جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

غفلت از دیپلماسی اقتصادی در سال‌های اخیر

رییس اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه در دنیا اقتصاد از سیاست و دیپلماسی قابل تفکیک نیست تاکید کرد: وزارت امور خارجه می‌تواند تسهیل گر فعالیت های اقتصادی باشد و در این مسیر از ظرفیت تعاونی ها استفاده کند. به گزارش تعاون آنلاین، بهمن عبدالهی رییس اتاق تعاون ایران در نشست صبحانه کاری با […]

رییس اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه در دنیا اقتصاد از سیاست و دیپلماسی قابل تفکیک نیست تاکید کرد: وزارت امور خارجه می‌تواند تسهیل گر فعالیت های اقتصادی باشد و در این مسیر از ظرفیت تعاونی ها استفاده کند.
به گزارش تعاون آنلاین، بهمن عبدالهی رییس اتاق تعاون ایران در نشست صبحانه کاری با معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره جایگاه ویژه تعاون در قوانین کشور گفت: در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ هزار تعاونی فعال در کشور هستند که هرچند تعداد تعاونی های ثبت شده بیش از این است اما در سالهی اخیر تعدادی از تعاونی ها تعطیل شدند.

وی افزود: اکثرا تصور می‌کنند تعاونی ها مشتمل بر مسکن و مصرف هستند در حالی که تعاونی ها در بیش از ۱۲۰ رشته شغلی فعالند و بخش عمدت تولیدات و خدمات در بخش پتروشیمی، دام و طیور، حمل و نقل، دانش بنیان و امثال آن مربوط به بخش تعاونی است.

وی اظهار داشت: سهم بخش تعاون از اقتصاد بالغ بر ۷ درصد است که با هدف گذاری ۲۵ درصدی که در قانون برنامه پنجم توسعه مطرح شده فاصله دارد.

رییس اتاق تعاون گفت: اکنون بالغ بر ۱۴ میلیون نفر عضو تعاونی ها هستند و۴۰ میلیون نفر از خدمات تعاونی ها استفاده میکنند که اگر سهم تعاونی های سهام عدالت را اضافه کنبم بالغ بر ۵۲ میلیون نفر خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه در سالهای گذشته اقتصاد در دیپلماسی مغفول مانده است انتصاب انصاری به معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه را مثبت ارزیابی کرد.

عبدالهی اظهار کرد: امروز هدف تمام دستگاه های دیپلماسی دنیا کسب منافع اقتصادی است و امیدواریم دستگاه دیپلماسی کشور ما بعد از سالها غفلت از این بخش بتواند فعال عمل کند.

وی افزود: دستگاه دیپلماسی دستگاه اقتصادی نیست اما میتواند تسهیل گر فعالیت های اقتصادی باشد و در این مسیر میتواند ظرفیت های بخش تعاونی را مد نظر قرار دهد.

وی با اشاره به رونق اقتصاد تعاون در دیگر کشورها به خصوص از جمله کشورهایی اروپایی و چین تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم با افزایش تعاملات ما هم از فرصت های اقتصادی سایر کشورها در بخش تعاون استفاده کنیم.

درج دیدگاه