جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

معاون وزیر تعاون:

تشدید فقر در اقتصاد یارانه ای

نشست خبری معاون امور تعاون
معاون تعاون

تعاون آنلاین – سید حمید کلانتری در نشست خبری با خبرنگاران درباره نقش تعاون در توسعه، فقر زدایی و ایجاد اشتغال و تولید صحبت کرد.

به گزارش تعاون آنلاین، معاون امور تعاون در این ارتباط گفت: رویکرد دولت برای مقابله با فقر و محرومیت، توانمندسازی، ساماندهی شغلی و جذب مشارکت مردمی در فعالیت های اقتصادی است. این رویکرد موجب توسعه پایدار شده و در نهایت برای مردم موجب عزت و احترام می شود.
کلانتری در مقابل این تفکر، رویکرد توزیع مستقیم پول از طریق یارانه را بسیار آسیب زا دانست. وی نتیجه این سیاست را در راستای تولید فقر دانسته آنرا پایه گذار رشد نقدینگی، تورم و تدوام فقر دانست.
مسئول تعاون کشور در ادامه گفت، در راستای این سیاست کلی دولت یازدهم، ما به دنبال ارتقای کیفیت در تعاونی ها و ایفای نقش پایدارتر آنها هستم. بر این اساس در بازده زمانی دولت یازدهم، ۲۰۵۱۳ تعاونی توسط ۴۶۳.۰۰۰ سهام دار ایجاد شده است که ۳۲۵.۰۰۰ ظرفیت شغلی ایجاد کرده است. او اضافه کرد، ۴۵% تعاونی های تازه شکل گرفته در طول دوره این دولت، تعاونی های تولیدی، صنعتی و کشاورزی بوده است که نسبت به دوره سال های ۸۵ تا ۹۲، ۱۳% رشد داشته است.
وی میزان نفوذ بخش تعاون در استان های محروم مانند بوشهر، هرمزگان، ایلام، کهگلویه و بویر احمد و چهارمحال بختیاری را نسبت به مناطق برخوردار بالاتر دانست و گفت « این نشان می دهد که اگر بخواهیم رویکرد رفع فقر و محرومیت را در مناطق محروم دنبال کنیم باید به آموزش، سازمان دهی و ارائه تسهیلات، ایشان را در جهت تولید تشویق و ترغیب کنیم» .وی در اثبات کارکرد این طرح، از نمونه های موفق در مناطق محروم شهرستان قلعه گنج، منطقه روستایی رازجرگلان و طرح تکاپو نام برد.
کلانتری در ادامه از طرح ویژه ۱۰۰۰ روستا، ۱۰۰۰ تعاونی یا طرح روستا تعاون، یاد کرد، که در صورت تصویب لایحه بودجه یک و نیم میلیارد دلاری برای صندوق توسعه ملی توسط مجلس، در روستاهایی که زمینه اشتغال در رشته های مرتبط با آن روستا در زمینه های تولیدی، صنایع دستی، قالی بافی، مشاغل خانگی یا تعاونی زنان روستایی تعاونی تشکیل شود.
وی در پایان برنامه های آن معاونت در آینده را به این شکل اعلام کرد
– تفاهم با بسیج سازندگی برای تاسیس تعاونی های تامین نیاز در روستاها
– همکاری با وزارت ورزش و جوانان برای تشکیل تعاونی های تولیدی
– طرح تاک (تعاونی، اشتغال و کارآفرینی) برای اشتغال از طریق تعاونی ها با رویکرد تشکیل تعاونی های جدید و تقویت تعاونی های موجود
– جهت گیری تعاونی ها در بازار روسیه
در ادامه، حمداله رستمی مدیر اداره ترویج و آموزش تعاون در پاسخ سوال خبرنگار تعاون آنلاین گفت: ما معتقدیم بر اساس مدل های جهانی، بانک جهانی و سازمان ملل ، در تعریف فقر آمده است که فقیر کسی است که علاوه بر پول، مهارت، اعتماد به نفس کار، مهارت های ارتباطی در بازار و توانایی فروش محصولاتش را ندارد. از این رو برای ریشه کنی فقر به جای کمک مالی به فقیر می بایست او را برای مهارت های حضور در بازار را به او آموخت و با کمک جمع آوری منابع خرد خودشان و کمک های حمایتی در غالب تشکل های تعاونی سازماندهی نمود.
پیمان باباخانلو مدیر دفتر توسعه تعاون در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تعاون آنلاین در ارتباط با توسعه صادرات به روسیه گفت: بازار روسیه با توجه به اختلافات ایجاد شده بین کشور با اروپا و ترکیه به سمت ایران تمایل پیدا کرده است، به خصوص در زمینه محصولات غذایی، اما برای ورود به این بازار نیاز به کیفیت محصول، بسته بندی مناسب به استانداردهای روسیه، قیمت مناسب و پیوستگی عرضه کالا در بازار روسیه داریم.
برای این منظور تفاهم نامه ای با سازمان توسعه تجارت در سال گذشته منعقد شده که با تشکیل حداقل دو تشکل صادراتی، تحت عنوان تعاونی تامین نیاز یا کنسرسیوم صادراتی، محصولات شرکت ها و تعاونی های کوچک در قالب یک برند مشخص و یکسان بسته بندی کرده و با قدرت به بازار روسیه عرضه کنیم.
در این راستا وی گفت: بزودی همایشی تحت عنوان راه های ورود به بازار روسیه برگزار خواهد شد.

درج دیدگاه