پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

بیمه ۱۵ هزار کولبر از فروردین ۹۶

در پی بازدید اعضای کمیته حقیقت یاب مجلس شورای اسلامی از مناطق مرزی به منظور بررسی وضعیت  کولبران کرد، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اعلام کرد: با پیگیری‌های مستمر و همکاری استانداری کردستان، تمامی کولبران این استان، می‌توانند از حمایت‌های صندوق بیمه برخوردار شوند. به گزارش پایگاه خبری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، […]

در پی بازدید اعضای کمیته حقیقت یاب مجلس شورای اسلامی از مناطق مرزی به منظور بررسی وضعیت  کولبران کرد، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اعلام کرد: با پیگیری‌های مستمر و همکاری استانداری کردستان، تمامی کولبران این استان، می‌توانند از حمایت‌های صندوق بیمه برخوردار شوند.
به گزارش پایگاه خبری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، «محمدرضا رستمی» گفت: «موضوع بیمه شدن کولبران کردستان با توجه به ضرورت توجه به این اقشار، از مهم‌ترین دستورکارهای ماه‌های اخیر صندوق بیمه اجتماعی بود که خوشبختانه با تأکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همکاری‌های همه جانبه استاندار کردستان، تفاهمنامه  این اقدام در سفر اخیر مقام عالی وزارت به این استان منعقد شد.
بر اساس این تفاهمنامه  برای ۱۵ هزار کولبر استان کردستان که آمار آنها از سوی استانداری به صندوق بیمه اجتماعی ارائه شده، در سال آینده دفترچه کولبری صادر خواهد شد و این افراد که به طور عام ساکن روستاهای شهرستان‌های سقز، مریوان، سروآباد و بانه هستند می‌توانند از سال ۹۶ تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی قرار بگیرند.
در همین حال نماینده مردم سردشت و پیرانشهر نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: با موافقت ربیعی، کولبران مرزی نیمه دوم فروردین ۹۶ بیمه می‌شوند. رسول خضری بدون اشاره به جزئیات چگونگی بیمه شدن کولبران کردستانی گفت: روز گذشته در جلسه‌ای سه ساعته با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تفاهمنامه‌ای را امضا کردیم که بر این اساس کولبران مرزی نیمه دوم فروردین ماه ۹۶ بیمه تأمین اجتماعی شوند که این بیمه شامل بیمه مستمری، عمر، بیکاری و درمان آنان می‌شود. او با یادآوری اینکه ۱۶ تا ۱۷ هزار کولبر مرزی وجود دارد، افزود: این کولبران با مشکلات زیادی مواجه هستند که امیدواریم مشکلات دیگر آنان حل شود.
او افزود: کولبران به دلایل مختلف در مرزها با اصابت گلوله جانشان را از دست می‌دهند و خانواده‌های آنها بی‌سرپرست می‌شوند، از این رو باید نیروهای مرزی و نیروی انتظامی در صورت مشکوک شدن به فرد او را بازداشت کنند تا به وضعیت وی در دادگاه صالحه رسیدگی و حکم صادر شود نه اینکه هنگ مرزی به دلیل مشکوک شدن به فردی به او تیراندازی کند.
خضری اظهار امیدواری کرد که قول دولت برای بیمه این کولبران محقق شده و مشکل این افراد حل شود. او یکی از مطالبات کولبران را حذف دلالان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بیشتر پول به جیب دلالان می‌رود و کولبران ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.
به گفته او کولبران همچنین خواهان مناسب‌سازی مسیر برای تردد هستند و می‌خواهند در معابری از وسایل حمل و نقل موتوری یا چهارچرخه استفاده شود تا کولبران ناچار به حمل بار بالغ بر ۲۰۰ کیلو نشوند.خضری یکی دیگر از مطالبات کولبران را اجرایی شدن درست قانون مربوط به معابر مرزی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب دانست و تأکید کرد که طبق قانون انسداد مرزها، باید برای معیشت مرزنشینان فکری شود.
قرار بود طبق قانون استانداری‌ با همکاری سپاه معابر را برای معیشت مرزنشینان مساعد کند تا مرزنشینان با گرفتن مجوز بتوانند زندگی خود را از طریق واردات کالا به صورت جزیی تأمین کنند، اما اکنون مشاهده می‌شود افراد سودجو مجوزهای ورود کالاهای چندهزارتنی را دریافت می‌کنند که نه تنها به وضعیت بازار لطمه وارد می‌کند که هیچ عایدی نیز برای مرزنشینان ندارد.

درج دیدگاه