چهارشنبه, فروردین ۲۹, ۱۴۰۳

تجربه مطالعه یک شرکت تعاونی بزرگ جهانی

نچه می خوانید تجربه یک شرکت تعاونی فعال در نیوزلند است که توانسته با گسترش فعالیت خود حجم قابل توجهی صادرات داشته باشد.

همیشه از تعاون و نقشی که می تواند در اقتصاد داشته باشد صحبت کردیم اما در ایران خیلی به این موضوع توجه نمی شود. شاید دلیل مهم این موضوع دولتی بودن اقتصاد باشد و برای پیشبرد اهداف این بخش ابتدا اقتصاد باید به بخش خصوصی سپرده شود که این موضوع هم با موانعی همراه است. آنچه می خوانید تجربه یک شرکت تعاونی فعال در نیوزلند است که توانسته با گسترش فعالیت خود حجم قابل توجهی صادرات داشته باشد. شرکت Fonterra کشور مالزی را به عنوان پایلوت صادراتی معرفی کرده و بعد از صادرات محصولات خود به این کشور فرآیند ارزش افزوده انجام می شود و به کشورهای دیگر می رسد.

اواخر سال ۲۰۱۷ در ماه نوامبر کنفرانس جهانی اتحادیه ببین المللی تعاونی در مالزی برگزار شد که شرکت Fonterra متعلق به کشور نیوزلند توانست موفقیت های خود را به رخ بکشد.

به گزارش تعاون آنلاین، در این کنفرانس نتیجه یک مطالعه در مورد چگونگی فعالیت و موفقیت یک تعاونی فعال در حوزه لبنیات بازگو شد.

شرکت Fonterra نیوزلند ۴۰ سال است که در کشور مالزی فعالیت دارد و اخیرا برای احداث دو شرکت دیگر حدود ۶.۴۳ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است. آنچه مشخص است اهمیت بازار بزرگ مالزی برای شرکت های بزرگ است، به طوریکه برخی از مدیران شرکت Fonterra بازار مالزی را بازار اولویت نامگذاری کردند.  از زمان باز شدن اولین تاسیسات لبنیات در Susumas در سال ۱۹۹۲، Fonterra همچنان در کشور مالزی سرمایه گذاری می کند که اکنون یکی از چهار بازار اصلی آن است.

نکته قابل توجه این مطالعه اینجا بود که کشور مالزی تنها ۶ درصد در زمینه لبنیات خودکفایی دارد اما به دلیل تمرکز بر صادرات جزو ۱۰ کشورر برتر صادرکننده لبنیات است. اهمیت مصرف و صادرات لبنیات در این کشور آنقدر بالاست که مصرف سرانه شیر در این کشور بسیار بالاتر از سایر کشورهای آسیایی است و حدودا ۵۰ کیلوگرم در سال می رسد. مصرف لبنیات در مالزی بیشتر به صورت شیر آشامیدنی و ماست است.

این غول تولید کننده محصولات لبنی نقش مهمی در کشور خود، نیوزیلند ایفا می کند و حضور زیادی در بازارهای شیلی و سریلانکا دارد.تقریبا ۹۵ درصد از محصولات Fonterra صادر می شوند. به طوریکه نیمی از محصولات این شرکت زمانی که به مالزی می رسد بعد از فرآیند های ارزش افزوده به کشورهای دیگر صادر می شود. کشورهای آسیایی ۲۰ درصد از سود ناخالص ملی Fonterra را که به ۱ میلیارد دلار می رسد بابت مالیات دریافت می کنند. البته نباید فراموش کرد که مالزی در این درآمد بزرگ نقش بسزایی را ایفا می کند. این تعاونی توانسته دو کارخانه تولیدی بزرگ احداث کند و افراد زیادی هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم مشغول به کار شوند.

 

درج دیدگاه