پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

تعاونی‌ها با رویکرد بشردوستانه پیش می‌روند

شاید بتوان گفت که تعاونی‌ها تنها بخش اقتصادی هستند که با رویکرد اجتماعی و با دیدی بشردوستانه کار خود را پیش می‌برند و اتحادی که در آن به‌عنوان «تعاون» و همکاری در دستور کار قرار گرفته باعث موفقیت روزافزون آن می‌شود. توسعه روستایی و کشاورزی تعاونی‌های تامین و بازاریابی کشاورزی گسترده‌ترین شبکه‌های تعاونی به‌عنوان کارآمدترین […]

شاید بتوان گفت که تعاونی‌ها تنها بخش اقتصادی هستند که با رویکرد اجتماعی و با دیدی بشردوستانه کار خود را پیش می‌برند و اتحادی که در آن به‌عنوان «تعاون» و همکاری در دستور کار قرار گرفته باعث موفقیت روزافزون آن می‌شود.

توسعه روستایی و کشاورزی
تعاونی‌های تامین و بازاریابی کشاورزی گسترده‌ترین شبکه‌های تعاونی به‌عنوان کارآمدترین ابزار توسعه کشاورزی و روستایی در همه کشور‌ها ایفای نقش می‌کنند. در ایالات متحده امریکا قریب ۳۰درصد و در اروپا ۵۵ درصد محصولات کشاورزی و دامی از طریق تعاونی‌ها بازاریابی می‌شود. در آلمان تعاونی رایفایزن بیش از نیمی از خرید و فروش محصولات زراعی را در اختیار دارد. این سهم در اتریش ۶۰درصد است. در بریتانیا تعاونی‌ها بزرگ‌ترین مالکان زمین‌های کشاورزی هستند. سهم تعاونی‌ها در بازار توزیع شیر در همه کشورهای اروپایی بالاست: این میزان در فرانسه
۵۲ درصد، در اسلونی ۷۲درصد، در بلژیک ۸۰ درصد، در هلند ۷۵درصد، در انگلستان ۹۰درصد و در نروژ ۹۹درصد است. در ژاپن تعاونی‌ها ۹۰درصد تولید برنج و صید انواع ماهی را برعهده دارند و بیمه تعاونی بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌یی ژاپن است. در کره‌جنوبی بانک تعاونی مربوط به کشاورزان عظیم‌ترین بانک این کشور است. تعاونی‌های کشاورزی هند نقش مهمی در انقلاب‌های سبز و سفید (تولید لبنیات) و افزایش سطح رفاه ده‌ها میلیون روستایی فقیر ایفا می‌کنند. سهم بازار بانک‌های تعاونی در مناطق روستایی اروپا از حدود ۴۱درصد در آلمان تا بیش از ۸۵درصد در فرانسه است.
در فعالیت‌های کشاورزی، مالی (بانک و بیمه) و مصرف بیشترین گردش مالی تعاونی را کشورهای انگلیس، ایتالیا، کشورهای اروپای شمالی و ژاپن (مجموعا حدود ۸۰ درصد) به‌خود اختصاص داده‌اند. گرایش کشاورزی بیش از یک‌سوم مشاغل تعاونی را پوشش می‌دهد که بیش از نیمی از تعاونی‌های کشاورزی دنیا در امریکا فعالیت می‌کنند. بعد از آن کشورهای فرانسه، آلمان و هلند و در آسیا ژاپن و کره‌جنوبی قرار دارند. بعد از کشاورزی موسسات تعاونی بخش مالی هستند که بیش از یک‌چهارم مشاغل تعاونی را در بر‌می‌گیرند. تقریبا یک‌سوم تعاونی‌های بیمه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در فرانسه و انگلیس فعالیت می‌کنند. ایالات متحده امریکا از نظر اتحادیه‌های اعتباری در صدر قرار دارد. سومین بخش فعالیت تعاونی‌های جهان به عمده‌فروشی و خرده‌فروشی مربوط می‌شود که کمی بیش از یک‌چهارم تعداد تعاونی‌های جهان هستند. تعاونی‌های مصرف بزرگ و معروف در.

تعاون و توجه به مشکلات جامعه
باتوجه به گسترش ایدز درکشور‌های آفریقایی ‌اتحادیه‌های اعتبار ‌با اعطای وام هزینه‌های درمان آنها را تامین می‌کنند. در بیش از
۵۰ کشور جهان تعاونی‌های بهداشت به ۱۰۰میلیون خانوار خدمات بهداشتی، ‌درمان و آموزش بهداشتی ارایه می‌دهند. در هندوستان طرح بیمه یکپارچه اتحادیه زنان خویش‌فرما، یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های تامین اجتماعی کشور برای کارگران است. برزیل دارای بزرگ‌ترین سیستم بهداشتی تعاونی درجهان است. ۷۳هزار پزشک در ۳۰۴تعاونی عضویت دارند که ۳۰درصد کل ۲۰۷هزار پزشک این کشور هستند و به ۸ میلیون بیمار خدمت ارایه می‌دهند. در بخش آب شرب تعاونی‌ها آب آشامیدنی سالم را با هزینه کم در دسترس فقرا قرار می‌دهد. در بنگلادش بیش از ۷۹شرکت تعاونی برق‌رسانی روستایی در خدمت ۴میلیون مصرف‌کننده قرار دارند.

توسعه مشارکت عمومی و تمرین مردم‌سالاری
دموکراسی واقعی صرفا حضور در پای صندوق‌های رای نیست بلکه معنی واقعی دموکراسی قابلیت اخلاقی انسان برای تحمل و مدارا و کسب مهارت‌های مرتبط با تصمیم‌گیری جمعی است. مشارکت اعضا در تعاونی‌ها، فرصت‌هایی را فراروی افراد قرار می‌دهد که از طریق آن قابلیت‌های فردی آنها افزایش یافته و زمینه فعالیت آنها را برای ایفای نقش موثر‌تر در جامعه آماده می‌کند. فضای دموکراتیک حاکم بر تشکل‌های تعاونی، آگاهی و حساسیت اعضا را نسبت به اوضاع جامعه بالا می‌برد. در تعاونی‌ها مانند سایر عرصه سیاسی و انتخاباتی، اعضا بدون توجه به میزان سهم خود حق رأی برابر دارند. در این سیستم میزان حق و مسوولیت افراد در فرآیند‌های تصمیم‌گیری و احراز شأن اجتماعی با قدرت اقتصادی‌شان ارتباطی ندارد و این جوهره بنیادین تعاون و تفاوت آن با روش‌های دیگر کسب وکار است.

کمک به محیط زیست
به‌دنبال آلودگی‌های زیست محیطی راکتور‌های اتمی، استفاده از انرژی‌های پاک مورد توجه قرار گرفته است. تعاونی‌های انرژی سبز اروپا مهم‌ترین تجربه در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیراست. ۷تعاونی در این طرح مشارکت و مالکیت دارند. دانمارک در این زمینه پیشتاز است و دارای حدود ۱۵درصد ظرفیت برق بادی جهان از محل توربین‌های بادی است و بیشتر توربین‌های بادی به‌صورت تعاونی است که این تعاونی‌ها ۳۰درصد بیش از مصرف ساکنان مناطق ساحلی برق تولید می‌کند. در انگلستان سابقه تعاونی انرژی سبز به سال ۱۹۹۶ برمی‌گردد و موفقیت تعاونی بودجه‌ها را به‌سوی توسعه تعاونی‌های انرژی سبز جلب کرد. در سال ۲۰۰۲ طرح انرژی برای همه برای توسعه تعداد تعاونی‌های انرژی تجدیدپذیر جهت انتقال تاسیس شد.
منبع: روزنامه تعادل

درج دیدگاه