چهارشنبه, فروردین ۲۹, ۱۴۰۳

وزیر ارتباطات:

پاسخ وزیر ارتباطات به منتقدان دولت

تعاون آنلاین – حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران امروز با پاسخگویی به برخی کنایه‌های منتقدان دولت همراه شد.

محمود واعظی صبح امروز میهمان اتاق بازرگانی کشور شد تا به دیدار رو در رو با فعالان بخش  ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور بپردازد اما بخش‌هایی از صحبت‌های وی نیز به پاسخگویی به منتقدان دولت ربط پیدا کرد.

وی در بخشی از این صحبت‌ها، اظهار کرد: در سالگرد برجام صداوسیما گزارشی تهیه کرده که اگر فردی آن را ببیند فکر می‌کند که پس از برجام نه تنها تغییری ایجاد نشده، بلکه همه چیز بدتر شده است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: اکنون عده‌ای به‌طور دائم به دولت فشار می‌آورند به عنوان مثال در حوزه  ارتباطات و فناوری اطلاعات این فشارها وجود دارد و حتی در مجلس قبل به ما کارت زرد دادند، اما ما انتظار داریم حداقل کمی شور و شوق ایجاد شده و از اقداماتی که صورت می‌گیرد یاد شود.

واعظی همچنین به بحث ورود ایرباس به کشور اشاره کرد و گفت: خرید هواپیمای نو بد است که اینگونه به ما حمله می‌کنند.

این عضو کابینه دولت همچنین به افزایش فروش نفت اشاره کرد و گفت: ماه گذشته دو میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه نفت فروخته‌ایم آیا این موضوع بد است یا این‌که اکنون ما با کشورهای مختلف در حوزه بانکی تعامل برقرار کرده‌ایم بد تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در خصوص برجام اینگونه عنوان کردند که اگر صحبتی می‌کنم مربوط به بدعهدی آمریکاست و گرنه در این‌که تیم مذاکره‌کننده تمام توان خود را به کار گرفته شکی نیست. حال عده‌ای می‌آیند و به جای بدعهدی آمریکا، دولت را می‌زنند.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز در پاسخ به برخی مشکلاتی از سوی نمایندگان بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفته بود، عنوان کرد: ما تابع قانون هستیم و زمانی که قانون وجود دارد ما حتی اگر با آن موافق هم نباشیم، نمی‌توانیم خلاف آن حکم دهیم و این رویه در دولت قبل بود که اتفاق می‌افتاد.

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز بر این نکته تاکید کرد که تلاش دولت حل مشکلات مردم و فعالان اقتصادی است و در این خصوص تلاش‌های متعدد صورت می‌گیرد تا موجب رونق کسب‌وکار شود.

وی همچنین تصریح کرد: اعتقاد ما بر آن است که حوزه ict می‌تواند در کشور نیز تحول ایجاد کند. در ابتدای دولت درآمد این بخش حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بود، اما اکنون این رقم به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته لازم است تا پایان برنامه ششم توسعه سه برابر شود که البته در این مورد لازم است بخش خصوصی وارد شود.

وزیر ارتباطات کشور همچنین به بحث اهمیت ict بر اشتغالزایی اشاره کرد و گفت: قصد حل معضل اشتغال از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت است، اما ما در این حوزه مخالف روشی هستیم که در دولت قبل به کار گرفته شد، چرا که با استخدام افراد در ادارات دولتی نه تنها مشکلی حل نشده، بلکه هزینه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری هم به این بخش منتقل می‌شود. در حالی که برای حل معضل اشتغال باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کرد که بخش خصوصی فعالیت داشته باشد و برهمین اساس اشتغالزایی ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، واعظی در ارتباط با خلاهای قانونی حوزه  ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز یادآور شد: عده‌ای می‌خواهند قوانینی که در فضای حقیقی وجود دارد به فضای مجازی هم تسری دهند، اما ما به دنبال پیگیری موضوع هستیم و در این خصوص با وزارتخانه‌های کشور، ارشاد و کار نیز صحبت‌هایی صورت گرفته تا معضلاتی به عنوان مثال برای نرم‌افزارهایی مانند اسنپ و تپسی ایجاد شده برطرف شود.

وی در پاسخ به مطلبی مبنی بر مشکلات زیرساخت تاکید کرد: مطمئنیم زیرساخت‌های ارتباطی در هیچ کجای کشور مشکل ندارد.

وزیر ارتباطات کشور در ارتباط با بحث مجوزهای ارائه شده در حوزه  ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز عنوان کرد: به عنوان مثال در حوزه FCPها ۱۷ مجوز صادر شده اما این پروانه‌ها در شرایطی اعطا شده که ما از توان مالی شرکت‌ها خبر داریم و می‌دانیم سرمایه آنها چقدر است برهمین اساس حتی مشوق‌هایی را در نظر گرفتیم تا این شرکت‌ها به شکل کنسرسیوم فعالیت کنند.

واعظی ادامه داد: ما اکنون یک شرکت مخابرات داریم که اگر دو شرکت بزرگ دیگر نیز در این حوزه ایجاد می‌شد امکان رقابت بیشتر بوده و قدرت شرکت‌ها بیشتر بود، اما ما نمی‌توانیم بخش خصوصی را مجبور به کاری کنیم به هر صورت مخابرات واگذار نشده که از انحصار دولت وارد انحصار دیگری شود.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود نیز به موضوع رجیستری اشاره کرد و گفت: در این خصوص دو بار در دولت قبل هجوم برده شد و برهمین اساس دو بار با عجله اقداماتی صورت گرفت که موفق نبود، اما این‌که حال به‌طور مداوم رادیو و تلویزیون می‌گویند چرا اجرای این طرح دیر شده موضوعی است که در خصوص آن باید دقت داشت. اجرای این کار یک کار فنی به‌شمار می‌رود و برای آن نیاز به زمان است.

وزیر ارتباطات کشور ادامه داد: اکنون به صورت پایلوت اجرای این طرح در حال آماده‌سازی است، اما ما اجرای نهایی آن را زمانی آغاز می‌کنیم که شکست سوم رخ ندهد و از سوی دیگر نارضایتی مردم هم پیش نیاید.

واعظی خطاب به منتقدان عدم اجرای این طرح افزود: اجازه دهید کار درست انجام شود سال‌هاست که بیش از ۹۷ درصد گوشی‌های کشور از طریق قاچاق وارد می‌شوند. اگر این رویه چند ماه دیگر هم رخ دهد اتفاقی نمی‌افتد، اما به هر صورت لازم است طرح رجیستری به شکل درست اجرا شود.

وی ادامه داد: البته ایرانی‌ها در این بخش هم توان بالایی دارند و به عنوان مثال گاه شاهدیم یک محموله کوچک را به‌طور قانونی وارد کرده و بعد شماره IMEI آن را به نمونه‌های قاچاق تسری می‌دهند.

وزیر ارتباطات افزود: ما در ابتدای کار به بخش‌های دیگری که در اجرای این طرح مسوولیت دارند گفتیم که مسوولیت آنها را بپذیرند تا ما هم همکاری کنیم اما آنها اصرار داشتند که اجرای این طرح در وزارت ارتباطات دنبال شود و ما هم از آن زمان تاکید کردیم که اگر قرار است این طرح در وزارتخانه ما انجام شود ترجیح می‌دهیم کار به شکل درست انجام شود. حال نیز تا زمانی که مرحله آزمایشی این طرح طی شود فکر می‌کنیم زمان به خردادماه و تیرماه سال آینده برسد.

واعظی در بخشی از صحبت‌های خود نیز بار دیگر به بحث حضور مجوز برای کانال‌هایی که تعداد اعضای آنها بالاست پرداخت و گفت: اکنون تنها یک روزنامه که فقط ۱۵۰۰ نسخه آن خوانده و ثبت می‌شود، متولی مشخصی دارد، اما ما می‌خواهیم متولی کانال‌ها هم مشخص شده و وضعیت آنها ساماندهی شود، چرا که گاهی مطالب، شایعات و حرف‌های بی‌اساسی دراین کانال‌ها مطرح می‌شود.

درج دیدگاه