جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

برنامه دولت برای جذب سرمایه خارجی/ تسهیلات به کارآفرینان به نتیجه رسید؟

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی گفت: صاحبان طرح‌های اشتغال آفرین در حوزه مشاغل روستایی آذربایجان غربی ۲۷۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفتند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی گفت: صاحبان طرح‌های اشتغال آفرین در حوزه مشاغل روستایی آذربایجان غربی ۲۷۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفتند.

به گزارش تعاون آنلاین، رضا نقی زاده با تشریح آخرین وضعیت حاکم بر بازار کار در آذربایجان غربی اظهار داشت: در پاییز ۹۶ نرخ بیکاری فصلی در استان ۱۵ درصد بود اما این رقم در پاییز ۹۷ به عدد ۱۳.۶ درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به این که سال ۹۶ آغاز طرح اشتغال پایدار روستایی و فراگیر بود بیان کرد: استان آذربایجان غربی در سطح کشور در این حوزه جزو استان‌های فعال شناخته‌شده و یکی از دلایل کاهش نرخ بیکاری استان در پاییز سال ۹۷ نیز همین پرداخت تسهیلات طرح اشتغال‌زایی پایدار در تابستان امسال است.

نقی زاده گفت: میزان اشتغالی که از استان آذربایجان غربی در سال ۹۷ در سامانه رصد ثبت شده  بالغ بر ۴ هزار و ۴۲۷ شغل و در حوزه کاریابی ۶۸۷ شغل است که کاهش در حوزه کاریابی  به سبب حذف شدن تسهیلات معافیت ۱۰۰ درصدی از سهم بیمه کارفرماها در برنامه ۵ ساله ششم توسعه است.

وی درباره میزان اشتغال در حوزه‌های مختلف نیز اظهار داشت: جمعاً ۱۶ هزار و ۵۶۱ اشتغال به وجود آمده که  یک هزار و ۵۴۹ نفر در مشاغل خانگی ۷ هزار و ۵۷۵ نفر در اشتغال روستایی و ۲ هزار و ۳۲۳ نفر در حوزه اشتغال فراگیر مشغول هستند.

دبیر کارگروه اشتغال آذربایجان غربی با بیان اینکه پیش‌بینی درصد نرخ بیکاری بسیار سخت است گفت: تمام مؤسسات مالی مکلف هستند به منظور ارزیابی تسهیلات اختصاص یافته به طرح‌ها تابلوهایی نصب کنند که در آن تمام برنامه، ظرفیت و تسهیلات اعطایی و تعهد اشتغال و میزان اشتغالی که صورت گرفته درج شود. در بررسی‌های انجام شده ۵ درصد عدم تحقق در ۲۵ درصد از طرح‌های اشتغال به سبب بالا رفتن نرخ ارز و همچنین ثبت نام تعدادی از کارمندان که حق استفاده از مشاغل روستایی را نداشتند، شناسایی شده به همین دلیل اعتبار تخصیص یافته کفاف طرح‌های تعهد شده را نداده است.

وی خاطر نشان کرد:  ۴۸۰ میلیارد اعتبار برای مشاغل روستایی در نظر گرفته شده که  از این مبلغ تنها ۱۹۸ میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده شده که در استان ۳۵ درصد بیشتر از اعتبار تخصیص یافته یعنی ۲۷۰ میلیارد تومان تسهیلات ارائه شده است.

دبیر کارگروه اشتغال آذربایجان غربی درباره مشکلات بیکاری با استناد به آمار مرکز آمار کشور گفت: در سال ۹۵ حدود ۱۱۷ هزار بیکار در کشور وجود داشته  که  در سال  ۹۶ این رقم با افزایش ۴۳ هزار نفری به ۱۶۰ هزار نفر رسیده است چرا که بیشتر افراد به دلیل افکار حاضر در خانواده مایل به اشتغال در ارگان‌های دولتی هستند.

انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با دانشگاه‌ها برای خدمات‌دهی به دانشجویان

نقی زاده افزود: مشکل فرهنگ اجتماعی و آماده نبودن جوانان برای ورود به بنگاه‌های اقتصادی و بازار کار سبب ایجاد مشکل در اشتغال است.

وی درباره وظیفه دانشگاه‌ها در مهارت‌آموزی دانشجویان گفت: دانشجویان دانش لازم را در اختیار دارند ولی برای ورود به بازار کار در کنار دانش مهارت کافی نیز نیاز است که متأسفانه آنها در پایان دوران تحصیل فقط یک سابقه تحصیلی در دست دارند که همخوانی با نیازهای بنگاه‌های اقتصادی ندارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی با بیان اینکه دولت با تزریق نقدینگی به موقع می‌تواند این نرخ را کاهش دهد افزود: نرخ بیکاری جوانان دو برابر نرخ بیکاری کل کشور است که همین مهم سبب انباشت بیکاران تحصیل‌کرده در پشت دروازه‌های اقتصاد کشور می‌شود.

نقی زاده با اشاره به  هدف توانمندسازی دانشجوها برای  ورود به بازار کار بیان کرد: به منظور خدمات‌دهی به دانشجویان با عنوان طرح کریرسرویس، ۱۰ تفاهم نامه مشترک با دانشگاه‌ها و تفاهم نامه دوم نیز با آموزش‌وپرورش به منظور توانمندسازی فارغ التحصیلان دبیرستانی منعقد شده است.

وی افزود: دانشگاه‌ها یک دهم رشته‌های مشاغل موجود در بازار را آموزش می‌دهند و در یک دهم از این رشته‌ها مانند رشته پزشکی و مهندسی متمرکز شده‌ایم.

سیاست دولت برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در آذربایجان غربی

دبیر کمیته اشتغال اتباع خارجی آذربایجان غربی درباره اثربخشی سرمایه‌گذاری خارجی نیز گفت: میزان اشتغال اتباع خارجی در استان ۱۶۷ نفر بوده و با توجه به اینکه تسهیلات در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاران خارجی همانند تسهیلات مد نظر برای یک کارکن یا کارگر است به همین دلیل سرمایه‌گذاری از سوی اتباع خارجی ضعیف بوده است.

نقی زاده افزود: استان آذربایجان غربی به سبب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه‌های درب ضد سرقت، مبلمان و MDF جزو استان‌های برتر شناخته شده است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خارجی در کاهش نرخ بیکاری تأثیر گذار بوده، گفت: با سیاست‌گذاری انجام گرفته در استان پنجره واحد اشتغال در امسال راه‌اندازی شد که به واسطه این سیاست طرح‌های مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی مطرح شده است.

دبیر کمیته اشتغال اتباع خارجی آذربایجان غربی گفت: تولید برق از سلول‌های خورشیدی توسط سرمایه‌گذار آذربایجانی و پوشاک توسط اتباع چینی در منطقه خوی از امسال شروع شده است.

درج دیدگاه