پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

تسهیل مقررات برای کارآفرینان از اولویتهای وزارت تعاون است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: صیانت از حقوق کارگران و تلاش برای ایجاد شرایط مناسب و تسهیل مقررات برای کارآفرینان مورد توجه ویژه و از اولویتهای این وزارتخانه است. محمد شریعتمداری روز جمعه در جریان بازدید از یک شرکت تولید و بسته بندی زعفران در شهرک صنعتی توس مشهد افزود: به منظور حفظ […]

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: صیانت از حقوق کارگران و تلاش برای ایجاد شرایط مناسب و تسهیل مقررات برای کارآفرینان مورد توجه ویژه و از اولویتهای این وزارتخانه است.

محمد شریعتمداری روز جمعه در جریان بازدید از یک شرکت تولید و بسته بندی زعفران در شهرک صنعتی توس مشهد افزود: به منظور حفظ و ثبات اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید باید شرایط مناسب را برای کارآفرینان و تولیدکنندگان ایجاد نمود بطوری که کارگران قراردادی به کارگران مستمر و دائمی تبدیل شده و کار و تولید محقق شود.

وی ادامه داد: هم اکنون ارزآوری صادرات زعفران ۳۰۰ میلیون دلار است. می توان با ‘طرح تولید مبتنی بر قرارداد’ این میزان را به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار افزایش داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هدف طرح تولید مبتنی بر قرارداد ‘تولید مبتنی بر قرارداد، برقراری ارتباط و اتصال پایدار بین بنگاههای خرد و کوچک محلی و بنگاههای بزرگ صادراتی تحت قرارداد همراه با انتقال دانش فنی و استانداردها، تامین مالی و ارائه تسهیلات به موقع و با هزینه کمتر برای متقاضیان’ است.

وی افزود: با توجه به الزامات و ماهیت مدل تولیدی این طرح و در راستای توسعه زنجیره ارزش و با هدف حداکثرسازی ارزش افزوده، شرکتهای مجری ‘طرح تولید مبتنی بر قرارداد’ باید تولیدی یا تولیدی صادراتی باشند و الزاما فرآیندهای ارزش افزای مالی و اشتغالی بر روی محصول انجام دهند. این طرح کشاورز را نیز از دغدغه تامین هزینه و کارآفرین را از دغدغه تامین مواد اولیه نجات می دهد.

شریعتمداری ادامه داد: هم اکنون نظام بانکی از تامین مالی فعالیتهای خرد عاجز است و بانکها در این زمینه باید فعالتر عمل کنند تا مشکلات رفع شود.

وی در ادامه به صندوقهای تامین اجتماعی و بازنشستگی نیز اشاره و بیان کرد: باید منافع بلندمدت صندوقها را در نظر گرفت. اگر یک واحد تولیدی بخاطر مسائل بیمه ای جریمه و کارگران بیکار شوند به مراتب ضرر آن برای صندوق تامین اجتماعی بیش از فایده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: باید زیان ناشی از به هم خوردن قراردها و عدم ایجاد اشتغال را در یک کفه ترازو و منفعت از محل ایجاد درآمد برای صندوقهای تامین اجتماعی و بازنشستگی را در کفه دیگر ترازو بگذاریم و بسنجیم که منفعت روزمره کوتاه مدت بهتر است یا منفعت بلندمدت.

وی همچنین به دور جدید تحریمهای آمریکا اشاره و بیان کرد: اقتصاد ایران توانا است و نباید خود را کوچک بشماریم. چپ کردن اقتصاد ایران نوبل می خواهد. فشار و مشکلات وجود دارد و درآمدهای نفتی کم شده اما در کنار آن فرصت بروز تواناییها هم ایجاد شده است.

شریعتمداری ادامه داد: فشار نظام سلطه حداکثر شش ماه است و بعد از آن مجدد اقتصاد ایران حرکت خود را آغاز خواهد کرد. برای عبور از شرایطی که دشمن برای کشور ایجاد کرده احتیاج به یکپارچگی در همه صفوف دولتی، خصوصی، قوا و جناحها داریم.

طرح تکاپو

استاندار خراسان رضوی نیز در جریان این بازدید گفت: ایجاد زنجیره تولید و ارزش افزوده از روستا تا رسیدن به صادرات، موضوع مهمی بود که مورد توجه قرار گرفت و امید است بیش از این توسعه یابد تا شاهد افزایش درآمد روستاییان و تولیدکنندگان باشیم تا عدالت در توزیع ثروت و تثبیت جمعیت روستا افزایش یابد.

علیرضا رشیدیان افزود: در اجرای ‘طرح تکاپو’ بیش از ۲۲ هزار اشتغال در خراسان رضوی ایجاد شده است. این طرح زنجیره ارزش افزوده را بر اساس ظرفیتهای بومی و منطقه ایجاد می کند. با توجه به ظرفیتهایی که در دیگر حوزه های استان وجود دارد می توان آن را در بخشهای دیگر هم دنبال کرد.

جلوگیری از انحراف منابع

مدیر طرح ملی تکاپوی در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی هم گفت این طرح از دو سال پیش در رسته های مختلف دارای مزیت در سطح استانها فعال شده است. توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغال پایدار از جمله اهداف آن است. این طرح از انحراف منابع جلوگیری می‌کند و در قالب آن تسهیلات هدفمند و به موقع ارائه می‌ شود.

رضا تازیکی افزود: به عنوان مثال در عرصه پوشاک ۲۲ میلیون یورو از چهار برند پوشاک درخواست تولید گرفته‌ ایم و در اجرای این طرح توانستیم برای نخستین بار به ترکیه هم صادرات پوشاک داشته باشیم.

وی ادامه داد: در قالب طرح تکاپو از دو هفته آینده ایجاد ۳۰ هزار شغل جدید در استان اردبیل هدفگذاری شده است. همچنین از دو هفته پیش مطالعات ایجاد ۲۰ هزار شغل در حوزه صیادی در سیستان و بلوچستان آغاز شد و در این راستا فعالیتهای آموزشی مربوط به سردخانه، موتور و دیگر موارد به متقاضیان ارائه می‌ شود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در نخستین سفر خود پس از انتصاب در این وزارتخانه چهارشنبه شب وارد مشهد شد. زیارت حرم امام رضا(ع)، شرکت در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی و بازدید از یک شرکت تولید و بسته بندی زعفران از برنامه های شریعتمداری در این سفر بودند.

درج دیدگاه