کار و تعاون در حل و فصل مشکلات کارگران و بنگاه‌های اقتصادی بسیار موثر و کارساز و گره‌گشا بوده است.

وی بیان کرد: مقرری بگیران بیمه بیکاری در سراسر کشور بدون هیچگونه محدودیتی برای مهارت‌آموزی و ارتقای مهارت و حرفه‌ای که پیش از این در آن شاغل بوده‌اند با پرداخت هزینه‌های آموزشی از محل منابع بیمه بیکاری به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شوند.

یاوری افزود: اساس مصوبه دولت در خصوص کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها و نیز کارگروه ملی توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام و با استقبال سایر وزارتخانه‌ها مواجه و در جهت رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی حائز اهمیت و قابل توجه بوده است.

وی ادامه داد: در طرح رونق تولید که در کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید واحدها بررسی می‌شود، تا کنون حدود ۵۸ هزار نفر در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کرده‌اند که از این رقم حدود ۳۳هزار پرونده به بانک‌های عامل معرفی شده و به حدود ۱۷ هزار بنگاه اقتصادی تسهیلات پرداخت شده است.

به گزارش ایسنا، یاوری در خصوص حمایت از مشاغل نیز با تاکید بر اینکه حمایت از بنگاه‌های تولیدی در گرو صیانت از نیروی کار است، بیان کرد: توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی و همکاری و پیگیری موثر در حل و فصل مشکلات بنگاه‌ها به دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارتخانه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه همه بحران‌های بنگاه‌های اقتصادی، مشکلات مالی نیست و برخی مربوط به سوء‌ مدیریت بنگاه‌ها است، اضافه کرد: با هم‌فکری و هم‌اندیشی با مدیران بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار طی سال‌های گذشته از ریزش نیروی انسانی و اخراج کارگران جلوگیری شده است.

درج دیدگاه