جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

تسهیلات بخش تعاون انحراف ندارد

مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون با اشاره به اینکه انحراف در تسهیلات اشتغال روستایی که از صندوق ضمانت نامه گرفته اند صفر است گفت:در کنار آن طرح‌های اشتغالزا، طرح‌های حمایتی از صنایع مادر، طرح‌های ملی، طرح‌های مناطق محروم در دستور کار است.

مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون با اشاره به اینکه انحراف در تسهیلات اشتغال روستایی که از صندوق ضمانت نامه گرفته اند صفر است گفت:در کنار آن طرح‌های اشتغالزا، طرح‌های حمایتی از صنایع مادر، طرح‌های ملی، طرح‌های مناطق محروم در دستور کار است.

مهدی حسین نژاد، مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون درباره آخرین وضعیت صدور ضمانت نامه برای اشتغال روستایی گفت:از آنجایی که اشتغال روستایی همزمان با اشتغال پایدار اجرا شد، ممکن است برخی از طرح ها هنوز در مرحله ثبت بانک ها باشند.

وی ادامه داد: حدود ۱۵۰ میلیارد تومان درخواست ضمانت نامه برای اشتغال روستایی تا حالا به صندوق ضمانت ارسال شده است و حدود ۸۰ میلیارد تومان ضمانت نامه صادر شده است و حدود ۵۵ درصد مربوط به بخش تعاون و ۴۵ درصد بخش غیر تعاون است. تمام آن دسته از مجموعه‌هایی که ضمانت نامه دریافت کردند و مستقیماً تعاونی نبوده اند،عضو یک اتحادیه بزرگتر تعاونی بوده اند. فرهنگ تعاون و گسترش تعاونی رعایت شده است. پرونده ها از نزدیک بررسی شده است. اشکالات را به اداره کار استان و کارگروه اشتغال تذکر دادیم. پروژه هایی که اعلام می کنیم، اعتبار سنجی می شوند . برای بحث تعاونی زنان هم بنا را بر این گذاشتیم به شرطی که طرح دارای توجیه اقتصادی باشد تا ۳۰۰ میلیون تومان وام را بدون وثیقه ملکی  تضمین کنیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با اشاره به اینکه تا امروز هزار میلیارد تومان انواع ضمانتنامه توسط این صندوق برای متقاضیان صادر شده است، معوقات بازپرداخت تسهیلات تضمین شده توسط این صندوق را ۴ درصد اعلام کرد و گفت: این میزان معوقات کم، به دلیل صدور ضمانتنامه ها منطبق بر طرح اعتبار سنجی است که نشان می‌دهد این طرح در کنترل کاهش معوقات موثر بوده است.

درباره سقف صدور ضمانت‌نامه‌های صندوق، اظهار کرد: در حال حاضر سقف صدور ضمانت‌نامه‌های ما ۱۲ میلیارد تومان است، ولی قاعده دیگری هم داریم که ضمانت‌نامه اتکایی با سایر صندوق‌هاست و بر اساس آن تا سقف ۱۸ میلیارد تومان می‌توانیم یک پروژه را ضمانت کنیم.

وی ادامه داد: برای آنکه شرکت‌ها به ویژه تعاونی‌ها زیر بار کارمزد بانک‌ها نروند و برای پرداخت کارمزد دچار مشکل نشوند، جایزه خوش‌حسابی برای آن‌ها درنظر گرفته و ۳۰ درصد تخفیف می‌دهیم که کمتر از یک سوم کارمزد بانک‌هاست.

به گفته مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون، تعاونی‌ها در اولویت ضمانت صندوق قرار دارند، اما در اساسنامه صندوق ذکر شده که در صورت عدم وجود تعاونی‌ها برای تضمیمن سالانه می‌توان به غیر تعاونی هم ضمانت داد.

حسین‌نژاد طرح‌های تعاونی، طرح‌های دانش بنیان و زنان کارآفرین را در اولویت ضمانت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون دانست و افزود: در کنار آن طرح‌های اشتغالزا برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، طرح‌های حمایتی از صنایع مادر، طرح‌های ملی، طرح‌های مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، طرح‌های افزایش تولیدات داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی و طرح‌های با محوریت کالا و خدمات صادراتی هم در دستور کار ضمانت صندوق قرار دارند.

درج دیدگاه