سه شنبه, اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳

تعاونی‌های زنان را دریابیم

فراهم کردن امکان مشارکت آحاد مختلف جامعه به ویژه زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال کشور در تمام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی یکی از اهداف و کارکردهای اساسی تعاونی‌ها به منظور دستیابی به توسعه همه‌جانبه و پایدار کشور است و به‌طور حتم با مشارکت همه بخش‌ها و آحاد مردم، بستر سرمایه‌گذاری در جهت تولید فراهم می‌شود.

از نگاه بسیاری از کارشناسان، تعاونی‌ها بهترین بستری هستند که می‌تواند کارآفرینی و اشتغال زنان را توسعه دهد و از سرمایه ایرانی و تولید ملی حمایت کند.

به گزارش تعاون آنلاین، فراهم کردن امکان مشارکت آحاد مختلف جامعه به ویژه زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال کشور در تمام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی یکی از اهداف و کارکردهای اساسی تعاونی‌ها به منظور دستیابی به توسعه همه‌جانبه و پایدار کشور است و به‌طور حتم با مشارکت همه بخش‌ها و آحاد مردم، بستر سرمایه‌گذاری در جهت تولید فراهم می‌شود.

در طول یک دهه گذشته تعاونی‌های بسیاری تحت عنوان تعاونی زنان در کشور تاسیس و با اقبال خوبی همراه شدند. این تعاونی‌ها در گرایش‌های‌ مختلفی اعم از تولیدی، توزیعی و خدماتی فعالیت کرده و عمده تولیدات آن‌ها در حوزه‌های خدمات، صنایع غذایی، صنایع ‌دستی، گلیم و فرش دستباف و کشاورزی است.

امروز سازمان‌های‌ بین‌المللی، تشکیل تعاونی‌های زنان را به‌عنوان یکی از راهبردهای اساسی کاهش نابرابری‌های جنسی و افزایش مشارکت در کلیه امور اقتصادی و اجتماعی به دولت‌ها توصیه می‌کنند؛ از آن گذشته ارتقای منزلت زنان در جوامع و تعاونی‌ها، همواره برای نهضت تعاون از اهمیت بسزایی برخوردار بوده، به‌نحوی که اتحادیه بین‌المللی تعاون (ICA) در سال ۱۹۹۵ قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن اعضای اتحادیه بر لزوم برابری جنسیتی زن و مرد به عنوان اولویتی جهانی تاکید کردند.

سید حمید کلانتری ـ معاون امور تعاونی‌های وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از فعالیت ۱۰ هزار تعاونی زنان با عضویت بیش از یک میلیون نفر در کشور خبر داده و می‌گوید: زنان با تشکیل تعاونی می‌توانند به یک قدرت اقتصادی اثربخش تبدیل شوند و جامعه گسترده‌ای را تحت پوشش قرار دهند.

به گفته وی، زنان ۵۰ درصد جمعیت و یک سوم تعاونی‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند و با توجه به اینکه در توسعه اقتصاد و تولید ناخالص داخلی نقش به‌سزایی دارند، باید از ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها به نحو شایسته استفاده کرد.

کلانتری معتقد است زنان در عرصه صادرات به ویژه صادرات غیرنفتی و صنایع دستی و فرش قابلیت‌های بسیاری دارند و اگر ساماندهی شوند و برای خود برند و بازار داشته باشند، در ارزآوری و اشتغالزایی کشور و توانمندسازی بانوان نقش اثرگذاری خواهند داشت.

در همین زمینه یک کارشناس حوزه کار و تعاون معتقد است بهترین راه تجمیع سرمایه‌های خرد زنان و آسان‌ترین بستر کسب و کار فعالیت‌های زنان، تعاونی‌ است.

زهرا ممتاز می‌گوید: امروز بیشتر زنان به دنبال ایجاد کسب‌وکارهای کوچک و خانگی در گرایش‌های متعددی همچون فرش، پوشاک، کیف و چرم و گیاهان دارویی هستند تا از این طریق کسب درآمد و به اقتصاد خانواده کمک کنند.

او تاسیس و راه‌اندازی تعاونی‌های زنان را گام موثری در جهت توسعه اقتصاد به ویژه اقتصاد خانواده دانسته و می‌گوید: با توجه به اهمیت جایگاه زنان در اشتغال و کارآفرینی، ایجاد و تقویت تعاونی‌های بانوان موجب می‌شود تا زنان در کنار مردان به تولید سرمایه و ارائه خدمات اجتماعی، اقتصادی و سایر فعالیت‌ها بپردازند.

به گفته این کارشناس حوزه کار و تعاون، یکی از مهم‌ترین موانع پیش روی بانوان، کمبود سرمایه کافی برای شروع کسب‌وکار است، در حالی که با تشکیل شرکت تعاونی می‌توانند با داشتن مهارت و روحیه جمعی و تجمیع سرمایه‌های اندکی که دارند، یک کسب و کار موفق راه اندازی کنند.

از نگاه ممتاز، درصورتی که جامعه زنان جویای کار با مزایای فعالیت‌های گروهی و کار جمعی آشنا و دستگاه‌ها به اجرای مزایای قانون بخش تعاون ملزم شوند،‌ جهش اقتصادی در حوزه زنان و اشتغال پایدار به وجود خواهد آمد.

مریم میوه‌چی‌ – کارشناس امور تعاون – نیز با یادآوری حضور زنان در عرصه‌های مختلف به ایسنا می‌گوید: علیرغم آنکه زنان همواره دوشادوش مردان حرکت کردند اما هیچگاه این حضور به مشارکتی جدی تبدیل نشده بود؛ به نحوی که زنان اغلب به ساده‌ترین کارها در پایین‌ترین رده‌ها اشتغال داشتند ولی طی سال‌های اخیر با تغییرات اجتماعی که در کشور رخ داده، گرایش زنان به عرصه‌های دانش و مهارت، فناوری و کارآفرینی افزایش یافته و کیفیت اشتغال زنان را بهبود بخشیده است.

او اشتغال زنان را موجب بالا رفتن سطح درآمد و رفاه خانواده و افزایش نرخ مشارکت در اقتصاد دانسته و می‌گوید: مشارکت زنان در گروههای تعاونی، علاوه بر رفع نیازهای اقتصادی موجب خودباوری و استقلال مالی زنان می‌شود.

این کارشناس بخش تعاون،‌ با اشاره به گسترش فعالیت زنان در قالب خود اشتغالی،‌ مشاغل خانگی و کار در خانه می‌افزاید: زنان با ساماندهی فعالیت‌هایشان در قالب تشکل‌های تعاونی، به توانایی‌های خود در سطح کلان جامعه پی برده و در مسیر پویایی و شکوفایی قرار می‌گیرند.

وی رفع موانع و محدودیت‌های فعالیت تعاونی‌های زنان را خواستار شده و می‌گوید: نبود نقدینگی یکی از مشکلات عمده تعاونی‌های زنان است و حمایت بانک‌ها در اختصاص وام و تسهیلات ارزان قیمت به بقاء و ماندگاری آن‌ها در بازار کمک می‌کند.

به گزارش تعاون آنلاین، صاحبنظران اقتصادی ورود به مباحث حوزه تعاون و فعالیت در قالب تعاونی‌ها را یکی از راهکارهای افزایش نرخ مشارکت زنان در عرصه‌های اجتماعی ـ اقتصادی و توانمندسازی آنان به شمار می‌آورند. ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و زمینه‌سازی برای حضور زنان در فعالیت‌های گوناگون و ایجاد روحیه خودباوری از مهمترین کارکردهای تعاونی‌های زنان به شمار می‌رود. امروز مساله اشتغال زنان اهمیت بسیاری پیدا کرده و تعاون بستر مناسبی است که به دور از تبعیض و با رعایت عدالت و برابری در سایه فرهنگ مشارکت عمومی، برای اشتغال شایسته زنان ایجاد شده و زمینه افزایش فعالیت سازنده این قشر مولد و کارآفرین را فراهم کرده است.

 

درج دیدگاه