سه شنبه, اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳

تسهیلات روستایی پرداخت شد؟

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی به روستاییان این استان پرداخت شده و چهار هزار میلیارد ریال طرح هم به بانک ها معرفی شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی به روستاییان این استان پرداخت شده و چهار هزار میلیارد ریال طرح هم به بانک ها معرفی شده است.

به گزارش تعاون آنلاین، برهان صلواتی روز سه شنبه در نشست اطلاع رسانی در مورد تسهیلات اشتغال پایدار روستایی اظهار داشت: یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح های تسهیلات اشتغال پایدار روستایی کردستان در نظر گرفته شده بود.

وی اضافه کرد: ۱۲۴ میلیارد ریال از اعتبارات در نظر گرفته شده برای تسهیلات اشتغال پایدار روستایی به کمیته امداد امام (ره) استان داده شد.

صلواتی با اشاره به اطلاع رسانی هایی که از طرق مختلف صورت گرفته است، افزود: در مورد راستی آزمایی می توان با مراجعه به سامانه کارا مشخص کرد همه کسانی که در این سامانه ثبت نام کرده اند از روستاهای استان هستند.

وی فشار مسئولان یا نمایندگان برای ارائه تسهیلات به افرادی خاص را رد کرد و تاکید کرد: همیشه ۱۰۰ درصد طرح ها اجرا نمی شود و درصد کمی خطا نیز وجود دارد.

صلواتی با بیان اینکه استان کردستان از لحاظ جذب تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در رده چهارم کشور قرار دارد، یادآور شد: برای پیگیری ارائه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی تمام مسئولان مرتبط، هماهنگ تلاش کردند که قابل تحسین است.

وی با اشاره به اینکه در هیچ برهه ای از زمان روحیه همکاری به این میزان بالا نبوده است، افزود: در آبان آیین نامه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی اعلام و در بهمن ماه ثبت نام آغاز شد و با اینکه مدتی سامانه دچار مشکلاتی بود ثبت نام ها به صورت دستی صورت گرفت.

مسئول دفتر سرمایه گذاری استانداری کردستان هم در این نشست گفت: اگر زحمات دستگاه های مختلف در راستای تسهیلات اشتغال پایدار روستایی با برخی شبهات غیرمستند زیر سئوال برود بی انصافی در حق مسئولانی است که برای ارائه این تسهیلات تلاش کردند.

علی اشرف مرادی اظهار داشت: بزرگترین ترمز توسعه استان کردستان بانک ها هستند که برای ارائه تسهیلات اشتغالزایی موانع مختلفی ایجاد می کنند.

وی در رابطه با دقت رسیدن تسهیلات به افراد مورد نیاز افزود: روند، شرایط و ضوابط به شکلی است که فرد بدون پرونده، مجوزهای لازم و مستندات برای دریافت تسهیلات به بانک ارجاع نمی شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز تاکید کرد: کسانی که از طریق این دستگاه تسهیلات دریافت کردند کاملا در چارچوب قوانین و ضوابط سازمان بوده است.

خلیل فعله گری اظهار داشت: به عنوان مثال در حوزه دامداری بدون پروانه دام، پروانه تاسیس برای احداث و سکونت دامدار در روستا کسی برای دریافت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی به بانک معرفی نشده است.

وی افزود: ۸۵۲ میلیارد ریال تسهیلات برای ۹ هزار و ۵۰۰ طرح بزرگ و کوچک جهاد کشاورزی در استان کردستان پرداخت شده است.

فعله گری اضافه کرد: از رسانه های انتظار داریم مشوق مسئولان برای دریافت بیشتر تسهیلات باشند چرا که اگر تسهیلات در نظر گرفته شده برای استان را نمی توانستیم جذب کنیم در معرض انتقاد قرار داشتیم.

کارشناس مسئول و نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت هم در این نشست گفت: طرح های تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در کمیته فنی بررسی می شود و ضروری است مجوزهای لازم را داشته باشد.

حمیدرضا صابونی با بیان اینکه ۴۲۰ میلیارد ریال طرح به بانک ها معرفی شده و یا در دست بررسی است، افزود: ۹۵ میلیارد ریال تسهیلات بالای ۵۰۰ میلیون ریال و ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات زیر ۵۰۰ میلیون ریال در حوزه صنعت پرداخت شده است.

معاون اشتغال کمیته امداد امام (ره) هم در این نشست گفت: ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی به مددجویان پرداخت شده است.

فرشید جهان بین افزود: میزان تسهیلات ۳۰۰ تا ۳۲۰ میلیون ریال برای هر فرد است.

کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم گفت: ۴۰۴ طرح در صنایع دستی موفق به دریافت تسهیلات شدند که در مجموع ۶۵ میلیارد ریال برای این میزان پرداخت شده است.

فرهاد حامدی افزود: هزار و ۳۶۰ طرح هم در سامانه کارا در حوزه گردشگری و صنایع دستی ثبت شده که پیش بینی ۲ هزار و ۱۰۰ شغل برای آن می شود.

کارشناس تسهیلات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان هم گفت: ۱۳۸ میلیارد ریال تسهیلات برای گردشگری در نظر گرفته شده که ۱۲۰ میلیارد ریال آن برای ۷۱ پرداخت شده است.

یعقوب گویلیان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت کردستان، گردشگری و بوم گردی می تواند به توسعه استان کمک کند.

درج دیدگاه