شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

تعاونی‌ها باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند

مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: تعاونی در تامین چرخه اقتصادی کشور نقش بسیار مهمی دارند اما چنانکه باید مورد توجه سیاستگذاران قرار نمی گیرند.

مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: تعاونی در تامین چرخه اقتصادی کشور نقش بسیار مهمی دارند اما چنانکه باید مورد توجه سیاستگذاران قرار نمی گیرند.

به گزارش تعاون آنلاین، مسعود بابایی روز یکشنبه در سیزدهمین جشنواره تعاونی های برتر که در سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد افزود: طبق تحلیل های جهانی اگر اقتصاد ایران می خواهد تا سال ۲۰۳۵ به جایگاه اقتصادی مناسبی دست یابد باید توجه به اقتصاد دانش بینان و حرکت به سمت جهانی شدن را در دستور کار خود قرار دهد.

بابایی با اشاره به نقش تعاونی ها در اقتصاد کشور افزود: تامین ۱۸ درصد گوشت کشور، هدایت ۷۰ درصد حمل و نقل جاده ای، پرورش و تولید ۶۵ درصد میگوی ایران و مدیریت ۱۴ درصد بیمارستان های خصوصی برعهده تعاونی ها است ولی سیاست گذاران به نقش تعاونی ها نگاه مناسبی را ندارند.

وی اضافه کرد: از ۷۰۹ تعاونی استان تنها ۳۰ تعاونی با مشکل مواجه هستند اما چون نتوانستیم وجوه مثبت تعاونی ها را برجسته کنیم بر تعاونی های مشکل دار و نقاط منفی آنها توجه می شود.

این مسئول با اشاره به نقش و تاثیرگذاری تعاونی ها در دنیا افزود: بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تعاونی در دنیا وجود دارد که تاثیرگذاری و نقش آنها در حوزه اقتصادی و اجتماعی بر کسی پوشیده نیست.

بابایی ادامه داد: چون نگاه غالب در ایران بر حوزه تعاون به صورت کمی و ارائه آمار است در نتیجه بیشتر تعاونی ها در حوزه های زودگذر راه اندازی و متمرکز شده اند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تعاونی دنیا ۳۰ درصد در بیمه های اجتماعی فعالیت می کنند در حالیکه در کشور در این زمینه خلا وجود دارد.

وی گفت: ۱۰ درصد تعاونی های دنیا در بانکداری کار می کنند در حالیکه در ایران تنها یک تعاونی بانک توسعه تعاون در این زمینه فعال است که آن هم از نگاه مراجع بین المللی چندان جایگاهی ندارد .

این مسئول اضافه کرد: نزدیک به ۳۰ درصد تعاونی های دنیا در حوزه کشاورزی ورود کرده اند و توانسته اند تاثیرگذاری مثبتی در این زمینه داشته باشند در حالیکه ورود تعاونی های ایران در این زمینه یک درصد است.

بابایی ادامه داد: ۲۸ درصد تعاونی های ایران در حوزه خدمات و ۱۰ درصد در حوزه مسکن فعالیت می کنند در حالیکه که در حوزه تعاونی های فعال در زمینه بیمه و بانکداری ضعیف هستیم.

وی افزود: در تاسیس تعاونی ها در ایران انحراف قابل توجهی با دنیا وجود دارد و عمدتا بر تعاونی های مسکن که مدیریت آنها سخت است متمرکز شده ایم.

مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: هم اکنون نسبت به تعاونی های مسکن که در حال ساخت و ساز هستند نگران هستیم چون قطعا تورم فعلی موجب چالش آنها در آینده با اعضای تعاونی و هیات مدیره خواهد شد.

وی گفت: چون زیرساخت های تعاونی را هنوز باور نکرده ایم تنها به دنبال زیاد کردن تعداد تعاونی ها هستیم بدون اینکه به تاثیرگذاری آنها بر اقتصاد و معیشت جامعه توجه داشته باشیم.

این مسئول اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی افزود: سال ۹۶ ، ۴۶ تعاونی و در سه ماه سالجاری ۲۷ تعاونی جدید در قزوین تشکیل شده اند ولی باید به سمت راه اندازی تعاونی های تاثیرگذار در معیشت مردم پیش برویم.

وی با اشاره به دلایل موفقیت تعاونی ها در دنیا افزود: یکی از علل اصلی موفقیت تعاونی ها در جهان توجه به جایگاه آنها به عنوان یک عنصر راهبردی است که متاسفانه در ایران هنوز یک برنامه راهبردی برای این حوزه به عنوان یک عنصر تاثیرگذار تهیه نشده است.

بابایی افزود: یکی دیگر از علل موفقیت تعاونی های در دنیا استفاده از افراد خوشنام به عنوان موسس بوده است که خوشبختانه عمده تعاونی های استان از مدیران و موسسان خوشنامی برخوردار هستند.

وی گفت: ثبات در سیاست های بلند مدت و تکیه بر اعضای تعاونی توسط هیات مدیره و موسسان از جمله دلایل دیگر موفقیت تعاونی ها در دنیا است.

مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به جشنواره تجلیل از تعاونی های برتر استان افزود: اعتقاد داریم بیش از ۹۰ درصد تعاونی های استان برتر هستند و براساس آمار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی کمترین چالش ها را در حوزه تعاونی ها داریم.

 

درج دیدگاه