شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران:

بررسی موانع صادرات محصولات کشاورزی به روسیه

نشست مشترکی به منظور بررسی موانع و مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به روسیه با حضور تعاونگران فعال در حوزه کشاورزی و رئیس بخش بازرگانی سفارت روسیه و هیأت همراه در اتاق تعاون ایران برگزار شد.

سی و پنجمین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی با حضور نمایندگان اتاق‌ها و مدیران عامل اتحادیه‌ها و رایزن بازرگانی کشور روسیه و هیأت همراه به منظور آشنایی بیشتر توانمندی‌های بخش تعاون در حوزه کشاورزی در اتاق تعاون ایران برگزار شد.

ارسلان قاسمی، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی با اشاره به اینکه دو کشور ایران و روسیه با توجه به همسایه بودن می‌توانند حجم تعاملات تجاری را گسترش دهند، گفت: در حال حاضر حجم تجاری میان دو کشور مدنظر بخش تعاون نیست و باید این حجم افزایش یابد.

وی با بیان اینکه میزان واردات در ۴ماهه اول سال بیش از صادرات بوده است، ابراز داشت: در ۴ماهه اول امسال حدود ۶۸ میلیون دلار صادرات به کشور روسیه انجام شده است این درحالی است که میزان واردات ۱۶۸ میلیون دلار بوده است که آمار خوبی نیست.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران ادامه داد: باید توجه داشت که در ۶۸ میلیون دلار صادرات صورت گرفته و در اقلام صادر شده، ۱۱ کالای اول صادرشده از محصولات کشاورزی بوده که نشان می‌دهد در این بخش باید توجه و تمرکز بیشتری صورت گیرد.

قاسمی ابراز داشت: بازار بزرگ مصرف روسیه بستر مناسبی برای توسعه و افزایش صادرات محصولات کشاورزی محسوب می‌شود.

وی به موانع موجود در راه گسترش صادرات اشاره داشت و گفت: مشکلاتی نظیر مسائل بانکی که در حوزه صادرات بسیار مهم است با توجه به اینکه بسیاری از محصولات کشاورزی فسادپذیر هستند باید سیستم حمل و نقل به تکنولوژی‌های روز نظیر کانتینرهای یخچال‌دار مجهز باشند تا از فساد محصولات کشاورزی جلوگیری شود که متاسفانه این مهم اتفاق نیفتاده و باید به آن توجه ویژه شود.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران به عدم شناخت مناسب از بازارهای هر دو کشور اشاره کرد و گفت: موانع ساختاری دیگری نیز نظیر عدم شناخت مناسب از بازارهای هر دو کشور وجود دارد. وی گفت: با توجه به اینکه هر دو کشور تحریم هستند زمینه همکاری مناسبی فراهم است تا بتوانند با شناخت بازارها در تامین نیازها اقدام شود.

وی خاطر نشان کرد: این نشست به منظور شناسایی موانع مذکور و طرح آن در مراجع تصمیم ساز برگزار شد.

گفتنی است در این نشست برخی از تعاونگران تجربیات و مشکلاتی در مراحل صدور کالا به کشور روسیه داشتند با هیات روسی مطرح کردند.

 

درج دیدگاه