چهارشنبه, فروردین ۲۹, ۱۴۰۳

تامین ۵۰ درصد پنبه صنایع نساجی از تولید داخلی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: طبق برآوردها امسال حدود ۱۸۰ هزارتن وش و ۶۰ هزارتن پنبه محلوج در سطح زیرکشت ۷۱ هزار هکتار تولید خواهد شد که حدود ۵۰ درصد پنبه مورد نیاز صنایع نساجی را از محل تولید داخلی و بقیه با واردات تامین می شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: طبق برآوردها امسال حدود ۱۸۰ هزارتن وش و ۶۰ هزارتن پنبه محلوج در سطح زیرکشت ۷۱ هزار هکتار تولید خواهد شد که حدود ۵۰ درصد پنبه مورد نیاز صنایع نساجی را از محل تولید داخلی و بقیه با واردات تامین می شود.

به گزارش تعاون آنلاین، حسین شیرزاد در نخستین جلسه برنامه ریزی راهبردی پنبه اظهار داشت: کشور بدلیل برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب برای کشت پنبه، دارای سابقه طولانی در کشت انبوه این محصول محسوب می شود.

به گفته وی، نیاز سالیانه صنایع نساجی کشور به پنبه محلوج بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن است و وضعیت بذر و ضرورت تنوع بخشیدن به بذور مورد کشت بخصوص بذور مناسب برداشت ماشینی و بذور زودرس برای مناطقی که امکان کشت دوم در آنها وجود دار، باید فراهم شود.

شیرزاد اضافه کرد: جایگزینی ارقام تجاری مورد کشت با بذور عملکردهای بالا از جمله موضوع های با اهمیت و مورد توجه کارشناسان و دست اندرکاران است، تا به واسطه افزایش توان رقابتی تولید پنبه با سایر محصولات، موجب توسعه کشت و افزایش تولید پنبه خواهد شد.

وی ضمن برشمردن تحولات پنج ساله گذشته در زنجیره پنبه گفت: امروز ۱۰ رقم بذر پنبه از انواع زود و متوسط رس، مناسب برداشت ماشینی و همچنین بذور جایگزین ارقامی که اکنون کاشت می شود، در مناطق مختلف پنبه خیز کشور به کشت می رسد.

شیرزاد درباره وضعیت صنایع تبدیلی و تکمیلی پنبه در کشور اضافه کرد: تعداد کارخانه های پنبه پاک کنی فعال در کشور ۶۹ واحد با تعداد ۱۹۷ جین و ظرفیت تصفیه حدود ۳۰۰ هزار تن وش، در ۱۴ استان کشور است.

به گفته وی، براساس برنامه افق ۱۴۰۵ و محدودیت‌ منابع آبی، بر افزایش عملکرد در واحد سطح تاکید شده و در برنامه یادشده سطح زیر کشت پنبه ۱۰۰ هزار هکتار و وش تولیدی ۴۰۰ هزار تن هدف گذاری شده که با این رقم، افزایش تولید فعالیت کارخانه های غیرفعال و راکد فعلی، از سر گرفته خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: مطابق مفاد برنامه افق ۱۴۰۵ افزایش سطح زیر کشت در استان های گلستان و اردبیل در نظر گرفته شده به طوری که در استان گلستان برای افزایش ۳.۵ برابری سطح زیر کشت پنبه برنامه‌ریزی شده که اکنون سطح زیر کشت پنبه در استان گلستان ۱۰ هزار هکتار بوده و در برنامه افق وزارت جهاد کشاورزی، به ۳۵ هزار هکتار افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر در استان هایی نظیر فارس و خراسان رضوی افزایش سطح زیر کشت پنبه پیش بینی نشده و در سایر مناطق کشور نیز نوسان های سطح زیر کشت چندان قابل توجه نیست.

به گفته وی، طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی امسال ۱۰۰ درصد بذر پنبه کشور از نوع اصلاح شده در داخل تولید خواهد شد.

شیرزاد گفت: شرکت بین المللی کشاورزی و بازرگانی فجر سبز که وابسته به اتحادیه تعاونی های کشاورزی پنبه کشور است و حق انحصار تکثیر و تولید ۲ رقم بذر داخلی را در اختیار دارد، امسال حدود ۲۷ درصد بذر پنبه مورد نیاز کشور را تأمین کرده و هدف گذاری برنامه برای سال ۱۴۰۵، تأمین حدود ۷۰ درصد بذر کشور توسط این شرکت که سهام آن متعلق به کشاورزان پنبه کار است، انجام خواهد شد.

وی افزود: شرکت یاد شده براساس قرارداد با پنبه کاران، خرید وش های مزارع بذری را در اولویت کار خود قرار داده و همچنین تأمین نهاده های کشاورزی از قبیل کود شیمیایی و واردات مواد برگ ریز برای تسهیل در برداشت را نیز برعهده گرفته است.

این مقام مسئول در سازمان مزبور گفت: اقدام های موثری در زمینه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، توسط اتحادیه تخصصی پنبه با ایجاد سایت تحقیقات کاربردی، آموزشی و ترویجی در سطح ۷۰ هکتار دراستان فارس صورت گرفته و در این سایت از ۱۹ رقم بذر پنبه کشت شده ۱۰ رقم آن بذور خارجی و ۹ رقم آن بذور داخلی است.

وی اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزی برای انجام این نوع حمایت ها و به منظور خدمات رسانی بیشتر به کشاورزان پنبه کار، مدیریت کارخانه های کرک گیری از بذر پنبه را به شرکت یادشده واگذار کرده تا بتوان بذور پنبه دلینته شده (بدون کرک) در اختیار کشاورزان پنبه کار قرار داد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: برای تنوع بخشی به بذور پنبه مورد کشت در کشور با عملکردهای بالا، سازمان امسال نسبت به واردات ۶۰ تن بذر پنبه از دو رقم به نام های ماکسا و لیدر از کشور یونان اقدام و کشت کرد.

وی اضافه کرد: اکنون به دنبال ثبت این بذور به منظور تکثیر و تولید در کشور از طریق مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال هستیم که بزودی در صورت ثبت آن تولید و تکثیر این بذور با مشارکت شرکت(Golden West) یونان، در ایران انجام خواهد شد.

برنامه خرید تضمینی وش پنبه توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی

وی افزود: یکی از حمایت های سازمان مرکزی تعاون روستایی، تعیین قیمت خرید تضمینی است که بواسطه آن، کشاورزان اطمینان خاطر داشته باشند محصول تولیدی آنها خریدار دارد و همچنین سیاستهای حمایتی تأمین نقدینگی و ارائه تسهیلات به کشاورزان پنبه کار جهت تأمین قسمتی از هزینه های کاشت و داشت و برداشت امسال نیز همانند پنج سال گذشته، روندی افزایشی خواهد داشت.

براساس این گزارش، مسائلی همچون واگذاری کارخانه های کرک زدایی بذر پنبه در استان های خراسان رضوی و اردبیل، بهره مندی بیشتر از ارقام پرپتانسیل و واردات بذر پنبه از یونان و ترکیه، مذاکره مستمر با نمایندگی شرکت سینجنتا (syngenta argo ag ) سوئیس در خصوص واردات علف کش و سم ضد عفونی بذر، میزان نیازمندی به دستگاه کمباین برداشت و ماشین کاشت شامل ردیف کارها و نشاء کارها از جمله مباحث مورد بررسی بود.

همچنین واردات ارقام پرپتانسیل باویژگیهای مقاوم به آفات و بیماریها، کیفیت بالای الیاف از شرکت های معتبر خارجی برابر مقررات موسسه تحقیقات ثبت وگواهی بذر و نهال و سازمان حفظ نباتات، واردات سموم و علف کش، برگ ریزها با همکاری شرکت های داخلی و هماهنگی با سازمان حفظ نباتات در خصوص واردات و مصرف، هماهنگی در جابجایی بذر بین استان ها و نقش اتحادیه و سازمان مرکزی تعاون روستایی در آموزش به کشاورزان به لحاظ استفاده از علف کش ها، هورمون ها، تنظیم کننده های رشد، برگ ریز، کشت نشایی و استفاده از ارقام مناسب و مقاوم به آفات و بیماری ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

درج دیدگاه