جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

بهره برداری از سامانه سوخت رسانی به کشتی ها در خلیج فارس

تعاون آنلاین – سامانه سوخت رسانی به کشتی های عبوری در خلیج فارس امروز با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سلخ قشم به بهره برداری رسید.

با بهره برداری از طرح سوخت رسانی شرکت ستاره قشم در منطقه سلخ ، قشم به کانون مهم سوخت رسانی کشتی های عبوری از خلیج فارس (بانکرینگ) در سواحل ایران تبدیل می شود.
مدیرعامل شرکت سوخت رسانی و خدمات ستاره قشم گفت: این طرح مهم نفتی با ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار با مشارکت ۶۰ درصدی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ،۲۵ درصدی سازمان منطقه آزاد قشم و ۱۵ درصدی شرکت ملی نفتکش ایران اجرا شده است.

احمد سرکَندی افزود: در اجرای این طرح در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار در روستای سلخ ، ۱۰ مخزن ذخیره سوخت به ارتفاع ۹ متر و قطر ۲۷ متر ساخته شده است .
وی گفت:ظرفیت ذخیره سازی مرحله نخست طرح سوخت رسانی به کشتی های عبوری از خلیج فارس ۵۲ هزار و ۶۰۰ متر مکعب سوخت سنگین و گازوئیل است که ظرفیت سوخت رسانی تا یک میلیون تن را در سال دارد.
مدیرعامل شرکت سوخت رسانی و خدمات ستاره قشم افزود: با تکمیل مراحل سوم و چهارم این طرح تا ۲ سال آینده و افزایش مخزن ها ، ظرفیت ذخیره سوخت در بندر سلخ قشم به ۷۵۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.
احمد سرکَندی گفت: تکمیل پست اسکله ها و موج شکن ها مرحله دوم این طرح است که تا یک سال دیگر به بهره برداری می رسد.
مرحله دوم طرح سوخت رسانی سلخ ساخت دو موج شکن است که موج شکن اول هزار و ۶۵۰ متر طول دارد که اکنون هزار و ۲۰۰ متر آن ساخته شده است.
وی افزود: موج شکن دوم نیز ۶۰۰ مترطول دارد که ۴۰۰ متر آن در مرحله نخست تکمیل شده است که با تکمیل موج شکن اصلی و فرعی ، حوضچه آرامش برای پهلوگیری کشتی ها ایجاد می شود.
مدیرعامل شرکت سوخت رسانی و خدمات ستاره قشم گفت: این طرح دارای ۲ اسکله در کنار موج شکن اصلی و ۵ اسکله در بخش پسکرانه حوضچه آرامش است که  ۲ اسکله ۱۰ هزار تنی و ۳۵ هزار تنی را شامل می شود.
طرح سوخت رسانی به کشتی ها از سال ۸۷ آغاز شده است.
روستای سلخ در ۷۰ کیلومتری قشم قرار دارد.
موقعیت منطقه سلخ جزیره قشم برای سوخت گیری در مقایسه با بندر فجیره امارات عربی متحده عربی به علت کاهش ۴۰۰کیلومتری (۲۶۰ مایلی) در رفت وبرگشت برای کشتی ها مقرون به صرفه است.

درج دیدگاه