چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

به بهانه سرمایه‌گذاری خارجی اقدام به واردات تجهیزات نشود/ در بخش نیروگاهی به خودکفایی رسیدیم

مدیرعامل شرکت مپنا گفت: توربین گازی ام.جی.تی ۴۰ توسط متخصصان داخلی تولید و آماده ورود به صنعت نیروگاهی شده است. به گزارش تعاون آنلاین، عباس علی آبادی روز یکشنبه در نشست خبری، افزود: اکنون و با تولید این توربین در بخش نیروگاهی به خود اتکایی رسیده ایم. وی افزود: ساخت این توربین موجب شد تا […]

مدیرعامل شرکت مپنا گفت: توربین گازی ام.جی.تی ۴۰ توسط متخصصان داخلی تولید و آماده ورود به صنعت نیروگاهی شده است.
به گزارش تعاون آنلاین، عباس علی آبادی روز یکشنبه در نشست خبری، افزود: اکنون و با تولید این توربین در بخش نیروگاهی به خود اتکایی رسیده ایم.

وی افزود: ساخت این توربین موجب شد تا توانایی تولید انواع توربین های نیروگاهی از مقیاس کوچک تا بزرگ در کشور ایجاد شده است.

علی آبادی خاطرنشان ساخت: اکثر قطعات این توربین به دست متخصصان داخلی ساخته شده و وابستگی به بیرون از مرزها را کاهش می دهد.

این متخصص صنعتی اضافه کرد: این توربین گازی امکان استفاده در هر شرایط آب و هوایی را دارد و تلاش می شود از آن در صنعت نفت و گاز علاوه بر صنعت نیروگاهی استفاده شود.

وی ارزش سرمایه گذاری صورت گرفته برای تولید این توربین را ۴۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: این سرمایه گذاری برای مراحل مختلف از تحقیق و توسعه تا تولید محصول انجام شده است.

آمادگی برای جمع آوری گاز فلر

به گفته علی آبادی، ایران در بین هفت کشوری قرار دارد که بیشترین گاز فلر را تولید می کنند و باید برای جمع آوری این نوع گاز که به محیط زیست آسیب می رساند، تلاش شود.

وی گفت: توربین گازی جدید این شرکت قابلیت جمع آوری گاز فلر را خواهد داشت و لازم است، ابتدا برای تجمیع این گازها از میادین مختلف اقدام شود.

علی آبادی خاطرنشان ساخت: تلاش می شود با جمع آوری گاز فلر آن را برای تولید برق استفاده، تا بدین ترتیب آسیب محیط زیست کاهش یابد.

به گفته این تولید کننده تجهیزات نیروگاهی گاز فلر در عسلویه و خوزستان تولید می شود و برای تولید برق باید تجمیع شوند.

همکاری با آلمان و سوریه

وی همکاری این شرکت با زیمنس آلمان را خاطرنشان کردو گفت: شرکت زیمنس از شرکای قدیمی است و همچنان با یکدیگر همکاری داریم، همچنین از سال های گذشته در سوریه فعالیت داشتیم.

به گفته علی آبادی، این شرکت در سوریه ۲ نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی ساخته که در مجموع یکهزارمگاوات برق تولید می کند.

استقبال از سرمایه گذاران

وی در باره فعالیت یک شرکت ترکیه‌ ای در ایران برای احداث نیروگاه گفت: یک شرکت ترکیه ای به عنوان سرمایه‌گذار وارد ایران شده، اما هنوز پروژه‌ای به نتیجه نرسیده است.

علی آبادی با بیان اینکه از ورود سرمایه ‌گذار استقبال می‌کنیم، افزود: تاکید این است که هر نیروگاهی که احداث می‌شود، اولویت استفاده از تجهیزات آن باید استفاده از تجهیزات داخلی باشد، نه اینکه به بهانه سرمایه‌گذاری خارجی اقدام به واردات تجهیزات شود.

تداوم واردات در برابر تجهیزات مشابه داخلی

این تولید کننده تجهیزات نیروگاهی با بیان اینکه هنوز بسیاری از تجهیزاتی که امکان ساخت آنها در داخل وجود دارد، ازخارج وارد می شوند گفت: نوع خارجی این توربین ساخت مپنا اکنون درحال بهره برداری است و انتظار می رود در آینده واردات آن قطع شود.

توربین جدید بازدهی ۳۰ تا ۴۰درصدی

وی بازدهی توربین جدید را بین ۳۰ تا ۴۰درصد ذکر کرد که امکان افزایش دارد و کار ساخت این توربین از سال ۱۳۹۱ و با آغاز مطالعات کلید خورد ودر مدت ۶ سال آماده بهره برداری شد.

به گفته علی آبادی، ساخت این نوع توربین فقط براساس نیاز و سفارش مشتریان انجام می شود بنابراین تولید انبوه ندارد.

وی افزود: تاکنون امکان تولید توربین بالای ۱۰۰ مگاوات وجود نداشت، اما اکنون این امکان فراهم شده است.

تولید لکوموتیو

این تولید کننده تجهیزات نیروگاهی از فراهم شدن امکان تولید لکوموتیو خبرداد و گفت: اکنون هفت دستگاه لکوموتیو تولیدی این شرکت در راه آهن مورد استفاده قرار گرفته است.

علی آبادی افزود: تلاش می شود لکوموتیو های تولید شده به شکل اجاره در اختیار شرکت های ریلی قرارگیرد و برای این امر ساخت ۱۵۰ لکوموتیودر دستور قرار گرفته است.