پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

مدیر خرید و فروش سازمان مرکزی تعاون روستایی پاسخ داد:

تشریح دلایل پرهیز سازمان تعاون روستایی از خرید تضمینی پیاز

????????????????????????????????????

تعاون آنلاین – با وجود ابلاغ سازمان برنامه بودجه کشور در سال ۹۵ و موظف شدن سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برای خرید تضمینی پیاز بهاره و پاییزه؛ این سازمان در طول سال فقط به خرید پیاز بهاره در جنوب استان کرمان و شهر جیرفت پرداخته است و با وجود برخی گزارش‌ها مبنی بر شرایط نامناسب بازار پیاز پاییزه، لزومی برای ورود به خرید تضمینی محصول پیاز این فصل نمی‌بیند.

مدیر خرید و فروش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با تأیید اینکه خرید تضمینی پیاز در دو مقطعه زمانی پاییز و بهاره به سازمان تعاون روستایی ابلاغ شده است، گفت: در مقطع بهاره سازمان تعاون روستایی دستور خرید تضمینی پیاز از تمام استان‌ها به‌ویژه خوزستان، هرمزگان و جنوب کرمان را داشت، اما با توجه به شرایط بازار، فقط این خرید از شهر جیرفت در جنوب کرمان انجام شد.

عباس سیاح، قیمت خرید تضمینی تعیین‌شده برای پیاز بهاره را دوهزار و ۵۹۲ ریال عنوان کرد و افزود: در سایر استان‌ها و شهرهای که پیاز تولید شد قیمت بالاتر از بهای تعیین شده برای خرید تضمینی بود، به هیمن دلیل نیازی به ورود سازمان مرکزی تعاون روستایی به خرید تضمینی این محصول احساس نشد.

به گفته وی، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از کشاورزان جیرفت دوهزار و ۵۷۷ تن پیاز بهاره خریداری کرده و بهای آن نیز پرداخت شده است.

مدیر خرید و فروش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایانا که چرا تاکنون به خرید تضمینی پیاز پاییزه ورود پیدا نکرده‌اید، ادامه داد: بر اساس ابلاغ خرید تضمینی سال ۹۵، این سازمان می توانست از سوم آبان تا ۱۵ دی‌ماه ۹۵ به خرید تضمینی پیاز پاییزه ورود پیدا کند، اما در زمان تعیین‌شده، بازار پیاز شرایط مساعدی داشت و نیازی به خرید تضمینی نبود.

به گزارش ایانا، سیاح تأکید کرد: با وجود گذشت تاریخ تعیین شده برای خرید تضمینی پیاز پاییزه در صورت نیاز و دستور وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مرکزی تعاون روستایی می‌تواند به خرید تضمینی این محصول بپردازد.

وی در پایان قیمت تعیین‌شده برای خرید تضمینی پیاز پاییزه را ۲۶۴ تومان عنوان کرد و اظهار داشت: براساس برآوردهای انجام‌شده، هم‌اکنون در بیشتر شهرهای تولیدکننده پیاز، قیمت این محصول بالاتر از ۴۰۰ تومان است./

درج دیدگاه