شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

تابلوهای بورس و فرابورس ایران آماده پذیرش تعاونی‌ها شدند

تابلوهای بورس و فرابورس ایران آماده پذیرش تعاونی‌ها شدند
تابلوهای بورس و فرابورس ایران آماده پذیرش تعاونی‌ها شدند

تعاون آنلاین- ورود تعاونی‌ها به بازار سرمایه پس از سال‌ها کش و قوس میان دولت، بخش تعاون و سازمان بورس و اوارق بهادار به عنوان متولی معاملات، با تغییر اساسنامه به خط پایان خود رسید. محمدصادق پور- به گزارش گروه بورس پایگاه خبری تعاون آنلاین، ورود تعاونی‌های سهامی عام به بازار سرمایه، موضوع بسیار پیچیده […]

تعاون آنلاین- ورود تعاونی‌ها به بازار سرمایه پس از سال‌ها کش و قوس میان دولت، بخش تعاون و سازمان بورس و اوارق بهادار به عنوان متولی معاملات، با تغییر اساسنامه به خط پایان خود رسید.
محمدصادق پور- به گزارش گروه بورس پایگاه خبری تعاون آنلاین، ورود تعاونی‌های سهامی عام به بازار سرمایه، موضوع بسیار پیچیده و عمیقی بود که باید ساعت‌ها بر روی آن کار کارشناسی و فنی صورت می‌پذیرفت؛ چراکه زیرساخت‌های بازار سرمایه کشور برای ورود تعاونی‌ها با ماهیت مالکیت اعضا، عملاً آماده نبود.
بر همین اساس تعاونی‌ها که تنها از یک مسیر برای تأمین مالی یعنی نظام بانکی کشور استفاده می‌کردند، اکنون با چراغ سبز سازمان بورس و اوراق بهادار گام‌های جدی برای انجام معاملات سهام برخواهند داشت تا جاده تأمین مالی این بخش مولد اقتصادی دوطرفه باشد.
تعاونی‌ها به دلیل محدودیت مالکیت اعضا و یکسان تمام افراد عضو در آن، امکان انجام معامله در بورس را نداشتند و از طرفی به دلیل نبود اساسنامه متناسب با مقررات بورسی، باید دچار تغییر و تحولات بزرگی می‌شدند تا قابلیت‌های لازم را برای ورود به تابلوهای برتر بازار سهام پیدا کنند.
اخیراً از سوی اتاق تعاون ایران، معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس و اوراق بهادار تفاهمی برای تغییر اساسنامه ایجاد شد تا بر اساس آن تعاوی‌های متعارف با تغییرات لازم آمادگی‌های لازم را برای ورود به فرابورس و بورس اوراق بهادار تهران داشته باشند.
هم‌اکنون طبق جدیدترین آمارها، ۱۴ شرکت تعاونی سهامی عام در کشور فعال هستند که سرمایه‌ای بالغ بر هزار میلیارد ریال دارند و با افزایش سرمایه آنان می‌توان شاهد افزایش قدرت مانور برای فعالیت‌ها و عملیات‌‌های مالی داشته باشند.
با این حساب به دلیل ماهیت سهام دو بازار فرابورس و بورس عملاً پیشنهاد بورس تعاون در این مرحله منتفی و به جای آن تابلوهای بازار سرمایه جایگزین خواهند شد تا امکان ارتقای آنان در بازارهای مختلف سهام وجود داشته باشد و در صورت افزایش شفافیت مالی و سهام شناور و سایر مؤلفه‌های موثر بر کارایی شرکت‌ها، می‌توان شاهد افزایش میزان نقدشوندگی تعاونی‌ها بود.
در این باره علیرضا ناطقی، مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است که موانع پیش روی تعاونی‌ها برای ورود به فرابورس و بورس تهران برداشته شده و در آینده تحولی عظیم در این بخش رخ خواهد داد.
وی می‌گوید: تعاونی‌ها در سطح کشور فعالیت‌های مختلفی در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی، دانش‌بنیان و تأمین نیاز انجام می‌دهند که در تنوع فعالیت‌های آنان سرمایه‌گذاران نیز رغبت بیش‌تری برای بررسی ورود به این بخش خواهند داشت.
ناطقی همچنین از آمادگی چند شرکت تعاونی برای ورود به بازارهای سهام خبر داده و این‌طور روایت می‌کند که با آماده‌سازی صورت‌های مالی طبق استانداردهای سازمان بورس و اوراق بهادار از یک طرف و آماده‌سازی طرح توجیهی کسب و کار و امکان افزایش سودآوری در اینده از طرف دیگر از مزیت‌های این شرکت‌ها برای ورود به بورس به شمار می‌روند.
شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با بیان اینکه محدودیتی برای ورود به شرکت تعاونی بورس به لحاظ میزان سرمایه وجود ندارد، معتقد است، شرکت‌های تعاونی حتماً باید «سهامی عام» باشند و میزان سهام این شرکت‌ها دیگر محدود به عضویت نیست و درصد مالکیت تلقی خواهد شد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، می‌گوید: اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند در شرکت‌های تعاونی سهامی عام سهم داشته باشند و اشخاص حقوقی تا ۵ درصد سهام شرکت‌ها را می‌تواند در اختیار بگیرند و اگر شخصیت حقوقی تعاونی فراگیر باشد می‌تواند تا ۱۰ درصد سهام را خریداری کند. بنابراین نقدشوندگی مناسبی برای این قبیل شرکت‌ها به وجود آمده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان ارتقای تعاونی‌های سهامی عام در تابلوهای اصلی بازار سهام وجود دارد یا خیر، اینطور روایت می‌کند که در مرحله بعدی این شرکت‌ها پس از پذیرش در فرابورس می‌توانند وارد بازارهای اصلی بورس اوراق بهادار تهران شوند.
بر اساس این گزارش بازار سرمایه کشور به دلیل سازوکار شفاف و روند معاملات مشخص آن، مقررات بسیار سخت و دست‌وپاگیری دارد و در صورت عبور شرکت‌های تعاونی از این فیلترها می‌توان شاهد رونق بیش‌تر معاملات در بازار سرمایه بود.
از طرفی شرکت‌های تعاونی در میان سایر بنگاه‌های اقتصادی دارای شرایط خاص برای شفافیت دارند که به نظر می‌رسد ورود آنان به بازار سهام چندان دشوار و یا سخت نباشد.

بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون نیز در این گفت‌وگو با اشاره به مزیت‌های ورود بخش تعاون کشور به بازار سرمایه، معتقد است که رونق معاملات و افزایش دادوستدها با ورود بیش‌تر مردم به این بخش افزایش یافته و شاهد یک نوع تحول و دگرگونی در جهت تأمین مالی این بخش مولد اقتصاد خواهیم بود.
وی می‌گوید: تعاونی‌ها که شامل تعاونی‌های متعارف و تعاونی‌های سهامی عام هستند در آینده از امکانات بازار سرمایه کشور بهره‌مند شده و امیدواریم پس از ورود تعاونی‌های سهامی عام به فرابورس ایران، تابلوهای برتر بورس اوراق بهادار تهران نیز آماده انجام معاملات تعاونی‌ها شود.
هدف اصلی وزارت تعاون و اتاق تعاون ایران از ورود بخش تعاون به بازار سرمایه ایجاد پویایی و سرعت عمل در نقدشوندگی سهام آنان است تا در آینده یکی از چالش‌های اصلی این بخش یعنی سرمایه در گردش با ایجاد تدابیر لازم به فرصت تبدیل شود.
از طرفی هم‌اکنون بسیاری از تعاونی‌ها در سطح کشور حضور دارند که از امکانات بورس کالای ایران برای عرضه محصولات خود بهره می‌برند که طبق جدیدترین آمارها بیش از ۲ هزار میلیارد ریال از معاملات این بورس کالایی به بخش تعاون کشور اختصاص دارد و در صورت ادامه این روند شاهد گردش مالی عظیم آنان در بورس خواهیم بود.
با همکاری وزارت جهاد کشاورزی با تعاونی‌های کشاورزی در سطح کشور نیز می‌توان با جمع‌آوری محصولات از خرده‌فروشان، عرضه‌ها برای تداوم معاملات به شکل عمده انجام پذیرد تا این بخش همچنان به عنوان پرچم‌دار معاملات در بورس کالا به فعالیت خود ادامه دهد.
بر همین اساس، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون نیز در اقدامی جالب، تسهیلات دریافتی تعاونی‌ها و عرضه محصولات آنان در بورس کالا را ضمانت کرده و یک حاشیه امن برای سرمایه‌گذاران و خریداران برای اطمینان از انجام صحیح معاملات ایجاد کرده است.
بنابراین حلقه گمشده بازار سرمایه کشور با ورود تعاونی‌ها به بازار سهام تکمیل شده و می‌توان گفت سنگ‌اندازی‌ها و موانع موجود پیش روی بخش با تغییر اساسنامه اهتمام مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خط پایان خود رسیده است تا در آینده نزدیک تحولی عظیم برای افزایش گردش مالی تعاونی‌ها در کشور به واسطه مردمی بودن آنان و مشارکت عموم رخ دهد.
در صورت ورود تعاونی‌های نوپا در بازار سهام باید مسئولان بیش از گذشته به شرایط این بخش توجه کرده تا برای سایر تعاونی‌ها نیز الگویی سرآمد و قابل‌اتکا باشد.

درج دیدگاه