شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

تجمع سپرده گذاران موسسه اعتباری ثامن الحجج در محل معاونت تعاون

تعاون آنلاین – تعدادی از سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج صبح امروز در محل معاونت تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند و خواستار رسیدگی به مشکل خود شدند.

چندین سال است که بحران موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در کشور به وجود آمده و هنوز هم با حواشی دو موسسه میزان و ثامن‌الحجج ادامه دارد.  بانک مرکزی و برخی مسؤولان معتقدند فعالیت این دو موسسه غیر مجاز بوده و مردم هم نباید در این موسسات سرمایه‌گذاری می‌کردند.

حداقل در ۲ سال اخیر چندین بار بانک مرکزی اعلام کرده مردم از سپرده‌گذاری در موسسات فاقد مجوز پرهیز کنند و در صورت بروز مشکل بانک مرکزی قبول مسؤولیت نمی‌کند. موسسه مذکور در آستانه دریافت مجوز از بانک مرکزی بود اما قبل از دریافت این مجوز با بحران نقدینگی مواجه شد  و در نهایت اعلام ورشکستگی کرد. در ده سال گذشته بین ۵ تا ۶ هزار موسسه مالی و اعتباری در گوشه و کنار ایران مجوز گرفتند و حال یک به یک ناتوانی آنها در برآوردن تعهداتشان آشکار می شود. با این تعداد موسسات مالی در آینده نزدیک شاهد سونامی ورشکستگی موسسات خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار تعاون آنلاین، پس از گذشت یک سال و نیم از انحلال موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج سپرده گذاران این موسسه هنوز چشم انتظار دولت و بانک مرکزی هستند تا تدبیری برای حل این مشکل بیندیشند. بانک پارسیان بازپرداخت سپرده های این موسسه را انجام می داد اما چندی است که این بازپرداخت ها متوقف شده است. به همین جهت تعدادی از سپرده گذاران موسسه ثامن الحجج صبح امروز در محل معاونت تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تجمع کرده و خواستار احقاق حق خود شدند.

یکی از سپرده گذاران حاضر در تجمع به خبرنگار تعاون آنلاین گفت: در دولت قبل هم تعداد زیادی از موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز فعالیت می کردند که تعدادی از آنها تجمیع شدند و تشکیل یک بانک دادند. با این حال دولت جدید از این اقدام درس نگرفته و به خاطر مثبت کردن تراز بانک ها و عملکرد بانک مرکزی موسسه ثامن الحجج را که بزرگترین موسسه مالی و اعتباری کشور بود غیر قانونی اعلام کرد تا به حال با احتساب سود سپرده ها حدود ۴ هزار میلیارد تومان از پول مردم بلاتکلیف است. فقط ۳۵ درصد از سپرده های زیر ۳۰۰ میلیون پرداخت شده و بانک پاسارگاد مقدار زیادی از این منابع را جذب کرده و از این طریق از ورشکستگی نجات پیدا کرد.

photo5836889782972688370

درج دیدگاه