جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

سهم بخش تعاون از تسهیلات اشتغالزا

تسهیلات اشتغال مهدیان کبیری صندوق صمانت تعاون

دولت برای اجرای برنامه‌های تولید اشتغال در سال جاری، ۲۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات با هدف ایجاد یک‌میلیون و ۹۰ هزار فرصت شغلی در قالب بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۸ کل کشور پیش‌بینی کرده است.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: امسال ۱۵ درصد تسهیلات تبصره ۱۸ (اشتغال فراگیر) برای رونق تولید و اشتغال به بخش تعاون کشور اختصاص یافته است.

به گزارش تعاون آنلاین، محمد کبیری روز چهارشنبه در نشست تخصصی بررسی مسائل و مشکلات شرکت های تعاونی استان یزد اظهار کرد: برای دریافت اعتبار مورد نیاز پس از رایزنی با چند کانال، صندوق توسعه ملی و تبصره ۱۸ قانون بودجه از جمله این موارد است.

بانک توسعه تعاون چقدر تسهیلات اشتغالزایی پرداخت کرد؟

وی افزود: تسهیلات بر اساس منطقه و طرح های ارائه شده به تعاونی های حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و گردشگری زیرمجموعه این وزارتخانه پرداخت می‌شود.

معاون وزیر تعاون تصریح کرد: تعاونی ها باید بتوانند زنجیره ارزش خود را تکمیل و اشتغال پایدار با سرمایه گذاری به نسبت کمتر از صنایع بزرگ را ایجاد کنند، همچنین تعاونی می تواند نقش بسزایی در اقتصاد ایران داشته باشند، لازمه این امر تغییر نگاه سنتی به این بخش مهم است.

کبیری یادآور شد: علاوه بر بخش صنعتی، تفاهم نامه هایی هم با بخش های کشاورزی و گردشگری نیز بسته شد تا تسهیلات ارزان قیمت به تعاونی های فعال این حوزه ها اختصاص یابد.

همچنین مدیرعامل بانک توسعه تعاون در این نشست با بیان اینکه بخش عمده‌ای از وام پرداخت شده از سوی این بانک از محل جذب سپرده‌های مردمی است، گفت: به عبارتی ۹۰ درصد تسهیلات پرداخت شده از محل سپرده‌های مردمی و مابقی از محل اعتبار دولتی است که درصد بسیار کمی از وام پرداخت شده را شامل می‌شود به همین دلیل شاید پرداخت برخی تسهیلات با سود اندک بالاتر نیز طبیعی باشد.

حجت الله مهدیان درباره تسهیلات ارزی این بانک هم اظهار داشت: شرایط کشور به دلیل تحریم‌ها خاص است و مشکلات زیادی برای بانک‌ها ایجاد شد و با توجه به اینکه بیشترین درآمد بانک‌ها از محل فعالیت‌های ارزی و ال. سی است در حال حاضر از این لحاظ و به دلیل مشکل مراوده با بانک‌های خارجی، برخی فعالیت ها تحت تأثیر قرار گرفته است.

در ادامه مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون کشور هم در خصوص تسهیلات کارآفرینی ویژه بانوان گفت: تسهیلات تعاونی‌های بانوان نیز از ضمانت این صندوق برخوردار خواهد بود اما نرخ تسهیلات از سوی دولت مصوب می‌شود.

مهدی حسین نژاد افزود: صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون، تا سال قبل برای تسهیلات تا سقف سه میلیارد ریال ضمانت نامه صادر می کرد، امسال این میزان به پنج میلیارد ریال افزایش یافت تا از سرمایه گذاری و کارآفرینی بانوان حمایت شود.

وی با اشاره به افزایش نمایندگی‌های این صندوق در کشور خاطرنشان کرد: به زودی اتاق‌های تعاون استان‌ها نیز به عنوان نمایندگی این صندوق اضافه خواهد شد.

در این جلسه مدیران عامل تعدادی از شرکت‌های تعاونی استان یزد در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و گردشگری، مشکلات و مسائل خود را بیان کردند.

از پنج هزار شرکت تعاونی ثبت شده در استان یزد حدود ۲ هزار شرکت با ۷۰۰ هزار عضو فعال است.

درج دیدگاه