پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

در راستای اجرای برنامه ششم توسعه

زنجیره تولید نهال پیوندی گردو ایجاد شد

برنامه ششم توسعه تولید زنجیره همدان گردو کشاورزی

طبق برنامه ششم توسعه ۶۰ هزار هکتار از باغات گردو باید از طریق سرشاخه کاری اصلاح و ۲۲ هزار هکتار به سطح زیرکشت گردو اضافه شود.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان از ایجاد زنجیره تولید نهال پیوندی گواهی شده گردو برای نخستین بار در همدان خبر داد.

به گزارش تعاون آنلاین رضا عباسی، مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان در این زمینه گفت: طبق برنامه ششم توسعه ۶۰ هزار هکتار از باغات گردو باید از طریق سرشاخه کاری اصلاح و ۲۲ هزار هکتار به سطح زیرکشت گردو اضافه شود.

۴ هزار هکتار از اراضی تعاونی‌ها در طرح ارتقای بهره‌وری محصولات کشاورزی قرار گرفتند

رضا عباسی افزود: بنابراین با توجه به ضرورت موجود، با همت اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان همدان برای نخستین بار در کشور زنجیره تولید پیوندک و نهال پیوندی گواهی شده گردو در شهرستان تویسرکان راه اندازی شده و در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت بی شمار این طرح تاکید کرد: کاهش سن باردهی درختان گردو از هشت تا ۱۰ سال در نهال بذری به سه تا چهار سال در نهال‌های پیوندی، افزایش عملکرد محصول و تولید میوه‌های یکنواخت به لحاظ اندازه، وزن، رنگ از موارد مهم اجرای این طرح محسوب می‌شود.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان با بیان اینکه با اجرای این طرح نه تنها استان همدان بلکه بخش عظیمی از کشور از واردات پیوندک و نهال‌های خـارجی بی‌نیاز خواهد شد، گفت: در آینده می‌توان بخشی از نهال‌های تولیدی را به خارج از کشور صادر کرد.

درج دیدگاه